Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till ER som tror att ni kan få gratis foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Taget ur sammanhanget. Det handlade om att en snickare skulle jobba gratis för att lära sig bygga en altan för att visa upp den för framtida arbetsgivare.

Dessutom är skillnaden att fotografen utför en tjänst men att han inte fysiskt åstadkommer något på samma sätt. Det är ett abstrakt konstnärligt yrke.
Visste inte att han bara utförde en tjänst..... Sist jag kollade fick brudparen oftast något fysiskt att ta på också. Så digitalt är alltså gratis! Tur för piratebay isåfall.

/Stefan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ojojoj vilken debatt detta blev! :)

......................Klart som f-n att folk försöker få gratisbilder!
Och precis som tidigare nämnts man får det man betalar för...
Anlitar du nån som lagar mat gratis, fixar din bil gratis, tar foto gratis, så får du ju skylla dig själv om denne inte levererar! MEN du fick det gratis!................
Ja och dessutom är det ju så att det genom historien inte bara är fotografer som utsatts för detta att folk tror att andra är deras gratisresurs och det har skett för fotografer som tagit analoga bilder professionellt också.

Har folk haft en verktygslåda så vill andra ha hjälp med bilar, båtar, gräsklippare och fan vet vad.
(jag låtsas numera som om jag inte har någon verktygslåda)

Min pappas hobby var elektronik och jag vet inte hur många TV och radioapparater han lagde gratis åt grannar och andra.

Det är väl bara att bestämma sig för om man tycker det är OK att hjälpa andra gratis även om de aldrig kommer hjälpa dig eller avstå. Kan man inte ta betalt för sitt jobb och man vill det så bör man sluta som yrkesfotograf och göra något annat man kan försörja sig på istället. Det får ju alla andra göra som inte är sjuka eller arbetsoförmögna och som tycker det ligger en poäng i att försöka betala sina räkningar själv.
 

eroko

Aktiv medlem
Visste inte att han bara utförde en tjänst..... Sist jag kollade fick brudparen oftast något fysiskt att ta på också. Så digitalt är alltså gratis! Tur för piratebay isåfall.

/Stefan
Har jag sagt att digitalt är gratis? En bild är en bild och även om du ser den på en skärm eller på ett utskrivet papper så kan man väl för tusan inte jämföra det med en tallrik med mat eller ett kök någon byggt. Antingen missförstår du för att diskutera eller så förstår du inte.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Min pappas hobby var elektronik och jag vet inte hur många TV och radioapparater han lagde gratis åt grannar och andra.
Och jag vet inte hur många datorer jag räddat filer på.
Helinstallerat OS och alla mjukvaror.
Felsökt och reparerat hårdvara. etc

Allt åt grannar, vänner och bekanta. Vissa saker gick på 2 röda sekunder och vissa saker tog ett par timmar. Allt som de normalt hade gått och fått fixat och betalat. Men så snäll som jag är gjorde jag det åt dom. Oftast så får jag nåt för det. Förra gången fick jag whiskey för att räddat alla bilder på en trasig HD.
Vad kostar det att gå till firma för att återställa en 200 GB av bildfiler?

Dock fick jag denna gången BETALT med en fin whiskey. Men annars så gäller det att Tjänst mot gentjänst.

Dock skulle jag inte få för mig att anmäla mig gratis att installera helt OS och mjukvaror från scratch och andra inställningar till en okänd person som antagligen hade tagit mig ett par timmar samt körning.
Och jag älskar hålla på med datorer!!!!


/stefan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Har jag sagt att digitalt är gratis? En bild är en bild och även om du ser den på en skärm eller på ett utskrivet papper så kan man väl för tusan inte jämföra det med en tallrik med mat eller ett kök någon byggt. Antingen missförstår du för att diskutera eller så förstår du inte.
Skrev du inte att han "bara" utförde en tjänst och inget fysiskt? Jag betraktar detta som att om någon utför en tjänst ex fotografering så är det ok som gratis?
Men en snickare som utför en tjänst är ok att kosta pengar och därmed inte jämförbart eftersom han för något fysiskt?
Förstår inte alls......Snickare och fotografer utför tjänster...... och enligt dig inte jämförbart?

En som gör mjukvaror.... undrar hur han ska prissätta sitt arbete......

/stefan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Håller med dig.
Verkar vara flera i tråden som inte inser det, det vore ju konstigt om någon vill ha foto som jobb men inte få betalt för det.
Konstigt och konstigt men det är ju ett faktum och dessutom är det inget konstigt alls. Time att vakna upp nu. Det är marknadsekonomi. Tillgång och efterfrågan och jämviktspriser som idag är alldeles för låga för fotografi för att många ska kunna leva på dem.

Det är ju massor av yrkesfotografer som slås ut nu. Det finns exyrkesfotografer över allt som inget annat ville eller ville än att kunna leva på fotografering. På mitt jobb är en av alla dessa vaktmästare. De finns över allt och en del har helt hoppat av och andra har tvingats bli mångsysslare och kör någon form av växelbruk där fotografin bara utgör en delinkomst bland andra. Åter andra har fortfarande fasta men ofta mycket dåligt betalda arbeten på olika typer av institutioner. Ingen glamour alls.

Så tvärtom mot vad du tror så är det massor av folk som vill vara yrkesfotografer men inte kan ta tillräckligt betalt för det de gör för att kunna leva på det. "Många känner sig kallade men få äro utvalda", som man sa förr i tiden och det märkliga är att det fortfarande stämmer så bra.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Har jag sagt att digitalt är gratis? En bild är en bild och även om du ser den på en skärm eller på ett utskrivet papper så kan man väl för tusan inte jämföra det med en tallrik med mat eller ett kök någon byggt. Antingen missförstår du för att diskutera eller så förstår du inte.
Dessutom så borde väl alla bilder på bildbanker vara gratis.......?
Är väl roligt att någon vill använda ens bilder till reklam på TV eller stora billboards. Man blir ju känd ;)

/stefan
 

eroko

Aktiv medlem
Skrev du inte att han "bara" utförde en tjänst och inget fysiskt? Jag betraktar detta som att om någon utför en tjänst ex fotografering så är det ok som gratis?
Men en snickare som utför en tjänst är ok att kosta pengar och därmed inte jämförbart eftersom han för något fysiskt?
Förstår inte alls......Snickare och fotografer utför tjänster...... och enligt dig inte jämförbart?

En som gör mjukvaror.... undrar hur han ska prissätta sitt arbete......

/stefan
Man kan ta betalt för tjänster visste du det? Du förstår ju inte hur jag menar bara, det är liksom svårt att jämföra rakt av när det man åstadkommer inte presenteras på samma sätt. Och lägg av med alla punkter det är inte stilistiskt snyggt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Och jag vet inte hur många datorer jag räddat filer på.
Helinstallerat OS och alla mjukvaror.
Felsökt och reparerat hårdvara. etc

Allt åt grannar, vänner och bekanta. Vissa saker gick på 2 röda sekunder och vissa saker tog ett par timmar. Allt som de normalt hade gått och fått fixat och betalat. Men så snäll som jag är gjorde jag det åt dom. Oftast så får jag nåt för det. Förra gången fick jag whiskey för att räddat alla bilder på en trasig HD.
Vad kostar det att gå till firma för att återställa en 200 GB av bildfiler?

Dock fick jag denna gången BETALT med en fin whiskey. Men annars så gäller det att Tjänst mot gentjänst.

Dock skulle jag inte få för mig att anmäla mig gratis att installera helt OS och mjukvaror från scratch och andra inställningar till en okänd person som antagligen hade tagit mig ett par timmar samt körning.
Och jag älskar hålla på med datorer!!!!


/stefan
Känner igen mig :) Jag är ju själv IT-utvecklare sedan 20 år och jag har haft samma beteende som min pappa för 15-20 år sedan, men numera har jag ändrat mig. Jag är inte emot att byta tjänster men gillar inte total ensidighet. Jag deltar gärna i gemensamma båtupptagningar eller att vi gallrar skog tillsammans och sådant ute i skärgården där det finns någon form av gemensamt utbyte men jag har tröttnat på att vara omgivningens IT-support för längesedan. Det här beteendet är väl säkert ett utslag av att man vill känna sig lite god och få viss uppsakttning men jag tycker jag gjort min "värnplikt" för länge sedan. Så nu får folk faktiskt gå till någon annan eller betala. Det goda med det är väl också att en del andra får jobb med att hjälpa dem. ...eller så får de inte det ändå, för folk lagar nog inte sina datorer längre idag utan köper nytt om garantin gått ut.
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Om ingen tar betalt så kommer inte ett samhälle fungera som det ska, enklare än så är det inte oavsett om man har det som intresse eller inte.
Tycker att tråden i sig kanske har flummat ut lite med en massa gratistänkare.

När man börjar med något som man vill jobba med och skaffa sig erfarenheter så får man oftast inget eller otroligt lite betalt, men för att få den övning som behövs med foto, ja man kan helt enkelt ge fan i att sälja bilder i början, ta dem enbart för övning. Skulle ex brudparet se dem eller fråga efter dem, ja då kan man sätta ett pris.

Men det här rent ut sagt jävla gratis samhället funkar inte i längden.
Vad har vi här näst, någon som ska öppna en bensinmack och skänker bort soppan för att folk ska finna dit och köpa hans bensin.

Man ska skilja på intresse, hobby och verksamhet och tänka på att när man utför gratistjänster ställer man till det för yrkesverksamma.
Det är min syn på det hela efter dryga 20 år som företagare.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Och jag vet inte hur många datorer jag räddat filer på.
Helinstallerat OS och alla mjukvaror.
Felsökt och reparerat hårdvara. etc

Allt åt grannar, vänner och bekanta. Vissa saker gick på 2 röda sekunder och vissa saker tog ett par timmar. Allt som de normalt hade gått och fått fixat och betalat. Men så snäll som jag är gjorde jag det åt dom. Oftast så får jag nåt för det. Förra gången fick jag whiskey för att räddat alla bilder på en trasig HD.
Vad kostar det att gå till firma för att återställa en 200 GB av bildfiler?

Dock fick jag denna gången BETALT med en fin whiskey. Men annars så gäller det att Tjänst mot gentjänst.

Dock skulle jag inte få för mig att anmäla mig gratis att installera helt OS och mjukvaror från scratch och andra inställningar till en okänd person som antagligen hade tagit mig ett par timmar samt körning.
Och jag älskar hålla på med datorer!!!!


/stefan
och jag tror inte heller att du hade valt att jobba som datatekniker utan lön om du haft det som yrke och det är ju, som du skrivit tidigare, det som den här forumkategorin ska handla om.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nej jag säger inte detta. Ordförvrängare utan dess like.
Inte ordförvrängare. Liknelse som din fotbollspelare.Men all förstår nog att du tycker det är ok att ha gratisfotografer på större evenmang och att det är svårt att jämföra yrket fotograf med annan hantverkaryrke eller annan typ av yrke när det gäller betalning och gratisjobb.

/Stefan
 

eroko

Aktiv medlem
Mmm håller med om att det spårat ur. För att återgå till topic för alla så är ju kontentan i första inlägget:

1. Det är ett arbete till någon man inte känner.
2. De har inte råd eller är för snåla att anlita en fotograf för pengar.
3. De ber någon som är duktig att göra det gratis.

För vissa personer kan det vara positivt. De som lever på att vara fotograf i denna tråd kommer inte svara på denna annons. De blir inte heller av med något jobb eftersom annonsören inte kommer kunna/vilja betala och alternativet blir att det inte finns något jobb alls. Men det verkar vara svårt att förstå att för vissa (antagligen ett fåtal) kan detta vara en bra grej.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Mmm håller med om att det spårat ur. För att återgå till topic för alla så är ju kontentan i första inlägget:

1. Det är ett arbete till någon man inte känner.
2. De har inte råd eller är för snåla att anlita en fotograf för pengar.
3. De ber någon som är duktig att göra det gratis.

För vissa personer kan det vara positivt. De som lever på att vara fotograf i denna tråd kommer inte svara på denna annons. De blir inte heller av med något jobb eftersom annonsören inte kommer kunna/vilja betala och alternativet blir att det inte finns något jobb alls. Men det verkar vara svårt att förstå att för vissa (antagligen ett fåtal) kan detta vara en bra grej.

Det är ju hela grejen.
Finns inget alternativ så kanske brudparet väljer att ändå anlita någon att göra jobbet. Fast de får leta efter någon som passar deras plånbok.De måste inte leta efter någon gratis. Bara någon som är billigare.
Ju fler som erbjuder gratistjänster desto större blir efterfrågan till gratistjänster.
Vet inte hur mkt du kan om ekonomi, men jag antar att du vet om att Sverige idag är i ekonomisk kris!?
Vet du hur man tar sig upp ur denna inflation? Jo, man handlar mera trots plånboken krymper. Särskilt handla inhemska och lokala grejer. Det motverkar infaltionen.

/Stefan
 

eroko

Aktiv medlem
Inte ordförvrängare. Liknelse som din fotbollspelare.Men all förstår nog att du tycker det är ok att ha gratisfotografer på större evenmang och att det är svårt att jämföra yrket fotograf med annan hantverkaryrke eller annan typ av yrke när det gäller betalning och gratisjobb.

/Stefan
Jag har inte gjort liknelsen med fotbollsspelaren. Dock så tyckte jag den var bättre än snickare.

I och med att ni motsätter er gratisjobb överhuvudtaget så blir det ju svårt för de som vill ta den vägen att göra karriär. Det finns liksom inget att bli upprörd över för ni är inte målgruppen. I mina ögon stjäl de heller inga jobb så det finns inget att vara rädd för. Klart att man ska få betalt om man fotograferar. Har du inte förstått att det är min åsikt så ber jag dig läsa om alla inlägg jag skrivit.
 

eroko

Aktiv medlem
Det är ju hela grejen.
Finns inget alternativ så kanske brudparet väljer att ändå anlita någon att göra jobbet. Fast de får leta efter någon som passar deras plånbok.De måste inte leta efter någon gratis. Bara någon som är billigare.
Ju fler som erbjuder gratistjänster desto större blir efterfrågan till gratistjänster.
Vet inte hur mkt du kan om ekonomi, men jag antar att du vet om att Sverige idag är i ekonomisk kris!?
Vet du hur man tar sig upp ur denna inflation? Jo, man handlar mera trots plånboken krymper. Särskilt handla inhemska och lokala grejer. Det motverkar infaltionen.

/Stefan
Men som Sportskjutaren skrev i #66, väljer man att snåla blir man ju besviken för det hade han ju bevis på? Man måste ta någon som vet hur man tar betalt ;)

Om vi inte slutar med diskussionen nu kanske vi orsakar världskrig också? Vill du det?!! Ekonomikris och världskrig? Och på det så kanske det blir så att solen slocknar...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag har inte gjort liknelsen med fotbollsspelaren. Dock så tyckte jag den var bättre än snickare.

I och med att ni motsätter er gratisjobb överhuvudtaget så blir det ju svårt för de som vill ta den vägen att göra karriär. Det finns liksom inget att bli upprörd över för ni är inte målgruppen. I mina ögon stjäl de heller inga jobb så det finns inget att vara rädd för. Klart att man ska få betalt om man fotograferar. Har du inte förstått att det är min åsikt så ber jag dig läsa om alla inlägg jag skrivit.
Nej, jag har förstått dina inlägg och anser dessutom att fotbollspelare är inget vanligt jobb/yrke och annorlunda lönesättning och arbetssätt. Och därmed mkt sämre liknelse än snickare.
Vilka fler yrken brukar man vara tvungen att gratisjobba innan de får jobb?

/Stefan
 

BeriJan

Aktiv medlem
Så tvärtom mot vad du tror så är det massor av folk som vill vara yrkesfotografer men inte kan ta tillräckligt betalt för det de gör för att kunna leva på det. "Många känner sig kallade men få äro utvalda", som man sa förr i tiden och det märkliga är att det fortfarande stämmer så bra.
Vadå tvärtom vad jag tror?
Ok jag skrev "Verkar vara flera i tråden som inte inser det, det vore ju konstigt om någon vill ha foto som jobb men inte få betalt för det." kanske skulle skrivit konstigt om någon väljer att ha foto som jobb men inte få betalt för det

Jag vet mycket väl att det finns massor av folk som skulle vilja vara yrkesfotografer och leva på det. Jag kan nog själv räkna mig dit då jag har en ordinarie anställning inom ett helt annat yrke och det är där jag har min huvudinkomst. Därutöver driver jag eget som frilansfotograf och ser även det som ett jobb, inte hobby, som jag vill ha betalt för även om jag i nuläget inte kan leva på det men jag tar betalt för mina fotojobb.

Jag tror nog de flesta oavsett vad de har för jobb/yrke kräver betalt för det jobb de utför vare sig det är som anställd eller egenföretagare. Däremot är det nog många som inte räknar med att de ska få betalt för att utöva sin hobby.

Återigen, forumkategorin heter "Foto som jobb" och den som väljer att vara yrkesfotograf, alltså ha det som sitt jobb, antar jag att vill tjäna sitt levebröd på detta. Väljer man att inte ha det som ett jobb så är det ju en hobby.
 
ANNONS