Annons

Tips och trixs inför dop.

Produkter
(logga in för att koppla)

Douglas Johnsson

Aktiv medlem
skall fota ett barndop imorgon. Någon som har lite tips och trixs. Hur löser man det med ljuset. Har ljusstarka objektiv, skall man bara köra på dessa eller är det blixt som gäller?
Vad har ni för egna erfarenheter?
Alla tips och ideér är välkomna!

rent spontant skulle jag säga Skarpa objektiv och försiktigt mjukt blixtljus (från 'sidan' kanske handhållet med sladd eller dylikt)

du kan ju alltid gå in i kyrkan innan dopet och prova med en dummy =)

lycka till!
/S

Min tumregel då jag fotograferar i kyrkor är att i det längsta undvika blixt. Det naturliga ljuset är väldigt fint då kyrkor oftast har vita väggar och tak vilket innebär att de man fotograferar får ljuset reflekterat på sig från alla håll.
Dock kan det vara nödvändigt med blixt om du har solen i motljus genom ett fönster.

Ska du ändå använda blixt så tycker jag det blir allra finast om man låter huvudblixten slå i taket (eventuellt har du en liten plastreflektor som du drar upp och som reflekterar lite ljus framåt (ex nikon SB25)).
Men det kan ju bli problem om taket är väldigt högt upp.
I sådana fall är det bästa att ha en bouncer.

Har du digitalkamera så kan det nog vara idé att pröva att sätta vitbalansen så att bilderna får lite värme i sig. Eller testa denna förändring då du tar fram dina RAW-bilder (för man kan väl ändra vitbalansen i raw-konverteraren?).

Utan blixt i en ljus kyrka landar tiderna på nånstans kring 1/60 bl. 4 iso 800 har jag för mig.

Man kan ju alltid kolla lite med prästen innan så man vet i vilken ordning dom olika momenten kommer så hinner med allt och är vaken vid mer speciella tillfällen.

mvh Jesper

ANNONS
Götaplatsens Foto