Annons

tipps på blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

dimondback

Ny medlem
Hej,jag har en eos350d med 75-300mm,
Plåtar mountainbike i skogen och vill ha fram mera detaljer i skugg partierna, är det någon som har ett förslag på en prisvärd blixt?

"Budget" blixtarna är ju Canon Speedlite 430ex och Sigma 500 EF-DG Super. Sigman är kanska plastig medans Canonen är mer välbyggd. Priset är ungefär det samma; 2290:- för Sigman och 2695:- för Canonen på Cyberphoto.

Sigman kan ungefär lika mycket som västingen Canon 580ex men den kostar 4795:-. Så för priset av en 580ex så kan du köpa två Sigma blixtar och köra trådlöst.

Jag valde på Pentax 360FGZ och Sigman. Jag valde Pentax, den kanske inte har så många funktioner som Sigman men jag vill inte ha något som går sönder bara om man stöter mot den. Så jag var i en butik och beställde mign blixt idag :D Längtar till jag får den.

Valet av blixt beror främst på vad du vill få ut och hur många tusenlappar du är beredd att hosta upp.

Är svaren "så mycket som möjligt" respektive "så få som möjligt" är Sigman förmodligen rätt val. "Känslan" som diskuteras så mycket är kanske inte på topp, men min har då pallat ett fall på en meter ner i parkettgolvet för att någon (läs :jag) inte dragit åt skruven till stativfästet ordentligt. Menyerna är kanske inte direkt överarbetade heller men på det hela taget får man mycket funktioner och kraft för sina pengar vilket jag tycker är rätt viktigt. Foto är en tillräckligt dyr sport även om man envisas med att köpa väldigt prisvärda och/eller begagnade grejor :)

Bilden nedan är tagen från balkongen med 150mm, bländare 5 och 1/200 s vid ISO 400 med en EOS 350D och blixten på automatik för några minuter sen och det är tämligen mörkt nu. Motivet är tämligen mörkt med regnmättad mark och jag uppskattar avståndet till kanske 30 meter men jag är rätt kass att uppskatta avstånd så det kan vara 20 eller 40 meter också.
Ingen som helst efterbehandling är gjord och det finns säkerligen mer information att plocka fram om man vill leka med kurvor lite.

Någon som vet ifall det skrivs information om avstånd till metadatan?

Bilagor

• _mg_14121.jpg
    _mg_14121.jpg
    36.1 KB · Visningar: 173
ANNONS