Annons

Tips och trix för modell-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

HerrBjörck

Aktiv medlem
Tja.
Jag har fått en upgift att ta modellbilder.
Jag skall ta dom utomhus.
Nu är frågan för att få snyggt ljus, vad ska jag använda mig av?
Jag har en Nikon D50 och en SIGMA EF-500 DG ST blixt.
Inga avancerade blixtar alltså.
Hur ska jag få "det där softa ljuset" som är i många modellbilder?
Lite luriga trix någon vet?

MVH/Staffan
 
HerrBjörck skrev:
Tja.
Jag har fått en upgift att ta modellbilder.
Jag skall ta dom utomhus.
Nu är frågan för att få snyggt ljus, vad ska jag använda mig av?
Jag har en Nikon D50 och en SIGMA EF-500 DG ST blixt.
Inga avancerade blixtar alltså.
Hur ska jag få "det där softa ljuset" som är i många modellbilder?
Lite luriga trix någon vet?

MVH/Staffan

För att få mjukt ljus så måste du göra ljusskällan större. Antingen slår du blixten i taket, i ett paraply eller genom nått som gör den större (det är de en softbox gör).
 
Ett tips är att plåta i skuggan.
Då får Du ett fint mjukt ljus.
Med Sigman kan Du ett fint upplättningsljus, ofta behöver man minuskompensera blixten lite för att blixtljuset inte ska bli för markant.

Här kan Du se ett gäng modellbilder, info ang blixt m.m. står under bilderna:

http://www.pbase.com/jesperk/models

Lycka till!

Jesper
 
Enklast är nog nästan att vänta in en molnig dag. Då har du världens största softbox som ljuskälla. Man kan kompletera lite med blixten som man lämpligtvis ställer ner två steg eller så.

Tänk på att ljuset har en riktning även om det är molnigt. Där solen befinner sig bakom molnen, därifrån kommer det mer ljus även om det ibland är svårt att se det. Vänd modellen åt det hållet så minskar risken för svarta ögonhålor, vilket ser amatörmässigt ut. Om man nu inte är ute efter den effekten.

Vissa skulle nog tycka att detta ger rätt platta bilder. Men det är ett säkert kort som kan vara bra att börja med...
 
Ärdet ingen van modell rekomenderar jag också att du redan innan plåtning hittar ett par poser som du gillar, sen är det såklart inte säkert att just dessa passar för din modell, men alltid bra att ha något att börja med

// Anders
 
Tack

Tack för alla tips, har ni fler så bara skriv jag är jätte intresserad!!!

TACK
föresten hur minuskompenserar man blixten??

MVH/Staffan
 
Senast ändrad:
Re: Tack

HerrBjörck skrev:
TACK
föresten hur minuskompenserar man blixten??

MVH/Staffan

Antingen har du en funktion i kameran som gör det, blixtexponeringskompensation (härligt ord), eller så styr du det på blixten. Kolla manualen.
 
En vinjetering och lite NI i efterhand hjälper också till att skapa en lite softare ton. Tänk också på att det är kläderna som ska synas för annars blir det lätt att man i vanliga fall komponerar efter personen och framförallt ansiktet.
 
NI = neat image, program för att ta brus ur digitala bilder kan även få en 80 åring att se ut nästan som Barbie. Finns att ladda ner gratis här www.neatimage.com
Vinjettering, softa bilden i kanterna i photoshop eller liknande.

Skaffa en kabel så att du kan montera av blixten och ett transparant paraply om du tänker syssla seriöst med modellfoto. Det ökar möjligheterna att göra bilder som är bättre rent ljusmässigt något helt enormt.
 
aceeo skrev:
Ärdet ingen van modell rekomenderar jag också att du redan innan plåtning hittar ett par poser som du gillar, sen är det såklart inte säkert att just dessa passar för din modell, men alltid bra att ha något att börja med

// Anders

Jag vet att det i alla fall har funnits en sida med massvis olika poseringsskisser som man kunde få inspiration av. Jag hittar den dock inte längre, kanske någon annan som vet.
Men annars kan det vara värt att surfa runt på FS och skissa av olika poser, tänk också på detaljer som hur modellen håller händerna osv. det har förstört för mig en gång.

Greven
 
Jag skulle snarare vilja beskriva vinjettering med ljusbortfall ut mot kanterna. Ett annat ord för det är Rysk himmel. Det upptår många gåner med billigare optik eller vid vidvinkel och låga bländartal. Använder man effekten kreativt kan den hjälpa till att koncentrera blickfånget till centrum av bilden där motivet ofta är. Det är ganska enkelt att lägga till effekten efteråt i PS.
 
Re: yapp

HerrBjörck skrev:
hur gjör man vinjetteringen i PS då?
har eng. version!.

Tack för alla tips.
Forts. skriv!!!!

MVH.Herr Björck

1/Med lassoverktyget, använd ludd ca 50-150 pixlar, ringar du in det du inte vill ha påverkat.

2/Vänd sedan markeringen.

3/Öppna kurvor och prova dig fram.

/JH
 
ANNONS