Annons

Timlön?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har en fråga gällande timlön för fotografering av alla slag, samt filmning.
Någon här som har några "guidelines" för hur man kan börja?

Filmproduktion och Fotografering. Kör man oftast ett fast pris per produktion eller kör man en timlön?

Mvh// Andreas.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Frilansares löner varierar väldigt mycket och väldigt många får alldeles för lite betalt. Men så här kan man resonera:

För att få ihop en månadslön på 40000 kr måste du fakturera ungefär 400 kr i timmen - om du jobbar 40 timmar i veckan. Men som frilansare kan man räkna med att kanske två tredjedelar av den faktiska arbetstiden är timmar som man kan fakturera, resten är förberedelser, administration osv som man inte kan ta betalt för. Alltså måste timlönen vara 600 kr (plus moms).

Dessutom måste man finansiera sin utrustning, försäkring, kontorsplats osv, så lägg på en hundring till på timlönen. Nu är vi alltså uppe i 700 kr i timmen för att få rimliga arbetsvillkor och en vettig lön.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag har hört en tumregel från flera egenföretagande teknikkonsulter (kanske kan jämföras med frilansare) som lyder att man måste ta minst den tänkta månadslönen man vill ha ut dividerat med 50 i timdebitering. Då kan arbetsutrustningen vara så begränsad som ett hemmakontor, laptop, bil, försäkringar, redovisningshjälp, några programvarulicenser.

Exempel:

Önskad månadslön: 30 000 kr före skatt
Timdebitering: minimum 600 kr/h

Det tar då rimlig hänsyn till att andelen fakturerbar tid under en arbetsvecka kan variera, ibland ganska kraftigt. I praktiken kanske väl förenklat eftersom det kan krävas restid man inte kan ta full timpenning för etc. Är det tal om ett längre uppdrag hos en och samma kund går det att räkna ned timpriset till runt 450-500 kr/h på att plocka ut 30 kkr före skatt.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
I de fall du nämner kan jag mycket väl tänka mig att många vill skriva kontrakt på ett fast pris för t ex en filmning. Jag hade tänkt att det är lätt att räkna bort sig och räkna för lågt. Har du hållit på ett tag kanske du träffsäkert kan avgöra hur lång tid en filmning bör ta i anspråk. Men vad gör man om det blir förseningar man inte kan råda över själv? Väder och vind, skådisar blir sjuka eller sena, barn- och djurskådisar gör inte som man vill etc?
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Well, när jag jobbade för ca 10 år sen så var 1500kr i timmen ett minimum, annars tackade man nej. Idag borde det väl vara runt 2500kr i timmen? Mindre än så är det liksom inte värt allt slit och all skit man får ta som fotograf med kunder som aldrig blir nöjda.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Well, när jag jobbade för ca 10 år sen så var 1500kr i timmen ett minimum, annars tackade man nej. Idag borde det väl vara runt 2500kr i timmen? Mindre än så är det liksom inte värt allt slit och all skit man får ta som fotograf med kunder som aldrig blir nöjda.
Tja, ja, det är vad en advokat i familjerätt har som taxa. Så det känns rättvist
 

Anjou

Aktiv medlem
Här finns ett bra verktyg att testa.

Som svar på ursprungsfrågan så är det bra att jobba efter en kombination av fast kostnad och löpande pris. Många gånger får man en fråga vad ett tänkt jobb kostar och man lämnar en offert. Utöver det är det viktigt att skriva in att tillkommande tid faktureras löpande. Det kan lätt bli ett par extra dagars arbete om saker börjar krångla utanför ditt eget ansvarsområde.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Men är inte priset väldigt beroende vem man är och ens status, jämför med t.ex musiker, man betalar mer för Vikingarna än för allmänt okände Kalle Svenssons orkester.
 

Anjou

Aktiv medlem
Men är inte priset väldigt beroende vem man är och ens status, jämför med t.ex musiker, man betalar mer för Vikingarna än för allmänt okände Kalle Svenssons orkester.

För den som har ett etablerat namn är detta inget problem, då behöver man inte ställa frågan på Fotosidan. Svaret ligger lite i frågan :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Well, när jag jobbade för ca 10 år sen så var 1500kr i timmen ett minimum, annars tackade man nej. Idag borde det väl vara runt 2500kr i timmen? Mindre än så är det liksom inte värt allt slit och all skit man får ta som fotograf med kunder som aldrig blir nöjda.
Man kan ju alltid önska sig saker men har inte just fotografer haft det rätt svårt att upprätthålla sina löne-/intäktsnivåer de senaste drygt 10 åren? Stefan Ohlson sammanfattade väl problemet runt 2012-2013 med att det under åren 2008-2012 skett en fördubbling av antalet yrkesfotografer medan pengarna i stillbildsfotobranschen inte växt ett dugg under de åren. Man gick alltså från drygt 4000 yrkesfotografer till drygt 8000 på fem år. Dubbelt så många skulle alltså dela på samma pengar.

Samtidigt rationaliserade och automatiserade dagstidningar och tidningshus fortsatt sina fotoflöden där efterfrågan på yrkesfotografers efterbehandling krympt i samma mån. Ovanpå detta kom så pandemin och hela eventindustrin brakade ihop och med den de fotografer som tidigare levde på den. Nyhetsbilder tas dessutom numera ofta av den allmänhet som råkar vara på plats med sina mobiler, än av något proffs. För mig luktar det proletarisering och utslagning lång väg.

Under de förhållandena har jag väldigt svårt att tro att man själv kan diktera några timpriser eller arvoden. Idag är nog yrkesfotografernas förhandlingspositioner rätt usla. Är man för krävande och saknar insikt om sakernas tillstånd på marknaden man verkar på kommer jobben att gå till någon annan mindre krävande och i värsta fall till någon bönhas i form av en mobilfotograf t.o.m.

Då 2012-2013 pratade Stefan om att de då nya hybridkamerorna öppnade för fler videojobb. Där fanns det även mer pengar då än på stillbildsmarknaden men det gjorde det nog bara en kortare tid eftersom väldigt många försökte sig på exakt samma reptrick och dumpade priserna där med. Marx talade om den järnhårda lönelagen och fotografernas löne- och intäktsnivellering kan väl ses som ett exempel på detta även om många rent tekniskt är egna företagare och rent tekniskt inte uppbär någon lön..

Det finns säkert även idag väldigt duktiga fotografer som klarar sig bra genom att de också är riktigt bra entreprenörer, men kraven har nog ökat en del idag på att vara just det och inte bara en bra fotograf och de får säkert slita riktigt hårt för sina pengar de med. Det måste finnas många yrkesfotografer idag som inte kommer upp i några 40 000 i månaden och det är väl osäkert om de ens tjänar merparten av sina pengar genom att fotografera. Med pandemin tvingas nog en hel del att syssla med växelbruk och mångsyssleri för att överleva.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
… ja. När fastighetsmäklare skryter med ”proffsfotograf” i sina annonser fast det är mäklaren själv som halar fram en systemkamera när objektet ska dokumenteras inför försäljning.

Eller när elsparkcykelföretag bjuder in modeller till reklamfotografering och erbjuder ”lön” i antal åk …

… då förstår man att det är en tuff bransch att etablera sig inom och samtidigt förvänta sig en anständig lön.

Det har aldrig varit enklare än nu att ta ”proffsiga” bilder. Och det har aldrig tidigare tagits så mycket bilder som nu.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
1500kr/h är väl en slags utgångspunkt.

Men tycker många vill ha fasta priser och då kan man räkna högre pga en risk.

Men då tillkommer ju också omkonstader, resa boende, studio, rekvisita, assistenter, smink, stylist osv eller vad man nu har.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
För 15 år sedan sa man att 1 miljon var ett mått man skulle dra in som fotograf. Idag borde det väl ligga på 1.5 per år.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Här finns ett bra verktyg att testa.

Som svar på ursprungsfrågan så är det bra att jobba efter en kombination av fast kostnad och löpande pris. Många gånger får man en fråga vad ett tänkt jobb kostar och man lämnar en offert. Utöver det är det viktigt att skriva in att tillkommande tid faktureras löpande. Det kan lätt bli ett par extra dagars arbete om saker börjar krångla utanför ditt eget ansvarsområde.

Gjorde en snabb beräkning

Timarvode:
1 126 kr
Dagsarvode:
9 008 kr
Månad:
99 822 kr
År:
1 197 864 kr
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Gjorde en snabb beräkning

Timarvode:
1 126 kr
Dagsarvode:
9 008 kr
Månad:
99 822 kr
År:
1 197 864 kr
Från samma sida

24 490 kronor är lägstalönen för anställda journalister utan akademisk examen i 2020/2021 års avtalade nivå.
26 934 kronor är lägstalönen för anställda journalister med akademisk utbildning eller motsvarande i 2020/2021
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Gjorde en snabb beräkning

Timarvode:
1 126 kr
Dagsarvode:
9 008 kr
Månad:
99 822 kr
År:
1 197 864 kr
Jag räknade på 40 kkr/månad och 25 semesterdagar. Det gav 390 kr i timdebitering, men förutsätter ju 100% sysselsättning 40h/vecka och inga omkostnader medräknade. Men utrustning skrivs väl av i företaget.

Den metoden jag hört flera gånger om önskad månadslön/50 som timdebitering blir ju då ganska bra lön, dubbelt så mycket per timme, eller ha råd med någon 20 h/vecka då och då och fortfarande kunna plocka ut 40 kkr.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag räknade på 40 kkr/månad och 25 semesterdagar. Det gav 390 kr i timdebitering, men förutsätter ju 100% sysselsättning 40h/vecka och inga omkostnader medräknade. Men utrustning skrivs väl av i företaget.

Den metoden jag hört flera gånger om önskad månadslön/50 som timdebitering blir ju då ganska bra lön, dubbelt så mycket per timme, eller ha råd med någon 20 h/vecka då och då och fortfarande kunna plocka ut 40 kkr.

Smartas är nog att kolla vad sfoto och blf har för timpris. Under 390 säger sig själv att det är på tok för lågt
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Smartas är nog att kolla vad sfoto och blf har för timpris. Under 390 säger sig själv att det är på tok för lågt
Det är jag helt med på.

Men 1126 kr/h är horribelt högt. Det är i klass med vad en väldigt erfaren konsult från en större firma kostar. Som jag skrev verkar det som om önskad månadslön/50 är ganska rimligt ändå. Men jag tvivlar starkt på att särskilt många egenföretagande fotografer plockar ut 40 kkr före skatt i lön varje månad.
 
ANNONS