Annons

Tips på bra Bärbardator!

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
Hej
Är på gång att köpa en ny bärbar dator. Har ni något tips om någon som har en bra skärm som man kan använda till lite bildbehandling i.Har tittat på några modeller av Sony vaio och Hp. Dom ska helst finnas på Dustin. Och priset mellan 10-15:-

Det bråskar på för jag ska ha den till en produktfotografering om några dagar, så snälla snabba svar please!

Det ska inte vara någon mac!

/Thomas

TxT skrev:
Hej
Är på gång att köpa en ny bärbar dator. Har ni något tips om någon som har en bra skärm som man kan använda till lite bildbehandling i.Har tittat på några modeller av Sony vaio och Hp. Dom ska helst finnas på Dustin. Och priset mellan 10-15:-

Det bråskar på för jag ska ha den till en produktfotografering om några dagar, så snälla snabba svar please!

Det ska inte vara någon mac!

/Thomas

Om det inte skall vara någon mac, se till att du får en dator som tar extern kalibrering med exv EeOne 2.
Beroende på vilka skärmdrivrutiner som ligger i PCn så finns det flertal bärbara PC som inte kan profileras med instrument/kalibrator för att få bästa färgåtergivning.
Idag finns det ett antal bra skärmar i de bärbara, se till att få en med hög upplösning och bra bred betraktningsvinkel.Själv i PC väg har jag bla en HP NX 7010 med superbra skärm men som måste manuellt ställas in eftersom skärmens drivrutiner inte tar emot extern kalibrering/profilering.
Se även till att du har DVI utgång om du vill köra en bättre skärm senare.
Att försöka bedömma produkter på en billig bärbar PCskärm är ingen höjdare.
Mikael

Senast ändrad:
Bilder

Jag ska ha med den när jag ska fota olika produkter ute hos kund och koppla den direkt till datorn för att se hur resultatet blir.
/Thomas

Det förslaget är väl inte direkt lysande vad det gäller bildbehandling,kontrollera bilder , bra kontorsdator.Dålig skärm.
Mikael

Köp inte någon dator utan att titta på skärmen först med en egen bild, titta snett underifrån. Du kommer att upptäcka att de flesta är urusla. de bygger på Tn teknik (billiga, strömsnåla men med urusel betrakningsvinkel och dålig färgåtergivning.Som sagt köp ingen osedd, du kommer att bli besviken.

herja skrev:
Köp inte någon dator utan att titta på skärmen först med en egen bild, titta snett underifrån. Du kommer att upptäcka att de flesta är urusla. de bygger på Tn teknik (billiga, strömsnåla men med urusel betrakningsvinkel och dålig färgåtergivning.Som sagt köp ingen osedd, du kommer att bli besviken.

Varför ska man se på skärmen snet underifrån, han tänker ju väl inte fortsätta se på datorskärmen snett underifrån?

jag hade just en kund (jobbar i datoraffär) som klagade på sin HP, han berättade att ju längre han satt framför datorn ju mer sjönk han ner i fåtöljen och till sist hade han ovetandes börjat se på skärmen snett underifrån. Man får vara med om det mesta när man jobbar med datorer! / Mats

herja skrev:
jag hade just en kund (jobbar i datoraffär) som klagade på sin HP, han berättade att ju längre han satt framför datorn ju mer sjönk han ner i fåtöljen och till sist hade han ovetandes börjat se på skärmen snett underifrån. Man får vara med om det mesta när man jobbar med datorer! / Mats

Då drar man väl ner skärmen lite för att se bilden bättre? :)

man kanske inte tänker på det när ögonen glöder.
Det var ett exempel från verkliga livet, det här var ett stort problem för min HP kund. Han hade tillomed klagat hos HP för detta, han hade förstås för höga förväntningar på sin laptop./ Mats

macrobild skrev:
Det förslaget är väl inte direkt lysande vad det gäller bildbehandling,kontrollera bilder , bra kontorsdator.Dålig skärm.
Mikael

Däremot kan T60 fås med flexview-skärm (IPS) som är betydligt bättre både när det gäller bildvinkel och färgåtergivning. Jag själv är mycket nöjd med min, fast jag kör iofs bara med fattigmanskalibrering, men såvitt jag har hört på olika forum skall den gå bra att hårdvarukalibrera.

ANNONS
Götaplatsens Foto