Annons

Tips på hur man blir frilansfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Tilleritova

Medlem
Hej.

Finns det någon som har några bra tips om hur man börjar en karriär som frilansfotograf?

Alla tips är välkommen.
 

La_h

Aktiv medlem
ansök om Fskatt för enskild firma hos skatteverket och momspliktig verksamhet så har du ett eget företag och kan börja lägga upp en hemsida, ta jobb och slänga ut fakturor är mitt tips.
 

walter-g

Aktiv medlem
men

frågan gällde ju "frilansfotograf".Det kräver nödvändigtvis ingen firma,åtminstone inte från början då uppdragen kanske är sporadiska.Till frågeställaren säger jag bara-ragga fotograferingsuppdrag hos företag,enskilda firmor,intresseföreningar och enskilda.Visa exempel på dina välframställda bilder.Om du sen kallar dej för frilansfotograf eller skicklig amatör är ej väsentligt-visa att du behärskar att fotografera allt med mycket gott resultat-dvs fina produkter till vettiga priser.Därför är en visningskatalog eller hemsida av stor betydelse.
 

Jimsan

Aktiv medlem
F-skattsedel är en bra början. Då slipper tidningarna krångla med extra pappersarbete för en frilansare.
Skaffa också en pappersportfolio (påsiktsbilder) som du kan ta med dig och visa upp. Gå runt till lokaltidningarna och presentera dig som frilansfotograf. Säg att du gärna kan hoppa in på kvällar och helger och över semestern.
Räkna inte med något glamourjobb. Att vara frilansfotograf innebär hårt arbete, sena kvällar och dåligt betalt.
Men samtidigt är det väldigt roligt och varierande jobb. Du lär dig jättemycket.
 

tettimul

Aktiv medlem
När man väl skaffat fotouppdrag så kan man fakturera genom t.ex frilansfinans.se eller något annat företag om man inte har egen firma.
 

abbeman

Aktiv medlem
Kan också rekomendera att skaffa f-skatt. De flesta företag är inte intresserad av att lägga ut jobb på någon som inte har f-skatt sedel. Ett annat tips är att inte sälja sig för billigt, det kan vara grymt svårt att höja priserna längre fram om man har någon fast kund som hängt med sedan du startat.

Jag började så att jag skrev ner alla platser/företag i min närhet som jag tänkte kunde vara intresserade av bilder. Jag åkte dit plåtade lite exteriörer och miljöer och mailade sedan bilder till dem för att höra om de var intresserade av att köpa. I många fall var det mycket intresserade och det hände att det blev mer jobb på vissa ställen.

Lycka till!
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Tilleritova skrev:
Hej.

Finns det någon som har några bra tips om hur man börjar en karriär som frilansfotograf?

Alla tips är välkommen.
Det är bara att ändra i profilen under Din sida-Din profil och sedan är det bara att sätta en "plupp" i frilans rutan....

KLART ;) ;) ;) ;)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Ett annat tips är att ha ett annat jobb på deltid eller timvikariat och "smyga igång" verksamheten. Kan nog vara svårt att komma från ingenstans till att försörja sig på fotografi.
 

henrikgbg

Aktiv medlem
Har prövat lite frilans

Hej!
Intressant tråd!
Har fått köra några frilans uppdrag under våren i år, jag kanske bara haft tur, men det var inte så svårt att hitta uppdrag!

Det jag gjorde var att knacka dörr hos företag i Göteborg och presenterade mig som fotograf och berättade lite kort om mig själv och gav mitt kort ifall dom var intresserade.

Satsa på att träffa beslutsfattaren i firman för det, på mindre företag är det oftast VD:n på mellanstora är det marknadschefen (mellanstort företag, enligt mig= årsomsättning över 50 miljoner).

Ofta blev jag förfrågad om priser med en gång och i många lägen så fick jag något uppdrag vid första besöket, det har vart allt från att fräscha upp kontoret med nya foton, fotografera nya produkter som ska släppas (krävde dock lite mer inarbetning innan jag fick det) personalbilder för att lägga in som thumbnail på hemsida, mail m.m.

Det finns mängder av uppdrag där ute, allt man behöver göra är att gå o knacka på!

Ang priser så kunde det handla om allt från 200-300:-/per bild upp till runt 1000 lappen per bild.

Kör hårt, skit i dom firmor som kan vara otrevliga mot dig och se framåt, ha kul framförallt!

//Henke
 

lacrits68

Aktiv medlem
jobb?

Hej!

Hur hade du tänkt det? ska du leva på det eller är det en "extra jobb"?

efter alla avgifter, utrustning lön mm mm så får man sälja MÅNGA bilder för 300kr om man ska leva på det, lite mindre on du tar 1000,-. tänk på också att du måste får in jobben VARJE DAG, få kontinuitet om du ska leva på det!

mitt tipps är att gå och träffa någon som är insatt i någon affärsverksamhet och vill hjälpa lite med hur man gör och vad att tänka på!

kolla om det finns något http://www.nutek.se/ i närheten boka tid och ta ett snack!

lycka till!

-Janne--
 

Vattendroppe

Aktiv medlem
Intressant tråd, något i denna stilen jag letat efter! Dock skulle jag vilja ställa en liten fråga för egen del (verkar onödigt att skapa en ny diskussion).

Om man vill sälja enstaka bilder till någon tidning; inte nödvändigtvis en dagstidning. Kanske till reklam eller vad som helst. Stamplar man bara in på redaktionen och säger "Hej, jag säljer bilder. köper ni?". Eller finns det något speciellt sätt man "ska" göra på?
 

pellepiano

Aktiv medlem
Det finns ju miljoner stockfotosajter som säljer allmänna och speciella bilder för ett par dollar styck, så jag tror det är ganska omöjligt att sälja direkt till tidningar och reklambyråer. För kampanjer skapar man ju oxå i regel nya bilder. Dessutom brukar reklambyråer och tidningar ha egna eller tillgång till andra bildbanker.

Däremot kan man lägga upp sina bilder hos nån av stockfotosajterna och hoppas att nån köper dem.
 
ANNONS