Annons

Tips om gömslen.....

Produkter
(logga in för att koppla)

STF_RIGO

Medlem
Skall köpa mig ett gömsle och behöver tips på olika portabla varianter.
Olika storlekar å priser samt vart man kan köpa dessa.

Tack på förhand!

Skall köpa mig ett gömsle och behöver tips på olika portabla varianter.
Olika storlekar å priser samt vart man kan köpa dessa.

Tack på förhand!

Hej, jag valde nyligen också gömsle, hade inte haft något tidigare. Jag läste en del trådar här på forumet och det slutade med att jag valde ett Swedwood Vaktält som du ser på bilden här: http://www.jakto.se/jakt/goemslen/w...illbehoer/goemsle-vaktaelt-swedwood-4081.html

Jag har nyligen testat det rätt intensivt i tre veckor ute i fält så jag kan plita ned mina erfarenheter av detta gömsle till dig. Här i faktaintensiv oredigerad punktform, hoppas det ger något :)

Det är enkelt att vika ihop när man gjort det några gånger och går lätt ned i sin påse, i ihopvikt läge är det 70cm i diameter, runt alltså, uppfällt 150x150x200cm, alltså rätt högt, men man står inte bra i det ändå då det är så smalt upptill.

Gömslet väger väl upp mot fyra kilo och jag tycker det är lite väl mycket om man ska ha med sig det någon längre strecka. Jag har gått två vändor, ett med gömslet och ett med övrig packning då jag haft mycket med.

Gömslepåsen har bärremmar som en väska, men jag är lite skeptisk till formatet då jag hellre skulle ha något som gick att bära i en väska, i motsats till att vara en väska, då man ofta har en egen ryggsäck med sig redan. Tyvärr tror jag det är svårt att få tag i.

Det sitter fast bra i marken och fladdrar inte mycket om man spänt för de fyra linorna ordentligt, spännt ut "gömsleramen" ordentligt och även satt fast de sex fästpunkterna närmast marken ordentligt.

Pinnarna som följer med för att fästa gömslet i marken fastnar dåligt i mossmarker eller annan porös mark, kan vara värt att komplettera med bättre. Det torkar rätt snabbt i regn, och är hyfsat vattentätt.

Jag tycker luckorna är lite väl tilltagna, det blir lätt att man öppnar dom för mycket, och det är lite svårt att göra en bra men liten öppning, alltså en som du kan titta ut genom och samtidigt ha objektivet stickande ut genom.

Du behöver en bekväm stol som är rätt hög för att nå ut med objektivet genom ditt titthål. Jag har en trebensstol av typen Walkstool Comfort 65, den största. Den blir fortfarande obekväm efter några timmar så ta med ett mindre liggunderlag, gärna utklippt för att passa, att lägga på den för att mjuka upp, ifall du skaffar en sån.

Det finns inga nedre luckor på gömslet vilket jag ibland saknar då man skulle kunna sitta bättre närmare marken, därför funderar jag även på att skaffa ett mindre kupolgömsle som komplement.

Gömslet är lätt att placera, tag ut ur den medföljande påsen och släng det ihopvikta runda gömslet på marken där du vill ha det, med ett schwung så är det uppvikt och färdigt att fästas i marken.

Gömslet är ganska lätt att kamoflera extra med kvistar, men fästena för kvistarna lossnar lätt, så ett hett tips är att skaffa ett camo-nät av typen större (jag har ett mindre) för att fästa kamoflage i.

På påsen finns en liten instruktion hur man ska vika ihop gömslet vilket kan vara bra de första gångerna, det finns också en påse för att lägga fästpinnarna i så man inte tappar bort dem.

Här hittar du en bild på mitt gömsle kamoflerat och klart i skogen: http://www.fotosidan.se/blogs/bits/reflektioner-innan-natt-7-och-bild.htm

Hoppas du hittar ett bra gömsle.

Vh
Richard

(Edit: exakta mått från hemsidan)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto