Annons

Tips på gammaldags kamera för pressfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Dez skrev:
Intressanta tips allihopa. Ska knata över till L-foto och kolla vad han har på sitt gigantiska lager.
L-foto verkar ha ett gigantiskt lager men om han håller samma priser som på sin sällan uppdaterade hemsida så är han mycket dyr...

Dock trevlig, kunnig & med mycket god service...

.Z. skrev:
Som Ulf skriver så började Nikon tränga sig in på proffsmarknaden under tidigt 60-tal med F som lanserades i slutet av 50-talet. Japanska kameror sågs ju på den tiden med viss skepsis då japanska produkter tidigare bara var sämre kopior av de europeiska & amerikanska originalen. Nikon F visade dock att japsarna verkligen var något att räkna med & hur det gick sedan vet vi ju...

Ska tillägga att jag själv var förhållandevis ung på 60-talet & inte kunde mer om kameror än att använda min fars bälgkamera & det jag berättar ovan har jag läst på nån amerikansk site, m.a.o. så gäller mitt resonemang om Nikon F den amerikanska marknaden. Kan mycket väl tänka mig att pressfotografer i Sverige var lite mer konservativa & körde på med lite mer traditionella, europeiska modeller (gissning)...

//Larsa

Konservativa va ordet sa Bull! ;)
B)

Snordyr, men det ligger bara 200 meter bort, så jag brukar gå in och titta på alla hundratals och åter hundratals kameror som står där på hyllorna.
Finns mycket man inte ens trodde fanns..

Dez skrev:
Intressanta tips allihopa. Ska knata över till L-foto och kolla vad han har på sitt gigantiska lager.
Ursäkta, men vad är det för speciellt med en mätsökarkamera?

Vad är det för speciellt!
Med en mätsökarkamera!!

Varför tror ni jag haft det i 40 år??

Ok, ungdomar, jag vet vad ni nu laddar för! ;) :)

Men vad gäller Mätsökarkamera och speciell.
* Den är ju själva grundkonstruktionen för småbildkameran. Leica.
* Den är oftast mindre än en SLR.
* Har kompaktare, och oftast bättre optik än en SLR. (Man slipper i optik-konstruktionen ta hänsyn till en spegel som i SLR)
* Ofta tystare, diskretare.
* Ställer skärpan snabbare manuellt på vidvinklar.
(Det vet den som försökt ställa skärpan manuellt, i onödan? på en SLR)
* Och, en mätsökarkamera lämpar sig genom sin konstruktion bäst för vidvinkel/normaloptik.

* Och, har blivit litet av de sk."Gatufotografernas" kamera! :)

Så e det väl ungefär!?

Ps. Å här e en så'n där Gatufotonissemätsökarkamera
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/601299.htm

Senast ändrad:
Dez skrev:
Ursäkta, men vad är det för speciellt med en mätsökarkamera?

När det gäller gatufoto är den bättre på det mesta.

Tyst och mera diskret.

Optiken kan göras mera kompakt (gäller speciellt vidvinklar).

Saknar spegel vilket minskar vibrationer vid långa tider.

Ljusstarkare sökare än de flesta SLR/DSLR och lika ljus oavsett optikens ljusstyrka.

Man ser motivet även under exponeringsögonblicket.

Man ser även lite vad som händer utanför bild då sökarramen inte täcker hela bilden och man kan därför vara mera beredd.

Det finns säkert flera fördelar som jag inte kom på just nu. Kanske någon kan fylla i?

red: Ah Bengan hann före, finns nog inte så mycket att tillägga.

Men jag är nyfiken på hur den funkar rent tekniskt. Googlade lite, men tröttnade.

Leica M för snabba bilder. Rolleiflex eller Rolleicord. Hatt med brätte och presskort istoppat. Trenchcoat i obestämbar brun färg. Assistent som skriver anteckningar i släptåg. Klockrent!

Dez skrev:
Hur funkar den då? Det är just ordet "Mätsökare" som låter invecklat.

Det finns en inbyggd avståndsmätarfunktion där man ser en snitt/dubbelbild i mitten av sökaren. Funktionen är kopplad till en klack/puck innanför kanten av bajonetten/skruvgängan, som trycks in/åker ut när man skruvar på optikens avståndsring, samt ett extra avståndsmätarfönster (det som gör att snittbilden speglas in i mitten) som gör att en triangel bildas mellan sökaren, den extra avståndssökaren och motivet. Triangelns bas, mätbasen som är avståndet mellan de båda fönstren i kameran, kan vara olika lång. Lång mätbas brukar fungera bäst.

Ramar för olika optikutsnitt fälls också in antingen manuellt eller automatiskt för olika optik.

klerk skrev:
Leica M för snabba bilder. Rolleiflex eller Rolleicord. Hatt med brätte och presskort istoppat. Trenchcoat i obestämbar brun färg. Assistent som skriver anteckningar i släptåg. Klockrent!

Just det!!
Leica M.. På rockabilly och hotrod-träffar ska allt se så autentiskt ut som möjligt, t.o.m hårvaxet ska komma ur en gammaldags burk, men jag har aldrig sett en autentisk reporter där.
Kanske vore en ny nisch;)

Dez skrev:
Just det!!
Leica M.. På rockabilly och hotrod-träffar ska allt se så autentiskt ut som möjligt, t.o.m hårvaxet ska komma ur en gammaldags burk, men jag har aldrig sett en autentisk reporter där.
Kanske vore en ny nisch;)

Huu! 45-50 år gammalt hårvax! Hur bra luktar det?

ANNONS
Götaplatsens Foto