Annons

Tips på bättre alternativ än Panasonic LX100 II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cygni

Aktiv medlem
Olympus Pen-modellerna är otroligt kompakta med pannkaksobjektivet på. De senaste modellerna är ytterst potenta.
 

hornavan

Aktiv medlem
Ibland skall en ny kamera passa i jeansfickan, ibland i jackan.
Varför inte köpa nya kläder med stora fickor.🤪 Billigare än ny kamera.
 

jens_a

Aktiv medlem
Om du vill ha en bra sökare så tycker jag Panasonic Lumix GX8 är mycket bra! Kameran är större än din Lumix LX100 ll men ganska lätt. Kameran har också en bra sensor och ger bra färger.
Det går även att vinkla sökaren uppåt. Den görs inte längre men kan hittas begagnad till ett bra pris. Det är en av de kamerorna jag ångrade på att jag sålde..

Jag har ofta suktat efter en Lumix Lx100 men aldrig använt en. För mig verkar den som den perfekta kompaktkameran.

Olympus har en bra sökare, VF-4 som man kan montera på några av deras små Pen-serie kameror som Pen E-PL7.
Dom är hellre inte nya men kompetenta och billiga begagnade.

Jag så att du nämnde en likvärdig kamera som Sony A7C. Jag har använd dom första A7 & A7S modellerna och dom är faktisk lättare än A7C. Speciellt tycker jag A7S är bra. Den har inte lika avancerad AF som A7C men sensorn är mycket känslig så autofocusen hittar prick även i minimal belysning.
 
Senast ändrad:

Börje V

Aktiv medlem
Tack Jens för dina tips! Tråkigt bara att det är lite svårt att inte kunna klämma, känna och kolla på de utgång modellerna.
Men fantastiskt vilken respons jag fått på min fråga, att så många ger sig tid att berätta om sina erfarenheter och tankar.
 

jens_a

Aktiv medlem
Tack Jens för dina tips! Tråkigt bara att det är lite svårt att inte kunna klämma, känna och kolla på de utgång modellerna.
Men fantastiskt vilken respons jag fått på min fråga, att så många ger sig tid att berätta om sina erfarenheter och tankar.
Jag håller med. För mig funkar det sådan att jag kollar på recensioner och chansar och då och då hittar man några riktiga pärlor - och ibland inte. Du har iallafall en bra kamera redan.
 

sinclairql

Medlem
Tyvärr så kommer du inte undan att till lära dig hur din eventuellt
nya kamera fungerar. Men tills du hittat denna kan du ju stänga av touch-
skärmen på kameran som du redan har:

Gå till [Custom] > [Operation] > [Touch Settings] i meny-systemet.

(Custom-menyn indikeras av "C" + "skiftnyckel")

Gör sedan följande inställningar:

ManualsidaFältInställning
190[Touch Screen] ON
190[Touch Tab]ON
190, 82 [Touch AF]AF
190, 85 [Touch Pad AF] OFF

Med dessa inställningar får du flera extra flikar till höger på kamerans
bakre skärm. Fliken "<" innehåller touch-relaterade kommandon, ett tryck
på symbolen "<" expanderar menyn. Utgångsläget med ovanstående
inställningar är att touch-funktionen är avstängd men den kan aktiveras
med valen i touch-menyn.

Fliken "Fn" i högerkanten ger möjlighet till ytterligare 5 funktionsknappar
utöver de fysiska Fn1-Fn5.

Sidhänvisningen ovan refererar till beskrivningen av funktionen i den
engelska manualen för LX100 M2, "Operating Instructions for advanced features".
 

Börje V

Aktiv medlem
Tusen tack Johan!! Jag har precis ändrat enligt dina anvisningar. Tyvärr reagerar pekskärmen fortfarande på min tumme. Jag har därför också stängt av pekskärmen via "C+skiftnyckel/Användning/Pekinställning/Pekskärm/OFF". Finns det andra konsekvenser av det, annat att jag inte kan ändra via pekskärmen? Vad tror du?
 

sinclairql

Medlem
Den uppenbara nackdelen jag ser är att du inte kan använd de extra funktionsknapparna Fn6-Fn10 när pekskärmen är avstängd.

Ibland kand det också vara lite svårt att inse vilken fysisk knapp som motsvarar de rutor som visas på skärmen vid vissa ändringar, exempelvis vid flytt av autofokus-arean. Men det går förstås att prova sig fram i sådana lägen.
 
ANNONS