Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips önskas. Analog system som klarar DG & DX objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

M_Holmberg

Aktiv medlem
Hej alla.

Jag kör en D50, men saknar mörkrummet lite...
Så jag har funderat på att köpa ett begagnat analogt kamerahus. Problemet är ju det att jag har byggt upp min utrustning kring D50:n,objektiv och så. Ja ni förstår nog hur jag menar.

Min undran är nu om det finns några analoga Nikonhus som kan hantara de objektiven som jag har. (DG och DX). Om inte vilka funktioner kommer jag att förlora?. Jag har ju kört analogt förr om åren men det var ju Minolta och de prylarna är sålda för länge sen. Har suttit och kollat lite på kompletta "paket" på blocket. Bland annat Canon EOS 500, men att köpa en hel utrustning känns lite onödigt om det finns nikonhus som kan dela på mina objektiv tillsammans med D50 huset.

Jag har kollat lite på nikon F80 och det verkar lite spännande.

Mvh Micke

PS: svart vit film foto är kul... :)

Inget filmhus fixar DX fullt ut eftersom en del av DX är att bildcirkeln är mindre. I vissa fall kan det funka ändå, som t ex i fallet Nikkor 12-24 som tecknar ut småbild från ca 18 mm brännvidd.

F80 är annars ett bra val om du skall dela objektiv mellan film och digitalt, eftersom det huset tillhör generationen som funkar utan bländarring på objektivet. Andra tänkbara är F401, F50, F60, F65, F55, F75, F100, F5 och F6 (kan ha glömt något).

Andra hus som t ex F90x och F4 kräver att objektiven har bländarring och grejar alltså inte objektiv med "G" i beteckningen.

Tack för tipsen. Nu är det bara ut och fynda.
F80:n är som sagt riktigt intressant. Klämde på en sån lite i sommras på en marknad.
Hittade en sån till ett bra pris här i prylmarknaden också.

jimh skrev:
Inget filmhus fixar DX fullt ut eftersom en del av DX är att bildcirkeln är mindre. I vissa fall kan det funka ändå, som t ex i fallet Nikkor 12-24 som tecknar ut småbild från ca 18 mm brännvidd.
Någon som har testat DX objektiv på ett Pronea (APS) hus? Där borde bildcirkeln räcka till, även om det är ett tveksamt val av andra skäl för den som vill ha ett filmhus.

/Daniel

En F4 klarar av G gluggarna i P och S läge. Däremot fungerar den inte i M och A läget, eller rättare sagt den fungerar men bara med minsta bländaren. DX går dock fortfarade inte pga den lilla bildcirkeln som DX gluggarna ger.

Mankan

Okej. Affären är ett faktum. Det blev en F80 och då fick jag med ett objektiv som jag ville ha med. Nikons 50 1:8.

Kameraväskan växer..... Ni skall ha tack för hjälpen. Nu skall det shoppas S/V film...

ANNONS
Götaplatsens Foto