Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Timelapse-bilderna - ska man spara dem?

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Semesterbilderna innehåller några timelapsesekvenser gjorda med en LumixG80 som efter sekvensfotografering frågar om kameran ska göra en video av materialet. Jag svarar Ja! Bör man vid import i datorn spara de enskilda bilderna? I vilket program kan man göra timelapsesekvenser i efterhand? Jag använder Lightroom Classic/Photoshop och iMovie.
 

bach7617

Aktiv medlem
Den frågan kan du bara svara på själv.
tydligen Inte:sneaky: jag ska försöka förtydliga:
Är det smartare att göra renderingar i efterhand? Exponeringar och vitbalans kanske är bättre att göra per bild istället för film som helhet? Kräver time lapse redigering en speciell programvara? M a o hur gör ni era time lapsefilmer?
 

AWid

Aktiv medlem
Semesterbilderna innehåller några timelapsesekvenser gjorda med en LumixG80 som efter sekvensfotografering frågar om kameran ska göra en video av materialet. Jag svarar Ja! Bör man vid import i datorn spara de enskilda bilderna? I vilket program kan man göra timelapsesekvenser i efterhand? Jag använder Lightroom Classic/Photoshop och iMovie.
Gör din timelapsefilm med Lightroom och PS (eftersom du redan har de programmen). Då har du mycket större möjlighet att själv styra hur resultatet blir. Låter du kameran fixa filmen "blir det vad det blir". Det är enkelt och det finns hur mycket som helst på youtube som visar hur man kan göra. T ex denna film.
 

bach7617

Aktiv medlem
Gör din timelapsefilm med Lightroom och PS (eftersom du redan har de programmen). Då har du mycket större möjlighet att själv styra hur resultatet blir.
Stort tack! Det var precis det här som jag undrade över. Då kan ju filmen man genererar i kameran vara en provkopia så gör man allt finlir senare.
 

PMD

Aktiv medlem
Semesterbilderna innehåller några timelapsesekvenser gjorda med en LumixG80 som efter sekvensfotografering frågar om kameran ska göra en video av materialet. Jag svarar Ja! Bör man vid import i datorn spara de enskilda bilderna? I vilket program kan man göra timelapsesekvenser i efterhand? Jag använder Lightroom Classic/Photoshop och iMovie.
Hur mycket lagringsutrymme sparar du på att inte spara de enskilda bilderna?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fast TS har LR och PS så varför inte använda de programmen? Dessutom är PS ett bra program för filmredigering och som lämpar sig utmärkt för timelapseproduktion:)
LR suger när det gäller video.
I PP kan man göra allt som krävs för video.
PS har jag aldrig använt för det. Kan PS verkligen hantera ljudkanaler?
 

AWid

Aktiv medlem
LR suger när det gäller video.
I PP kan man göra allt som krävs för video.
PS har jag aldrig använt för det. Kan PS verkligen hantera ljudkanaler?
Håller med om att LR "suger" när det gäller video. Det går t ex inte att redigera video i LR. Däremot fungerar PS utmärkt som videoredigerare även om antalet "finesser" är begränsat. Numer redigerar jag video i DaVinci Resolve, men tidigare använde jag PS som videoredigerare. Kombinationen LR/PS passar väldigt bra för timelapseproduktion eftersom man jobbar med stillbilder för att skapa video. Och ja - PS hanterar ljudkanaler alldeles utmärkt.

Vill man fördjupa sig i PS som videoredigerare kan man t ex titta här.
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag skulle tipsa dig om att glra timelapsen från bilderna där du har möjligheten att editera keyframes, det gör enorm skillnad om man vill lägga lite extrajobb.
Jag gör timelapses med Sony A7riv och sparar alla raw-filer för framtid, främst för att jag tenderar att göra nya versioner efter något år. Eller återanvända i andra projekt. Jag gör dem i LRtimelapse och Lightroom där ett projekt på typ 5000 bilder bara behöver kanske 5 editerade råfiler ur lightroom, LRtimelapse räknar sedan ut skillnaden på dessa 5 "keyframes" och aplicerar det på alla bilder i projektet. Exporterar sedan högsta upplösning och kvalite från LRtimelapse och gör 1440p, 4K eller 8K i Premiere Pro.
Projektmappen blir gigantisk under själva projektet, men när jag är klar så slänger jag allt utom rå-filerna och exporten från Premiere Pro.
LRtimelapse kostar pengar, men det finns demo där begränsningen är 400 eller 800 bilder. Så man kan göra batcher och sedan sätta ihop snuttarna om man vill.
 
ANNONS