Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

petsematary

Aktiv medlem
Ja, inte så att jag behöver utan jag tänkte bara ge ett. Jag hade behov av både en extern hårddisk och en kortläsare och snubblade då över denna:

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=75

Köpte en och måste säga att jag är helnöjd. Rekommenderar den till alla som behöver extern drive. Den har 8mb cache, 7200rpm, både USB2 och FW, passar både PC och Mac och funkar dessutom som 8-in-1 kortläsare och USB-hub.

Dessutom är den tyst och inte så varm. Låter kanske som jag jobbar på WD, men jag blev bara så nöjd att jag tänkte tipsa andra som går i samma tankar som jag.

2341:- för en hårddisk... Lite dyrt. Men idén är inte helt fel.

Hur fungerar det med USB2? Är överföringshastigheten godtagbar?

Jadå, jag upplever då ingen skillnad mot den USB2-disk jag har på jobbet.

Dock är den aningen snabbare i syntetiska testprogram om man kopplar den med Firewire, såg jag i nåt test.

Men om man vill kan man koppla med både USB2 och Firewire, då väljer den Firewire som överföring av data men man får ändå möjligheten att använda den som hub och kortläsare, vilket då sköts över USB. Fast då tar man ju upp två portar på datorn iofs...

Jag gav 1750:- inkl. frakt för en 160-giggare. Tror den möjligen var någon hunka dyrare än de andra, men jag slapp ju å andra sidan köpa en kortläsare då.

Den här är väl inte "portabel" va???
Alltså går det kopiera bilder från kortet utan dator??? (batteridrift??)

/Jonas

Det har jag faktiskt aldrig provat, så jag kan inte svara på det. Den har dock inbyggd backupfunktion, så det är inte omöjligt att det går. Fast du behöver ju ström till den ändå, den har inte batterier. Det är mer en desktop-disk i det avseendet kan man säga.

Jag har en iBook som jag ställer på en Griffin iCurve och kopplar in en mus och den här disken, det är min stationära arbetsplats. Av den anledningen tyckte jag den var perfekt och "sparade" dessutom en kortläsare.

Ja, det också. Därav inbyggda kortläsaren, som jag alltid tankar in bilderna med. Fast jag har nästan aldrig behov av att mellanlagra nåt ute "i fält". Då tar jag datorn med mig i så fall.

Ska man ut och plåta mycket lär det dock vara bättre med en sån där batteridriven, mer portabel grej. Jag tipsade mest om WD:n till de som behöver extern HD, eftersom den har lite features som kan vara bra om man håller på mycket med bilder, som ju de flesta i detta forum lär göra.

Den strömförsöjs ju via nätet (100-240V), inte via usb, så kopierar den från kortläsaren till hårddisken automatiskt så behöver man ju ingen dator till hjälp. Det finns ju någon slags automatik för backup i den. Vi avvaktar med spänning resultatet av ett test!

ANNONS
Götaplatsens Foto