Annons

Tillverka egna fotoböcker. Häfta, sy eller limma sina utskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Det går ju enkelt och smidigt att designa sina egna böcker och låta olika tjänster sköta resten.
Men alternativet att själv tillverka böcker eller häften är ju lockande.
Finns det någon med erfarenhet som kan bidra med tips och anvisningar hur man kan gå till väga?

Grundtanken är att skriva ut sidorna själv på dubbelsidigt kvalitetspapper.
Det blir ganska tjocka blad. Med pappersvikt runt 300g/m2.
Man kan göra tunnare häften (ett fåtal blad) genom att vika arken på mitten och foga ihop härligheten med en långarmad häftapparat.
Eller göra små hål och sy med stark tråd (gärna vaxad)
Men sidorna lär bli olika långa när man bygger på vikningen med flera blad.
Sen kan man leka bokbindare och limma ihop bladen i ryggen, hur det nu går till.

När det är tjockare i antal sidor med vikta så brukar det väl vara som flera små häften som är ihopsatta.

Typ så här (mobilbild...):

20260213_102920.JPG

Belles routes de France (Michelin) med cameos av Nikon Z8, Urth M42-Z, Super Takumar 55/1,8 och Nikkor 24-70/2,8 S. Och en strykbräda. 😜

Spiralbindning är ju också ett alternativ. Det finns speciella hålslagar som gör såna där stora kantiga hål för plastspiral.

Eller gå en bokbindarkurs och kör halvfranskt! 😉

Senast ändrad:
Det går ju enkelt och smidigt att designa sina egna böcker och låta olika tjänster sköta resten.
Men alternativet att själv tillverka böcker eller häften är ju lockande.
Finns det någon med erfarenhet som kan bidra med tips och anvisningar hur man kan gå till väga?

Grundtanken är att skriva ut sidorna själv på dubbelsidigt kvalitetspapper.
Det blir ganska tjocka blad. Med pappersvikt runt 300g/m2.
Man kan göra tunnare häften (ett fåtal blad) genom att vika arken på mitten och foga ihop härligheten med en långarmad häftapparat.
Eller göra små hål och sy med stark tråd (gärna vaxad)
Men sidorna lär bli olika långa när man bygger på vikningen med flera blad.
Sen kan man leka bokbindare och limma ihop bladen i ryggen, hur det nu går till.
Jag är också inne på "Kan själv metoden" Skriver du ut själv kan du se till att kanten/marginalen mot ryggen blir tillräckligt bred för att göra en "Japanbindning". En trådbindningsteknik som passar en nybörjare. Finns ganska mycket om detta på nätet. Har provat själv och det funkar fint. Ska du sätta ihop dina utskrivna bilder med en mer klassisk trådbindning så finns materialet falsväv som limmas på bildens/bokens ryggsida och sammanfogar två bilder på ett uppslag. Vikningen/falsen blir smidigare än att vika 300 gramspapper. Trådhäftning görs i falsväven. Jag har provat mig fram den senaste tiden på olika sätt och erfarit att det finns många olika tekniker. Vad som är bäst vet jag inte men jag har anmält mig till en bokbinderikurs som startar om någon vecka. Nyfiken på grunderna helt enkelt. Mitt första fokus är att binda in gamla silvergelatinkopior från 80-talet. Knöliga och ojämna. Jag är som sagt nybörjare med begränsad erfarenhet i nuläget. Hoppas att kunna ändra på det.

Jag frågad AI om hur man kan göra en pocket fotobok:

Att limma en egen fotobok som amatör är fullt möjligt med rätt teknik. Här är två förslag beroende på om du har lösa blad eller vikta ark.

1. För lösa blad: "Perfect Binding" (Pocket-stil)
Detta är den klassiska metoden för pocketböcker där alla blad limmas direkt mot ryggen.
  • Gör så här:
    1. Bunten: Lägg alla blad i exakt ordning. Se till att ryggsidan är helt jämn genom att "knacka" den mot bordet.
    2. Kläm fast: Sätt bunten i press med två tvingar och två träbitar (eller tjock kartong) så att ryggen sticker ut några millimeter.
    3. Räffla (valfritt men bra): Dra försiktigt med en kniv eller grovt sandpapper över ryggkanten för att rugga upp ytan; det hjälper limmet att fästa bättre.
    4. Limma: Stryk på ett lager PVA-lim (bokbindarlim) eller vanligt hobbylim över hela ryggen med en pensel.
    5. Förstärk: Lägg en remsa av tunt tyg (lakansväv eller gasväv) i det våta limmet för extra styrka. Låt torka under press i minst 24 timmar.

2. För vikta ark: "Saddle Stitch" + Limmat omslag
Om du viker arken på mitten kallas de för "signaturer". Att bara limma dem i vecket ger en svag bindning, så de bör först fästas ihop.
  • Gör så här:
    1. Häfta eller sy: Häfta ihop de vikta arken i mitten (som en tidning). Om boken är tjock, gör flera små häften och sy ihop dem med varandra.
    2. Limma ryggen: När häftena sitter ihop, limma ryggen på samma sätt som för lösa blad för att skapa en stabil enhet.
    3. Fäst omslaget: Limma fast ett omslag av kraftigare papper eller kartong runt den limmade ryggen.

Viktiga tips för amatören:
  • Limval: Använd syrafritt lim för att bilderna inte ska förstöras eller gulna med tiden.
  • Torktid: Ha tålamod. Öppna inte boken förrän limmet är helt genomtorrt (ofta 24 timmar) för att undvika att sidor lossnar.
  • Enkel lösning: Om limning känns svårt finns det självhäftande fotoalbum eller färdiga spiralalbum där du bara monterar in bilderna.

ANNONS
Götaplatsens Foto