Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för dia-foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristopherC

Aktiv medlem
Jahapp. Funderar på att prova att fota lite på diafilm bara sådär. Som jag förstår det så är diafilmen mycket mindre 'förlåtande' av sig. Så...

- Vad ska jag tänka på när det gäller exponering?
- Vilken film är lämplig att börja med?
- I vilka lägen är det INTE lämpligt med dia?

/Frågvis Christopher

ChristopherC skrev:
Jahapp. Funderar på att prova att fota lite på diafilm bara sådär. Som jag förstår det så är diafilmen mycket mindre 'förlåtande' av sig. Så...

- Vilken film är lämplig att börja med?
- I vilka lägen är det INTE lämpligt med dia?

/Frågvis Christopher

Jadu, jag tänker inte på så mycket skilt ifrån negfilm...
Sensia 100 är väldigt lätt att början med, och har bra färger...
Jag komemr itne på några, jag kör Dia på konsert så.. ;)

Re: Re: Tips för dia-foto?

puppetm skrev:
Jadu, jag tänker inte på så mycket skilt ifrån negfilm...
Sensia 100 är väldigt lätt att början med, och har bra färger...
Jag komemr itne på några, jag kör Dia på konsert så.. ;)

Okej, ska testa en rulle Sensia. Kör du nånsin ut dia på papperskopior?

Re: Re: Re: Tips för dia-foto?

ChristopherC skrev:
Okej, ska testa en rulle Sensia. Kör du nånsin ut dia på papperskopior?

Jodå...
På skolan i Norge så körde vi mörkrum själv, intresant (och dyrt ;)) Numera scannar jag bara o kör ut på papper, just nu med experts eftersom det kostar 9kr per kopia...
annars fotolabo.
Om det är större saker som kräver mer kvalitet kör jag det på Exellera i Malmö...

Re: Re: Re: Re: Tips för dia-foto?

puppetm skrev:
Jodå...
På skolan i Norge så körde vi mörkrum själv, intresant (och dyrt ;)) Numera scannar jag bara o kör ut på papper, just nu med experts eftersom det kostar 9kr per kopia...
annars fotolabo.
Om det är större saker som kräver mer kvalitet kör jag det på Exellera i Malmö...

Okej, intressant. Har förstått att det inte är nån större mening med att försöka framkalla färgfilm själv så jag kör också in det på ett labb och printar hemma eller på en Durst Lambda hade jag tänkt ifall det är nåt riktigt bra. Dyrt men fint blir det.

ChristopherC skrev:

Exponeringsomfånget för en diafilm är mindre än för en negativ film. Om en svartvit film har ungefär 8 stegs omfång, en negativ film ca 7 steg, så har diafilmen 5 stegs omfång. Det är alltså viktigt att exponera rätt (prioritera rätt).

De e bara å åk.

Om du ska undvika något så är det motiv med stora ljusskillnader. Man brukar säga att det är viktigare att exponera de ljusa partierna korrekt än de mörka.

Grundregel nummer ett:

Överexponera inte diafilm.

Vid tveksamhet: exponera snålt eller/och prova med flera exponeringsinställningar runt den du tror är rätt.

Magnus Wahlgren skrev:
Grundregel nummer ett:

Överexponera inte diafilm.

Vid tveksamhet: exponera snålt eller/och prova med flera exponeringsinställningar runt den du tror är rätt.

Och som vanligt är regler till för att brytas,
det brukar oftast inte vara nån fara att över/under-exponera några steg...
Om du behöver lite mer ISO-känslig diafilm för konsert så rekomenderar jag dock
Kodak Ektachrom 400
Kodak E200, som pressar till 400, du kan änven press till 800 tar ej ansvar för kornen då... Glöm inte att lämna in den till proffslabb som klarar av pressade filmer...

Det finns en viktig skillnad mellan diafilm och negativfilm när det gäller exponering.
Med negativfilm mäter Du mot motivets skuggor för att få teckning i den ljusa delarna av negativet, och med diafilm mäter Du den ljusa delen av motivet för att få teckning i den ljusaste delen av diabilden.
Detta är en grov tumregel, men grunden till en mera sofistikerad ljusmätning.

Tack, alla!

Tack så mycket för svaren, om jag ska sammanfatta då:

- Försiktigt med exponeringen
- Exponera efter de ljusa partierna
- Prioritera rätt i bilden

Något mer att tillägga? Herr Christopher var iväg och köpte sig ett par rullar Provia 100F, Sensia 100 och har lite Velvia sen tidigare. Här ska plåtas.

Dock så tror jag nog att jag tar det säkra före det osäkra och kör Portra imorgon när jag ska plåta porträttbilder på en tjejkompis.

Men, jag ska på fotoutflykt i Köpenhamn nästa vecka, då kanske det blir lägligt att testa lite.

Re: Tack, alla!

ChristopherC skrev:
Tack så mycket för svaren, om jag ska sammanfatta då:

- Försiktigt med exponeringen
- Exponera efter de ljusa partierna
- Prioritera rätt i bilden

Något mer att tillägga? Herr Christopher var iväg och köpte sig ett par rullar Provia 100F, Sensia 100 och har lite Velvia sen tidigare. Här ska plåtas.

Dock så tror jag nog att jag tar det säkra före det osäkra och kör Portra imorgon när jag ska plåta porträttbilder på en tjejkompis.

Men, jag ska på fotoutflykt i Köpenhamn nästa vecka, då kanske det blir lägligt att testa lite.

Kör både och imorgon...

ANNONS
Götaplatsens Foto