Annons

Tips på bättre kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej !

Som komplement till systemkameran söker jag en kompaktkamera, men inte helt förlora egenskaperna från systemkameran. Ex känns bländarstyrd tidsautomatik som ett naturligt krav.

Knepigare verkar det dock vara med brännvidd och skärpdjup. Finns det kompaktkamera med fast brännvidd som kan ta snygga närbilder med kortare skärpdjup?

Intresserad av att höra efarenheter från Er andra. Vilka intressanta alternativ finns det? Nytt som begagnat.

Mvh Olof

Jag tror att Minox 35 är vad du söker. Den har ett objektiv på 35mm /2,8. Kameran är riktigt liten och finns i olika utföranden, men de flesta har bländarstyrd tidsauto och manuell skärpa. Och en helt vanlig blixtsko! Runt 1500 brukar de kosta begagnat. Har själv en Kiev 35 som är en ukrainsk kopia, och jag tycker verkligen om den. Minoxen bör ha ungefär hundra gånger bättre byggkvalitet än den... En nackdel är att man inte ser var man ställer skärpan utan får lita på sin avståndsbedömning, men det har faktiskt inte varit så stora problem.

Den här länken ger lite mer info om kameran: http://www.dantestella.com/technical/hexar.html

Jag tror närgränsen är 30 cm eller nåt så det är inte precis macro, men bländaren sträcker sig från f2.0- f22 så man har fina inställningsmöjligheter för bländaren, enda nackdelen är att snabbaste slutartiden är 1/250 dels sekund, dock inget jag haft problem med.

En annan fördel med denna kamera är att den är extremt tyst, så gott som ljudlös, det är dock inte alla Hexar modeller som har denna "super silent mode". Den slutade tillverkas i slutet på 90-talet men man kan hitta fina begagnade exemplar för en prislapp mellan 3000-5000 kr.

Senast ändrad:
Låter lovande. Konica och Minilux verkar ligga i ungefär samma prisklass på begagnad marknaden.

När jag skrev närbilder menar jag porträttavstånd, inte macro. Går det att få snygg oskärpa med 35/2.0 som Konica har? Eller de andra föreslaga kamerorna..

olofforsberg skrev:
Låter lovande. Konica och Minilux verkar ligga i ungefär samma prisklass på begagnad marknaden.

När jag skrev närbilder menar jag porträttavstånd, inte macro. Går det att få snygg oskärpa med 35/2.0 som Konica har? Eller de andra föreslaga kamerorna..

Oskärpa har inget med kameran att göra.
Handlar om avstånd till motivet, brännvidd och bländaröppning.

Konica Hexar har har som största bländare 2.0 vilket gör att du kan få "kort skärpedjup" för att vara ett 35mm objektiv.

Alfons2 skrev:
Oskärpa har inget med kameran att göra.
Handlar om avstånd till motivet, brännvidd och bländaröppning.

Konica Hexar har har som största bländare 2.0 vilket gör att du kan få "kort skärpedjup" för att vara ett 35mm objektiv.

Sant, men vid korta brännvidder, ex 24-28, finns det inte möjlighet att få kort skärpedjup. Därför är jag nyfiken på hur 35/2.0 blir.Finns det bildexempel?

En annan sak: Finns det många varianter på Konica Hexar som man bör hålla reda på. Har sett både AF och RF vid sökning på nätet.

olofforsberg skrev:
Sant, men vid korta brännvidder, ex 24-28, finns det inte möjlighet att få kort skärpedjup. Därför är jag nyfiken på hur 35/2.0 blir.Finns det bildexempel?

En annan sak: Finns det många varianter på Konica Hexar som man bör hålla reda på. Har sett både AF och RF vid sökning på nätet.

Konica Hexar tillverkas inte längre, (ibland med tillägg "silver") är en genomsiktskamera med fast 35mm 2.0 optik.
Kameran ger bilder med hög teknisk kvalitet.
Den kostade ca 5000:- ny. Du kan få den för ca 3300:- beg.

Konica Hexar RF lanserades för ett par år sedan
och är också en genomsiktskamera. Dock med utbytbara objektiv (finns tre st. 28mm, 50mm och 90mm,om inte jag missminner mig). Dock en helt annan prisklass. Tror vi pratar om ca 18000:- för hus med normal.
Ska du ha alla tre objektiven börjar vi närma oss 30000:-!

Se test på:

http://www.photo.net/equipment/point-and-shoot/konica-hexar

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto