Annons

Tips: jämför kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Moderskeppet tipsade på sin hemsida om en sajt där man kan jämföra olika kameramodeller mot varandra. Hur användbart det är är jag inte helt säker på, men för någn som ska köpa sin första systemkamera och inte riktgt vet kan det nog vara bra.

Här är länken:
http://snapsort.com/

oj, vilken förenkling

Tack för länken. Väldigt förenklad jämförelse där jag rycker man missar massor...men kul i alla fall.

En skoj applikation. När vi ger råd till nybörjaren lyder ju oftast den första punkten att känna och klämma, som helt kommer bort i den här tekniska feature-för-feature-jämförelsen. Men för en snabb blick är det inte så tokigt.

Om inte annat, kan ju en D90-ägare klicka omkring och känna sig nöjd med sitt köp! :)

Jag la' förresten in ett tips om att avbilda kamerorna i samma skala, så man enkelt kan få en känsla för storleksskillnader.

Per.

Kul länk, men man ska väl inte låta den sidan avgöra vilken som är vinnare eftersom olika fotografer har olika krav. Nikon D90 vann t.ex. över Nikon D300s, vilket väl är lite överraskande var det p.g.a. viktskillnaden? Såg ingen info om autofokussystem inklusive fokuseringshastighet eller nåt om sökarstorleken heller. Eller om kameran har inbyggd fokusmotor eller inte, vilket borde vara en viktig sak att ta upp speciellt för ambitiösa nybörjare som är inriktade på Nikon.

Men för en snabbjämförelse funkar väl sidan hyfsat väl...

Ojojoj ...Det var det värsta dynga jag sett. Slår med hästlängder till och med den sämsta bias-skribenten i osaklighet samt total nyansavsaknad...

ANNONS
Götaplatsens Foto