Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Timer och flera bilder per sekund med D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozii

Aktiv medlem
Jag har gått med i ett projekt där man ska hoppa i bild. Därför försöker jag få min Nikon D700 att ta flera bilder snabbt i rad när jag använder timern. Någon som vet hur man gör? :)

Ställ in bracketing/gaffling med max antal bilder (kommer inte ihåg om D700an klarar max 5 eller 7 bilder i en gafflingserie) och minimal exponeringsförskjutning. Fota i RAW-format och fixa till exponeringen i efterhand.

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2

Ställ in bracketing/gaffling med max antal bilder (kommer inte ihåg om D700an klarar max 5 eller 7 bilder i en gafflingserie) och minimal exponeringsförskjutning. Fota i RAW-format och fixa till exponeringen i efterhand.

Tack! Men varför i raw-format? Vet att det har vissa fördelar men använder det aldrig för enkelhetens skull. Varför göra det i detta fall?

Du kan ställa gaffling enbart för blixten och sen slår du inte på den så slipper du exponeringsförskjutningen.

Raw-format för att kunna justera exponeringen inom gafflingserien. Men idén att gaffla enbart blixtexponering och sedan köra utan blixt, var ju riktigt smart, då slipper du kompensera och kan fota i jpeg om så önskas :)

ANNONS
Götaplatsens Foto