Annons

Tiff & jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

Flinken

Avslutat medlemskap
Jag har en ny fråga om min Canon Powershot A60...

När man överför bilderna till datotn sparas dom som jpeg. Finns det ingen möjlighet att spara dom i tiff-format för att undvika komprimering??

Ytterligare en fråga... Efter att ha behandlat en jpegbild i Photoshop, ska man då spara den som jpeg eller i tiff???

Tack på förhand

Sparar du som .jpg blir den komprimerad en till gång. Jag sparar alltid som .psd tills jag är helt färdig och sparar till ett format som passar.

Flinken skrev:
Jag har en ny fråga om min Canon Powershot A60...

När man överför bilderna till datotn sparas dom som jpeg. Finns det ingen möjlighet att spara dom i tiff-format för att undvika komprimering??

Ytterligare en fråga... Efter att ha behandlat en jpegbild i Photoshop, ska man då spara den som jpeg eller i tiff???

Tack på förhand

Att bilderna är på JPEG format när du för över dom beror på att kameran lagrar bilderna som JPEG. Är du inte nöjd men den kvalitén kan du se om kameran har möjlighet att lagra bilderna i TIFF istället.

Det generella rådet är att inte spara bilder som JPEG medans du arbetar med dom. När du är klar med en bild kan den lämpligen lagras som lågkomprimerad JPEG eller TIFF.

Mer info om JPEG och hur formatet bör användas finns via www.jpeg.org

ANNONS
Götaplatsens Foto