Annons

TIFF-bilder blir gråa i PS7

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag har ett problem. I DPP där jag öppnar mina Canon-RAW-filer kan jag klicka Tools/Transfer to Photoshop. När jag gör det skapas en tiff-fil som öppnas i PS (jag har en gammal PS7). Men den bilden är alldeles grå, som att det låg ett grått lager över bilden, som nätt och jämnt kan skönjas.

Någon som vet vad jag kan göra åt detta och vad det beror på?

Bilagor

• IMG_0389.jpg
    IMG_0389.jpg
    9 KB · Visningar: 271
Ska funka

Använder själv PS7 och det funkar utmärkt tillsammans med DPP. Måste vara någon instälning du kommit åt. Kanske fungerar igen om du återställer till default-inställning i PS. Har glömt kortkommandot för det, men det hittar du i PS7 under "help".

Tiff-bilder jag skapar i PS blir helt OK i PS men syns inte i DPP och tvärtom, det är precis som att tiff-filer skapade i DPP inte är likadana som tiff-filer skapade i PS.
Om jag använder Tools/Transfer to PS på en jpg så görs den också om till tiff och blir grå i PS.

Tiff-bilder jag skapar i PS blir helt OK i PS men syns inte i DPP och tvärtom, det är precis som att tiff-filer skapade i DPP inte är likadana som tiff-filer skapade i PS.
Om jag använder Tools/Transfer to PS på en jpg så görs den också om till tiff och blir grå i PS.

Du har väl inte bilden i lab-läge?

Nix, inget lab-läge.

När tiffbilden ska till att öppnas i PS så kommer det upp en ruta som säger att RGB-dokumnetet har ett filformat som inte stöder inbäddade färgprofiler.Där kan jag välja om jag vill låta bli att färghantera, om jag vill tilldela aktuell, eller välja en ny. Jag vet inte om det har nåt med saken att göra alls.

Det knepigaste tycker jag är det som jag skrev ovan, att tiffar skapade i PS går inte att se i DPP och tvärtom.

Kollat

Nix, inget lab-läge.

När tiffbilden ska till att öppnas i PS så kommer det upp en ruta som säger att RGB-dokumnetet har ett filformat som inte stöder inbäddade färgprofiler.Där kan jag välja om jag vill låta bli att färghantera, om jag vill tilldela aktuell, eller välja en ny. Jag vet inte om det har nåt med saken att göra alls.

Det knepigaste tycker jag är det som jag skrev ovan, att tiffar skapade i PS går inte att se i DPP och tvärtom.

Har du kollat i "color settings/management" i båda programmen så att du inte har några skumma inställningar?

Mig veterligen har jag inte ändrat nånting i nåt av programmen. Jag jobbar i Adobe RGB, vad skulle kunna vara skumt på så vis att det skulle kunna påverka bilderna på det här viset?

Ingen aning

Mig veterligen har jag inte ändrat nånting i nåt av programmen. Jag jobbar i Adobe RGB, vad skulle kunna vara skumt på så vis att det skulle kunna påverka bilderna på det här viset?

Jag har ingen aning. När något är konstigt och det inte ser ut som det brukar även efter koll brukar jag återställa till defaultinställningar. Någon gång har jag ominstallerat programmet (PS7). Då har det alltid funkat.

Jag har aldrig använt DPP, men det låter som att DPP exporterar filerna i fel/utan färgprofil. Kolla i DPP om du kan hitta någon inställning för vilken färgrymd/profil som filen skall taggas med vid exoport.

//D

Jag har aldrig använt DPP, men det låter som att DPP exporterar filerna i fel/utan färgprofil. Kolla i DPP om du kan hitta någon inställning för vilken färgrymd/profil som filen skall taggas med vid exoport.

//D

Under Preferences/Color management i DPP hittar jag att Adobe RGB är inställt som Work Color Space och sRGB som Color Matching Settings for display. Det är det enda jag hittar i färginställningar.

Beats me...
Om du kontrollerat så du inte ställt om arbetsfärgrymden i PS så har jag faktiskt ingen aning om vad det kan vara. Har som sagt aldrig använt DPP.

En liten tanke bara... fungerar det om du exporterar filerna som .tiff, sparar dem på lämpligt ställe på din HD och sedan öppnar dem i PS?

//D

I PS har jag Adobe RGB som arbetsfärgrymd. När man ska konvertera och spara i DPP kam man välja mellan Exif-TIFF 8 bit och TIFF 16 bit. Det verkar inte bli nån skillnad vilket jag väljer.

Och bilder som jag gjort om till TIFF i DPP och sparat på HD blir grå när jag öppnar dem i PS. Likaså blir bilder som jag sparat som TIFF i PS inte möjliga att se i DPP. De finns där, men med ett kryss över.

Då har jag faktiskt ingen aning. Det enda som återstår är väl att försöka uppdatera DPP.

//D

Ja, det kan ju vara värt att prova. Tack för allt engagemang!
Det är ju inte iofs livsviktigt att kunna göra tiffar men rätt störande att det inte funkar som det ska när det borde göra det!

ANNONS
Götaplatsens Foto