Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Tilldela vs. konvertera

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Larsson

Aktiv medlem
Någon som kan hjälpa mig i sommarvärmen...
Vad är det för skillnad mellan att tilldela bilden en färgprofil, till skillnad från att konvertera den?

Håkan Larsson skrev:
Någon som kan hjälpa mig i sommarvärmen...
Vad är det för skillnad mellan att tilldela bilden en färgprofil, till skillnad från att konvertera den?

Mycket enkelt beskrivet är en profil den röda, gröna och blå färgen som du använder dig av. Vilken röd, grön och blå färg du utnyttjar varierar mycket mellan olika enheter. Därför kommer samma sifferkombination ge upphov till helt olika färger.

Om du tilldelar en bilden en profil, då säger du till Photoshop att utgå från denna kombination av röda, gröna och blå färger när programmet ska räkna fram vilken färg som ska visas.

Om du konverterar en bild från en profil till en annan, då ber du Photoshop att räkna ut vilket RGB-värde som ska användas med den nya profilen för att få samma färg som bilden hade tidigare.

Tilldela profil används till exempel om du har en bild som kommer från en skanner utan profil. Då tilldelar du bilden skannerprofilen. Sedan konverterar du den till en arbetsfärgrymd, som Adobe RGB.

Enkelt, eller hur?

MVH/Stefan

Re: Re: Tilldela vs. konvertera

stefohl skrev:

Tilldela profil används till exempel om du har en bild som kommer från en skanner utan profil. Då tilldelar du bilden skannerprofilen. Sedan konverterar du den till en arbetsfärgrymd, som Adobe RGB.

Enkelt, eller hur?

MVH/Stefan

intressant!

Då gör jag en följdfråga.
Har fått en del bilder scannade på en imacon 848.
När jag öppnar dessa i ps så har de ingen färgprofil
Då laddade jag ner 848´ans profil från Imacon för att tilldela den till mina bilder.

Profilen fungerar dock inte att installera så jag kontaktade imacon angående mitt installationsproblem.
då jag snabbt fick detta svar:

Unfortunately it doesn’t make sense to add the scanner profile to your
already scanned images. The scanner profile must be used in FlexColor
during the scanning procedure.

De verkar ju hävda motsatsen till vad du påstår Stefan?

Eller är det jag som inte läst rätt? Vill inte försöka vara någon besserwisser, bara förstå och behandla mina bilder rätt

tack!
/L

Re: Re: Re: Tilldela vs. konvertera

slynus skrev:
intressant!

Då gör jag en följdfråga.
Har fått en del bilder scannade på en imacon 848.
När jag öppnar dessa i ps så har de ingen färgprofil
Då laddade jag ner 848´ans profil från Imacon för att tilldela den till mina bilder.

Profilen fungerar dock inte att installera så jag kontaktade imacon angående mitt installationsproblem.
då jag snabbt fick detta svar:

Unfortunately it doesn’t make sense to add the scanner profile to your
already scanned images. The scanner profile must be used in FlexColor
during the scanning procedure.

Det beror på om den som skannat har tilldelat profilen vid skanning och sedan konverterat till en arbetsfärgrymd. Då är det arbetsfärgrymden som du ska tilldela.

Alternativ två är ju att den som skannat inte har haft någon färghantering aktiv. Då är det rätt att tilldela imaconprofilen och sedan konvertera till arbetsfärgrymden. Och visst ska den vara tillgänglig för dig i Photoshop. Sitter du på PC, högerklicka på den och välj Aktivera. Om du sitter på Mac OSX, lägg in profilen i den mapp som heter ColorSync och finns i Bibliotek.

Stefan

Hej igen!

skickar med en bild av rutan som kommer upp när jag öppnar filen i PS

Som jag tolkar det rör det sig om alternativ 2?

Bilagor

• psdump2.jpg
    psdump2.jpg
    44.1 KB · Visningar: 932
slynus skrev:
Hej igen!

skickar med en bild av rutan som kommer upp när jag öppnar filen i PS

Som jag tolkar det rör det sig om alternativ 2?

Tyvärr kan jag inte svara på den frågan. Det beror på vad den som skannat har gjort. För det första är det inte bra att sända iväg bilder från skannern utan att infoga profilen som bilden finns i. Så jag skulle klaga till den som skannat den. Har man en så bra skanner som en Imacon 848 ska man också ha koll på färginställningarna i programmet.

Om det ser ut som i min dump nedan, då ska du tilldela den profil som heter Imacon 646 & 848 och sedan kryssa för den ruta som konverterar bilden till din arbetsfärgrymd.

Bilagor

• flexcolor.jpg
    flexcolor.jpg
    15 KB · Visningar: 913
Men om det ser ut som i dumpen nedan, då ska du tilldela din arbetsfärgrymd, alltså alternativ 2, om du nu arbetar i Adobe RGB.

Bilagor

• flexcolor3.jpg
    flexcolor3.jpg
    16.5 KB · Visningar: 904
Senast ändrad:
Vet inte varför, men rätt dump vill inte följa med. Så detta är det utseende som du ska se i skannerprogrammet om du ska välja att tilldela Adobe RGB. Som du förstår, är det något du måste fråga skanneroperatören om.

Bilagor

• flexcolor3.jpg
    flexcolor3.jpg
    16.5 KB · Visningar: 902
stefohl skrev:
... För det första är det inte bra att sända iväg bilder från skannern utan att infoga profilen som bilden finns i. Så jag skulle klaga till den som skannat den. Har man en så bra skanner som en Imacon 848 ska man också ha koll på färginställningarna i programmet.

Tack stefan!

dessa bilder har jag scannat i Kina så det blir lite svårt att kolla med operatören, jag har ju iof telnumret till labbet men har för tillfället ingen tolk...

MEN OM JAG KLAGAT!!

oj oj oj... provade scanna på 3 olika labb alla med 848...
och det verkade inte som någon hade koll på sin utrustning..

de laddade filmen snett, det blev ränder i bildfilerna, de repade mina negativ och när jag frågade om jag inte kunde få det scannat i 16bit så visste de inte vad det var...

Dessa verkar vara ett vanligt syndrom i kina, var på ett tryckeri med nya fina tyska pressar. Sen när jag lämnade original i pdf så visste det inte vad det var för filformat...
oj vad jag flöt ut off-topic...

åter till bilderna,
vad jag försöker säga är att jag redan spenderat många många timmar på dessa bilder och börjar ge upp..

Skulle nog kunna sätta min högra hand på att de inte använt ngn färgprofil, scanneropratören visste förmodligen inte ens vad det var.

Och då ska jag alltså enl dig lägga till den i efterhand..
Men då får jag inte profilen att fungera.
är det jag somgjort fel vid installation?
den hittas på:

http://imacon.inforce.dk/graphics/I...les_Input/Flextight_646_848_Input_Profile.hqx

slynus skrev:
dessa bilder har jag scannat i Kina så det blir lite svårt att kolla med operatören, jag har ju iof telnumret till labbet men har för tillfället ingen tolk...

OK, då förstår jag problemet. Synd att de inte använt den standardinställning som Imacon levererar sina skannerprogram i. Då bäddas profilen in.

oj oj oj... provade scanna på 3 olika labb alla med 848...
och det verkade inte som någon hade koll på sin utrustning..

de laddade filmen snett, det blev ränder i bildfilerna, de repade mina negativ och när jag frågade om jag inte kunde få det scannat i 16bit så visste de inte vad det var...

Dessa verkar vara ett vanligt syndrom i kina, var på ett tryckeri med nya fina tyska pressar. Sen när jag lämnade original i pdf så visste det inte vad det var för filformat...
oj vad jag flöt ut off-topic...

Det finns ju skannerfirmor i Sverige som gör ett bra jobb utan att ta vansinnigt mycket för det. Ibland kan det vara värt att betala någon krona mer för att få ett bra jobb. Särskilt om man vill ha en rå skanning i 16 bitar för att sedan göra bildbearbetningen själv, kan man ju få priser som är helt OK.

Skulle nog kunna sätta min högra hand på att de inte använt ngn färgprofil, scanneropratören visste förmodligen inte ens vad det var.

Och då ska jag alltså enl dig lägga till den i efterhand..
Men då får jag inte profilen att fungera.
är det jag somgjort fel vid installation?
den hittas på:

Det fungerar för mig med den profilen. Använder du en Mac eller en PC? Har du lagt den i rätt mapp. Om du är i Windows, har du aktiverat den. Har du startat om Photoshop efter det att du installerat profilen?

MVH/Stefan

stefohl skrev:

Det finns ju skannerfirmor i Sverige som gör ett bra jobb utan att ta vansinnigt mycket för det. Ibland kan det vara värt att betala någon krona mer för att få ett bra jobb. Särskilt om man vill ha en rå skanning i 16 bitar för att sedan göra bildbearbetningen själv, kan man ju få priser som är helt OK.

Har i bott i Kina i över ett år och inte kommit hem emmellan så det har varit nödvändigt att scanna en del på plats.

Självklart scannar jag här i Sverige när jag är här!

men det känns ju tråkigt att på nytt scanna filer som är betalade och klara bara för det saknas profil.

stefohl skrev:

Det fungerar för mig med den profilen. Använder du en Mac eller en PC? Har du lagt den i rätt mapp. Om du är i Windows, har du aktiverat den. Har du startat om Photoshop efter det att du installerat profilen?

Låter som jag får byta till mac...
skämt åsido, profilen fungerar ej till PC.
har provat på olika maskiner

Har också provat ladda hem ett par andra profiler från ett annat företag som jag utan problem kunnat installera o avinstallera.

vilket gör mig tämligen säker på att det är fel på profilen och inte mig...

Så nu sitter jag lite i ett moment 22..
pga av imacon inte vill hjälpa mig för att det hävdar att det är onödigt att lägga in profilen i efterhand..

och du håller ju fast vid motsatsen (läste också ngt på windows hemsida som helt klart stödde din teori)

Har precis skickat mail till imacon igen så får vi se var det slutar!
kul att du tar dig tid att hjälpa till.

/L

slynus skrev:
Har i bott i Kina i över ett år och inte kommit hem emmellan så det har varit nödvändigt att scanna en del på plats.

men det känns ju tråkigt att på nytt scanna filer som är betalade och klara bara för det saknas profil

OK, trodde tillhörde den här gruppen som sänder iväg ett gäng bilder till Kina eller Thailand för att man sparar några kronor på det. Men om man är på plats är det ju svårare.

slynus skrev:
Låter som jag får byta till mac...
skämt åsido, profilen fungerar ej till PC.
har provat på olika maskiner

Den länken som du lade ut tidigare gick till en fil som var komprimerad med programmet Stuffit, som är ett Mac-program. Men det vore bättre med en zippad fil, eftersom den kan öppnas på både mac och pc. Det är antagligen därför som du inte kan få upp den.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto