Annons

Timlön?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar D

Aktiv medlem
Om ditt företag går bra, vilket väl är en förutsättning för att hålla på så är det fördelaktigt att ta ut en del vinst för att dryga ut lönen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En undring:

1 Vilka företag eller om ni vill verksamheter och branscher är det som idag håller sig med egna fotografer och vad betalar man i så fall för dessa?

2 Vilka kunder har ekonomi och användning för en inhyrd fotograf för säg en hel dag och hur många sådana jobb kan man i så fall boka in hyfsat löpande, så man kan bygga en uthållig ekonomi på det?

3 Vilka verksamheter tycker sig verkligen behöva just nytagna bilder, där det exv. inte skulle duga med bilder som redan finns i bildbanker. Idag lär väl de flesta motiv redan vara avbildade.

4 Kan man verkligen idag resonera som en del gör i denna tråd och utgå från vad man vill tjäna när det ändå faktiskt är efterfrågan som helt styr och hur ser ni på framtiden? Osäkerheten idag måste väl vara stor idag kring om en del av de marknader som funnits före pandemin verkligen kommer finnas på samma sätt som före pandemin.

5 Kan ni se möjligheter som inte funnits före pandemin och som möjligen tillkommit?
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
En undring:

1 Vilka företag eller om ni vill verksamheter och branscher är det som idag håller sig med egna fotografer och vad betalar man i så fall för dessa?

2 Vilka kunder har ekonomi och användning för en inhyrd fotograf för säg en hel dag och hur många sådana jobb kan man i så fall boka in hyfsat löpande, så man kan bygga en uthållig ekonomi på det?

3 Vilka verksamheter tycker sig verkligen behöva just nytagna bilder, där det exv. inte skulle duga med bilder som redan finns i bildbanker. Idag lär väl de flesta motiv redan avbildade.

4 Kan man verkligen idag resonera som en del gör i denna tråd och utgå från vad man vill tjäna när det ändå faktiskt är efterfrågan som helt styr och hur ser ni på framtiden? Osäkerheten idag måste väl vara stor idag kring om en del av de marknader som funnits före pandemin verkligen kommer finnas på samma sätt som före pandemin.

5 Kan ni se möjligheter som inte funnits före pandemin och som möjligen tillkommit?
Åtminstone mina arbetsgivare de femton senaste åren har anlitat fotograf för porträttfotograf av ledningsgrupp och andra ”särskilt viktiga” medarbetare. Nuvarande arbetsgivare anlitar fotograf för porträtt på alla 100 medarbetare.

Fotbollsklubbar och skolor beställer också porträttbilder och dessutom gruppfoto.

Så någon sorts marknad finns det.


Men tråden har halkat lite ur spår. Frågan i början handlar inte om månadslön. Frågan är bara i vilket format man tar betalt (för uppdrag. Timme eller fast pris)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Rubriken är "Timlön?" Ska man vara petig så diskvalificerar väl det i så fall alla egenföretagare för de är ju inte anställda och har inte någon timlön och är man anställd så har man nog i så fall "månadslön", så jag tycker väl i sig att det är hyfsat relevant om diskussionen rör vad man har för löner som fast anställda fotografer och vad man behöver tjäna om man som säg ensamföretagare vill få det att uthålligt gå runt utan mångsyssleri som stödhjul. Det kan ju vara intressant för de som funderar på att starta en karriär som yrkesfotografer på egen hand.

Gigekonomin är ju här för att stanna och det tror jag de flesta är rätt ense om idag och många fotografer lever med de villkoren dagligen och där finns ofta varken kollektivavtal eller någon vidare moral bland de som utgör efterfrågan. Det tycker jag nog framgått ofta på FS där många fotografer vittnat om "arbetsköpares/kunders" totala arrogans inför fotografers arbete och rimliga krav på ersättning för nedlagt jobb. I en narcissistisk värld där alla har en kamera de kan ta bilder med och erbjuder dessa bilder gratis för att synas, så ska nog dagens yrkesfotografer inte vara helt förvånade över att det är där ribban ligger när man ska börja förhandlingar om arvoden.

En del av er har faktiskt inte fattat (ännu) att ni ska vara glada för att de hjälper er att nå marknaden, bygga er portfolio och era karriärer - förutsatt att de inte glömmer att nämna er i bildernas byline också och således rakt av snor bilderna. :)
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det är jag helt med på.

Men 1126 kr/h är horribelt högt. Det är i klass med vad en väldigt erfaren konsult från en större firma kostar. Som jag skrev verkar det som om önskad månadslön/50 är ganska rimligt ändå. Men jag tvivlar starkt på att särskilt många egenföretagande fotografer plockar ut 40 kkr före skatt i lön varje månad.

Vet inte vilken värld du lever i men kolla Sid 6 där står timpriset.



1126 är inte något horribelt det är standard. Men många verkar glömma bort vad det kostar att driva företag.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem

fotobollfoto

Aktiv medlem
Rubriken är "Timlön?" Ska man vara petig så diskvalificerar väl det i så fall alla egenföretagare för de är ju inte anställda och har inte någon timlön och är man anställd så har man nog i så fall "månadslön", så jag tycker väl i sig att det är hyfsat relevant om diskussionen rör vad man har för löner som fast anställda fotografer och vad man behöver tjäna om man som säg ensamföretagare vill få det att uthålligt gå runt utan mångsyssleri som stödhjul. Det kan ju vara intressant för de som funderar på att starta en karriär som yrkesfotografer på egen hand.

Gigekonomin är ju här för att stanna och det tror jag de flesta är rätt ense om idag och många fotografer lever med de villkoren dagligen och där finns ofta varken kollektivavtal eller någon vidare moral bland de som utgör efterfrågan. Det tycker jag nog framgått ofta på FS där många fotografer vittnat om "arbetsköpares/kunders" totala arrogans inför fotografers arbete och rimliga krav på ersättning för nedlagt jobb. I en narcissistisk värld där alla har en kamera de kan ta bilder med och erbjuder dessa bilder gratis för att synas, så ska nog dagens yrkesfotografer inte vara helt förvånade över att det är där ribban ligger när man ska börja förhandlingar om arvoden.

En del av er har faktiskt inte fattat (ännu) att ni ska vara glada för att de hjälper er att bygga nå marknaden, bygga er portfolio och era karriärer - förutsatt att de inte glömmer att nämna er i bildernas byline också. :)
Jag tillhör möjligen lönedumparna. Jag tar aldrig betalt för att fotografera eller dela med mig av resultatet digitalt.
De allra allra flesta av mina bilder är från matcher i ungdomsfotboll. Där har det nog aldrig funnits någon marknad för att ta betalt.
Men jag har också ägnat mig åt lag- och porträttfoto i mina döttrars olika lag. Så där har jag nallat i kanten av någon yrkesfotografs månadsinkomst. Spelarna vill hellre att jag tar bilderna för att jag ger dem mer tid och fler bilder att välja bland än vad de stackars stressade yrkesfotograferna har råd med.

Just det sista skulle kunna vara en hint till en del yrkesfotografer att se lite bortom industriprocessen och förtjänst per arbetad timme och istället fokusera kvalitet och kundbemötande. För vem är den verkliga kunden i ett lag- eller porträttfoto?

PS. Naturligtvis finns det idrottsfotografer som gör bättre bilder än jag, och är väldigt väldigt bra i porträttsituationen. Det ovan beskrivna är från mina döttrars upplevelser genom åren och skall inte ses som ett statistiskt underlag för att värdera en hel yrkeskår.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skolfotografer drar nog in betydligt mer än så per timme. Mång-mång-dubbelt. Men skolfotosäsosongen är väldigt kort, så resten av året kanske de får hitta på något annat.
Hur många skolfotosessioner kommer det ordnas i pandemitider? Är inte just den marknaden en av de som kommer påverkas framöver?

Sedan undrar jag om inte skolfoton är på väg ut ändå och det av flera skäl. Efter som allt förr eller senare hamnar på nätet så tror jag en del skolor som har elever med skyddad identitet inte tycker det är någon bra ide med klassbilder som man tog förr i tiden och just klassbilderna var kanske det man ville ha som minne för framtiden. Många lärare var direkt motståndare till skolfotografering för att det störde undervisningen den eller de dagarna, för ibland i större skolor så tog det flera dagar. Att jag vet det är för att jag själv var ämneslärare i nära 10 år.

Av integritetsskäl så ses idag på många skolor alla som kommer utifrån som potentiella integritetsläckor.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Skolfoto med kartor av olika stora porträttbilder går utmärkt även i pandemitider. Och verkar vara en ”obligatorisk” produkt ännu. Även om den aldrig publiceras genom skolans försorg.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Känns som tråden spårat ur en del. Frågan var ju kanske inte så mycket hur marknaden ser ut och hur snåla vissa aktörer är, utan fokus ligger naturligtvis på huruvida det är lämpligt att ta fasta kostnader eller timkostnader för foto- och filmuppdrag för de som faktiskt vill betala för tjänsterna.

Min lekmannatanke är att timkostnaden är lättast att redovisa och göras hyfsat transparent, och agerar som en sporre även för klienten att få jobbet gjort smidigt. Medan fasta priser kan vara lämpligt för hyfsat standardiserade uppdrag eller för återkommande kunder.


Skolfotografer drar nog in betydligt mer än så per timme. Mång-mång-dubbelt. Men skolfotosäsosongen är väldigt kort, så resten av året kanske de får hitta på något annat.
Antagligen inte. Dels för att du antagligen inte lär hitta någon hängiven skolfotograf. Men fotografer sitter ju förstås inte på händerna när skolornas fotojobb för säsongen tar slut. Jag har svårt att se att priserna för skolfotouppdrag skulle dra iväg så förbannat.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Känns som tråden spårat ur en del. Frågan var ju kanske inte så mycket hur marknaden ser ut och hur snåla vissa aktörer är, utan fokus ligger naturligtvis på huruvida det är lämpligt att ta fasta kostnader eller timkostnader för foto- och filmuppdrag för de som faktiskt vill betala för tjänsterna.

Min lekmannatanke är att timkostnaden är lättast att redovisa och göras hyfsat transparent, och agerar som en sporre även för klienten att få jobbet gjort smidigt. Medan fasta priser kan vara lämpligt för hyfsat standardiserade uppdrag eller för återkommande kunder.




Antagligen inte. Dels för att du antagligen inte lär hitta någon hängiven skolfotograf. Men fotografer sitter ju förstås inte på händerna när skolornas fotojobb för säsongen tar slut. Jag har svårt att se att priserna för skolfotouppdrag skulle dra iväg så förbannat.
Ja, tråden har halkat vidare från ursprungsfrågan. Det gjorde den väldigt tidigt.

Ett porträtt under en skolfotoskjutning (!) tar högst någon minut per elev. Elevens föräldrar betalt sedan uppemot femhundra kronor för kopiorna. Det är bra betalt per timme.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ett porträtt under en skolfotoskjutning (!) tar högst någon minut per elev. Elevens föräldrar betalt sedan uppemot femhundra kronor för kopiorna. Det är bra betalt per timme.
Fast det är väl ändå ingen som inbillar sig att det är så det går till? Planering, administration och förbereder på plats tar givetvis mångdubbelt så lång tid, det finns ett antal mellanhänder osv.
För att återgå till TSs fråga:
1. Ska man leva på att frilansa behöver man nog debitera 700-800 kr i timmen. Kan man debitera mer är det förstås utmärkt.
2. Många beställare vill veta vad det kostar. Då kan man komma överens om att det ska ta 5 timmar, 800 kr i timmen.
3. Verkligheten ser tyvärr ofta inte ut så här. De flesta frilansare jobbar mer än de tänkt och tjänar mindre än de vill, speciellt i början.
4. Ska man pruta tror jag att det på sikt är bättre att minska tiden än timlönen.Om köparen tycker att 4000 kr är för mycket, kan man säga ”okej, då får jag fixa det på 4 timmar istället, så får ni ett paketpris på 3000”. Då har man etablerat 800 som timlön och det är lättare att förhandla nästa gång.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Fast det är väl ändå ingen som inbillar sig att det är så det går till? Planering, administration och förbereder på plats tar givetvis mångdubbelt så lång tid, det finns ett antal mellanhänder osv.
För att återgå till TSs fråga:
1. Ska man leva på att frilansa behöver man nog debitera 700-800 kr i timmen. Kan man debitera mer är det förstås utmärkt.
2. Många beställare vill veta vad det kostar. Då kan man komma överens om att det ska ta 5 timmar, 800 kr i timmen.
3. Verkligheten ser tyvärr ofta inte ut så här. De flesta frilansare jobbar mer än de tänkt och tjänar mindre än de vill, speciellt i början.
4. Ska man pruta tror jag att det på sikt är bättre att minska tiden än timlönen.Om köparen tycker att 4000 kr är för mycket, kan man säga ”okej, då får jag fixa det på 4 timmar istället, så får ni ett paketpris på 3000”. Då har man etablerat 800 som timlön och det är lättare att förhandla nästa gång.
TS frågar inte hur man kan leva på frilandsinkomster. I den frågan halkade tråden snett väldigt tidigt. Men dina punkter 2 och 4 är bra svar på frågeställningen.
 

PMD

Aktiv medlem
Marx talade om den järnhårda lönelagen och fotografernas löne- och intäktsnivellering kan väl ses som ett exempel på detta även om många rent tekniskt är egna företagare och rent tekniskt inte uppbär någon lön..
Den järnhårda lönelagen var Lassalles påhitt. Marx anammade idén, men avfärdade den senare.
Du är inte den ende som felaktigt har tillskrivit Marx som varande upphovsman till idén om den järnhårda lönelagen. :)
 
ANNONS