Annons

Tips på bättre alternativ än Panasonic LX100 II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Börje V

Aktiv medlem
Jag fotade mycket på den analoga tiden men gjorde sedan ett lååångt uppehåll. För två år sedan köpte jag en Panasonic LX100 II. För att den är liten och lätt att ha med. Och för att kamerans funktioner (knappar, rattar och vred) sitter som på de gamla analoga. Men jag är inte nöjd och tar gärna emot tips på en bättre kamera.
Mina önskemål:
1. En mindre kamera, lätt att ta med
2. En sökare värd namnet
3. Bra/vettig lins och sensor
4. Lätt att låsa gjorda inställningar (när jag fotar råkar jag ofta av misstag ändra mina inställningar på touchscreenskärmen, jag blir helt "lost" och fototillfället försvinner)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Menar du med "En mindre kamera", något som är mindre än din LX100, eller helt enkelt "en liten kamera"? Mindre än LX100 med en sökare värd namnet kan bli svårt, annars.
 

Börje V

Aktiv medlem
Hej Per! Jag menar en mindre kamera som är lätt att ta med. Och jag anar att jag kan tvingas byta till en något större, men vill undvika att kameran ska dra iväg storleksmässigt. Men punkt 2 och 3 är också viktiga. Det är den vettiga kompromissen jag söker.
 

nutte

Aktiv medlem
Jag har både Sony RX100 Va (bra 1" sensor, ljusstark zoom, supersnabb AF, sökare) och Ricoh GR III+ (större sensor men inget zoom eller sökare och sisådär AF) men använder mest nya Sony A7C II trots att den är rejält större :). (funderar på att sälja de tidigare).
 

Börje V

Aktiv medlem
Hej Kalle! Jag valde mellan Sony RX100 och min Panasonic och tyckte då att Sonyn var väl liten och sökaren var i samma klass som Panasonicen (Sony var lite bättre). Ricoh GR III får också fina lovord, men saknar zoom. Dock perfekt för gatufoto om jag förstått rätt. Kollade nu på Sony A7C II och såg att den var rätt dyr. Vet du om Sony har en "likvärdig", som inte är så dyr?
 

Börje V

Aktiv medlem
Förresten Kalle. Jag kommer ofta åt min touchscreen när jag ska ta kort och ändrar av misstag mina inställningar. Fototilfället flyger iväg när jag ska försöka fixa till ändringarna. Har du några tips?
 

nutte

Aktiv medlem
Hej Börje! A7C II föregångare A7C finns ju på rea (kanske än mer nästa vecka, sett 20' inkl 28-60) och med utbytbara 28-60/4-5.6 blir den rätt kompakt för en större jackficka. Bl 4 är ju inte så ljusstarkt men med FF är den ju bättre än 2.8 på en 1" och då har kameran bra AF, bildstabilisering och bra filmning men rätt usel sökare och ingen blixt..så kolla innan.
X100-serien är ju trevlig, har själv haft men lite långsam AF i jmf med Sony och bra objektiv men ingen zoom..
När det gäller pekskärm så är jag vänsterögd och väljer AF-punkt med nästippen så jag har gått in i menyn och stängt av den "finessen"..
Lycka till!
 

Johan O E

Aktiv medlem
Varför är du inte nöjd? Kameran du redan har är en av de bästa kandidaterna med tanke på vad du önskar dig. Pekskärmsfunktionen går antagligen att stänga av.
Jag äger Lumix lx100 ii och trodde att den skulle passa mig bättre än allt annat men faktum är att EVF är kass, objektivet är inte speciellt bra och den missar fokus ofta. RAW filerna är ganska platta och jpgs ganska värdelösa.

Min Sony rx100 iii har både bättre objektiv och RAW filer trots mindre sensor och bilderna blir minst lika bra i print.

Jag har plöjt Canons, Nikon, Olympus, Lumix i 20år etc men sedan jag bytte till Fujifilm för 5 år sedan har jag inte velat byta. Jag är jättenöjd med prints upp till 120cm och allt annat. En annan känsla i bilderna, sättet jag fotar på och reaktionen från de jag fotar.
Jag tog t.ex mer porträtt med min Fujifilm på 6 månader än vad jag gjorde med min Canon på 8 år och bildena blev bättre då modellen eller de jag fotade kände sig mer bekväma.

En Fujifilm XT2 kostar ca 5000kr begagnad och enligt mig är en av de bästa kameror som tillverkats.

Så jag hade föreslagit en Xt2a 😁
 

Börje V

Aktiv medlem
Varför är du inte nöjd? Kameran du redan har är en av de bästa kandidaterna med tanke på vad du önskar dig. Pekskärmsfunktionen går antagligen att stänga av.
Hej Martin! Helt rätt, kollade just och pekskärmen går ju faktiskt att stänga av. Pinsamt att bli så avslöjad, säger en del om min digitala "höjd".
 

Börje V

Aktiv medlem
Tack Johan, du föreslog en Fuji Xt2a. Här i tråden har jag också fått rådet att kolla på en Fuji X100, men också Sonys A7C. Kanske de hetaste kandidaterna för mig.
 

Bessel

Aktiv medlem
Jag menar alltså en av
X100 från 2010
X100S från 2013
X100T från 2014
X100F från 2017
X100V från 2020

Begagnatpriser och finesser varierar naturligtvis. De fyra första har samma objektiv, såvitt jag förstår.
 

Börje V

Aktiv medlem
Hej Bengt!
jag är medveten om att de uppgraderat modellen över tid - och alltid lockande att snegla på den senaste versionen
 

Makten

Aktiv medlem
Jag äger Lumix lx100 ii och trodde att den skulle passa mig bättre än allt annat men faktum är att EVF är kass, objektivet är inte speciellt bra och den missar fokus ofta. RAW filerna är ganska platta och jpgs ganska värdelösa.

Min Sony rx100 iii har både bättre objektiv och RAW filer trots mindre sensor och bilderna blir minst lika bra i print.

Jag har plöjt Canons, Nikon, Olympus, Lumix i 20år etc men sedan jag bytte till Fujifilm för 5 år sedan har jag inte velat byta. Jag är jättenöjd med prints upp till 120cm och allt annat. En annan känsla i bilderna, sättet jag fotar på och reaktionen från de jag fotar.
Jag tog t.ex mer porträtt med min Fujifilm på 6 månader än vad jag gjorde med min Canon på 8 år och bildena blev bättre då modellen eller de jag fotade kände sig mer bekväma.

En Fujifilm XT2 kostar ca 5000kr begagnad och enligt mig är en av de bästa kameror som tillverkats.

Så jag hade föreslagit en Xt2a 😁
Jag har haft en RX100 III sen den kom ut men använder den i stort sett aldrig. Den är så jäääävla trist så det är inte sant, även om bildkvaliteten är okej när det finns ljus.
Köpte en LX100 av första modellen och tyckte den gav avsevärt bättre bildkvalitet och hade vettiga kontroller. Problemet var att skärmen inte gick att luta, vilket är ett måste för mig. Tyvärr gäller det även Ricoh och en del andra intressanta kameror som därför går bort. :-/

Utskrifter är inget jag pysslar med dock. Kollar på högupplöst skärm som verkar avslöja mer om olika kamerors bildkvalitet oavsett. ;)
 
ANNONS