Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Tillvaratagna diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

PerLars

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått diabilder av en släkting dessa har varit dåligt förvarade. På kall vind och sedan i fuktig källare, alla är ramade i glasramar. Nu till frågan, vad är bäst att gör för att tillvarata bilderna på bästa sätt?

Det bästa är att du nu tagit hand om den och förvarar dem på ett bra sätt. Om de fortfarande är fuktiga eller om glasen är fläckiga så skulle jag montera om dem i glaslösa ramar.

Har de blivit mycket skadade så skulle jag föreslå att du skannade in dem så är de i alla fall bevarade och det går ofta väldigt bra att bildbehandla tillbaka dem till "ursprunget" i datorn.

Skulle gärna vilja föreslå att du gjorde diaduplikat för det kan bli väldigt bra men sedan möjligheten att skanna in sina dia kom är det svårt att förorda det.

Men är det så att det inte synns några skador så behöver du nog inte göra någotting även om jag föredrar glaslösa ramar för bilder som inte visas så ofta.

/Peter

Jag slänger in en fråga i ditt forum som jag tycker passar in här.Är det någon som vet ungefärligt pris för att skanna in ca 500 dia så att dom klarar en A4 utskrift.

/Leo

Jag har möjlighet att scanna stora mängder dia (aps och negativ) om du kan få iväg bilderna till mig i Göteborg. Pris diskuterar jag helst i privata mail.

ANNONS
Götaplatsens Foto