Annons

Tips på bra projektor för max 20000

Produkter
(logga in för att koppla)

norris

Aktiv medlem
Vi ska köpa in en projektor till klätterklubben och jag har fått förtroendet att hitta en lämplig. Vi kommer att använda den en del till filmvisning men framförallt bildvisning. Kraven är följande (i fallande ordning):

1. Max 20000 kr
2. Upplösning minst XGA (1024x768)
3. Bra färgåtergivning
4. Hyfsat hög ljusstyrka
5. Hyfsat Tyst

Är jättetacksam på tips och erfarenheter från er alla.

// Fredrik

Min pojkvän har precis köpt en till oss. Den heter Toshiba MT200 och kostade ca 8000:- på nätet. Den är väldigt bra tycker vi! :) Även på halv ljusstyrka så ser man tillräckligt bra i dagsljus. Köper du den har du även råd med en bra duk.

Men... Det finns säkert ännu bättre om du har 20 000:- att spendera.

bra projje

kolla på Panasonic AE700 och AE900

Dessa 2 är väldigt bra för de pengarna, går du på 700:an blir deg över till en duk

Jag har sett denna in action och den var grym! Många ser denna som flaggskeppet i mellanklassen. Jag tror inte man kan få mycket bättre med din budget.

Panasonic PT-AE900E

- Efterföljare till storsäljande PT-AE 700.
- Utrustad med HDMI anslutning och Progressive Scan för att uppnå bästa möjliga bildkvalitet.
- Imponerande högt kontrastförhållande på hela 5500:1.
- Upplösningen ligger på 1280x720 pixlar.
- Fläktljudet är endast på 26 db i normal läge.
- Äkta 16/9 format (som även syns i upplösningen ovan).

Panasonic

AE 700/900 är väl optimerad för film?
(16:9)

Borde finnas bättre projektorer om det är projicering av foto som har högsta prioritet.

Hitachi PJ-TX200 är vinnaren!

Kostar 18990 mersatt från 21090 som den kostade för bara några veckor sedan.
Jag har just köpt min!
Lycka till och hälsa Stefan från Mig om du slår till!

Tack för tipsen!

Jag kollade precis runt på nätet på Panasonic och Hitachi, som har ljusstyrka 1100 resp. 1200 ANSI-lumen. Det jag ställer mig frågande till är om detta räcker för lite större bilder (vi har en duk som är 180x180 cm) om rummet inte är kolsvart. Det finns ju många projektorer som har ljussyrka 2000 ANSI-lumen eller mer.

// Fredrik

tror du bör kolla mer på kontrastomfånget.
För film så är Hitachin erkänt superbra med kontrastomfång 7000:1

Sanyo PLV-Z4 Tycker jag att du ska kolla upp. Den verkar på pappret vara snäppet vassare än Panasonicen (kontrast). Jag har själv Panasonic ptae700 och VB-problemet existerar. Om du nu är petig.. Om Toshiba MT200 lockar och du ska kolla på film med den så kolla ifall du lider av Eyestrain (DLP) och ifall du ser Regnbågar (DLP).. Gör du det så köp LCD (Sanyo Z4 & Panasonic 700/900)

Mvh, Tajger

Hej

Jag tror att du skall fokusera på en presentationsprojektor ifall du enbart vill ha den till bildvisning. Bioprojektorerna är optimerade för att visa film. Lägre ljusstyrka och annan videoprocessor som passar bättre för mörka rum och rörlig bild.

Om du skall ha en Toshiba så är det MT400 som gäller den lämpar sig bättre för bildvisning eftersom den har högre upplösning. Men stirra dig inte blind på siffor åk ut och se själv. Har du en bärbar dator kan du säkert få testa att visa bilder på projektorn i butiken. Det får du på Hi-Fi klubben ialla fall.

Mvh
Peter

Hej,

kika lite på Infocus projektorer. Vi har kört lite olika Infocus i flera år på kontoret. Senaste inköpet var en LP 120 som vi är mycket nöjda med. Tyst och extremt liten och smidig. Ljusstyrkan ligger på 1100 ansilumen vilket är tillräckligt i ett normalt upplyst rum så länge man inte har direktljus på duken.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010055806

ANNONS
Götaplatsens Foto