Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra närbildsobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Tycker inte närbilderna blir så bra med 300D+ 50/1.8, finns det något prisvärt bra objektiv som är bättre på detta? Gärna något zoomobjektiv.

Kan du ge några exempel på vad du vill fotografera? Är det macrofotografering du avser?

Lite allt möjligt, tex en bebishand eller någon detalj i naturen. Försökte fota en penna häromdagen, men fokusen hittade inte riktigt förrän jag kom längre bort...och då blev det inte speciellt bra tycker jag....

Jag tror inte det är ett speciellt macroobjektiv jag söker, jag vill ha det till allmän fotografering också...

Finns massor av olika makroobjektiv. De som de flesta står och väljer mellan är

Sigma 105mm f2.8
Tamron 90mm f.28
Canon 100mm f2.8
Canon 60mm f2.8

Det som dessa objektiv har gemensamt är att de alla tecknar väldigt skarpt. Sigmat har sämre kantskärpa enligt Practical Photography. Tamron-objektivet är skarpt, men saknar den kvalité och byggkänsla som finns hos Canon 100mm som de utnämnde till Bäst i test. Canon EF-S 60mm är ett nytt makroobjektiv som är specialdesignat för de nya digitalkamerorna med mindre bildsensor. Detta betyder att de fungerar utmärkt till din kamera, men om du i framtiden ska byta upp dig till en fullformatsensor så går objektivet inte att använda. Därför köpte jag ett Canon 100mm f2.8 macro av Zebramedia för 4990

ANNONS
Götaplatsens Foto