Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på hur man gör bilder skarpare, snyggt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Något som inte sagts ännu i denna tråden, men som förstås finns med i alla vettiga länktips:

Brusreducering gör man först, i originalstorlek.

Skärpning av bilden gör man sist, efter all annan redigering. Det behöver anpassas till visningen. En nedpixlad version för skärmvisning ska skärpas helt annorlunda än en utskrift.

Håller inte med alls.
I RAW som jag alltid körs krävs alltid efterbearbetning med bl.a skärpan oavsett hur du tagit bilden innan.
Ingen kompromiss utan ett digitalt bildflöde som är helt naturligt.
Givitvis snackar vi inte om misslyckade oskarpa bilder i någon form.

Att säga att alla RAW bilder alltid skulle behöva efterskärpning är bara nys. Själv efterskärper jag ytterst sällan men ibland måste man givetvis. Behovet att efterskärpa kommer ju inte automatiskt för att du kör RAW. Beroende på motiv, objektiv och andra förutsättningar blir behovet att efterskärpa nödvändigt eller ibland helt onödigt.

Objektiven brukar dessutom vara skarpast mellan f8 och f11 =)

Det beror ju helt och hållet på vad man använder för objektiv. De dyrare objektiven lämnar oftast bra skärpa redan vid 2.8. Kan bara tala för de Nikon gluggar jag använder.

//Fredrik

Ingen bild ur en kamera är "oskärpt" om du kör jpg. Lägsta nivån på skärpning är inte "noll", utan bara väldigt lite skärpning.

Skärpningen behövs för att kompensera för AA-filtret i kameran, som är nödvändigt för att kameran ska kunna återge kanter i färg utan att tillverka konstiga "false-colour artifacts" eller moire-effekter. Det är alltså nys att skärpningen "inte behövs" - om du inte skärper använder du bara ca hälften av upplösningen i kameran.

Det existerar alltså inte en digitalkamerabild som är "skarp" pixel-pixel direkt ur kamera. En viss för-skärpning är alltid nödvändig om man tänker använda bilen i fullformat. Ska den skalas ner mycket så räcker det ofta med slutskärpningen.

Vissa F/1.4 och F/2-gluggar lämnar bra skärpa vid F/2.8, men jag kan väl inte direkt säga att det finns några F/2.8-gluggar som lämnar optimalt resultat fullt öppet. Men det beror väl på vad man har för preferenser - precis som vad gäller val av efterskärpning.

Har man en bild som är brusig, men som måste skärpas så får man lära sig att arbeta i lager, det finns många sätt att göra det på. Inget av sätten är "det ultimata", utan man måste lära sig vad man själv tycker fungerar. Det är en balansgång mellan att förlora detaljering och förstärka brus. Skarpa kanter kan man alltid få, det klarar en mobilkamera - men sen ser ju bilden ofta ut som en dålig tecknad serie. Vissa gillar det, vissa hatar det. Själv tycker jag att det ser väldigt "billigt" ut, man kunde lika gärna tagit bilden med en kompaktkamera om man ändå ska förstöra den i efterhand...

Det finns flera olika sätt i Photoshop att att skärpa en bild.
Några som jag brukar använda.

1. Oskarp Mask/Unsharp Mask.

2. L*a*b

3. High Pass.

Oskarp Mask/Unsharp Mask är standard, passar bra för "vanlig" skärpning.

L*a*b skärper bara kanalen ljusheten, ej så mycket i färgerna, oftast bättre än Oskarp Mask/Unsharp Mask.

High Pass görs via ett en extra lagerkopia med en radie på 1-3, sänk ev opaciteten efteråt, prova med 60-80%.

Utöver dessa finns det säkert många, många fler sätt att göra bilden skarpare i Photoshop.

Ibland använder jag den "värsta" metoden i Oskarp Mask/Unsharp Mask.

a) Skärp först i en extra lagerkopia Mängd upp till 400-500%!
Radie ungefär 1.

b) Skärp sedan i samma lagerkopia Mängd bara till 100-150%.
Radie ungefär 25-30(!).

Bilden ser nu hemsk ut, men vi fortsätter.

Klicka på Lagermask med nedtryckt Alt/Option, den blir svart.

Pensel (B) vit färg, måla nu fram skärpan bara på de ställen som önskas, kanske en detalj på en bil eller liknande.

Bild före och efter. Samt en bild på Lagerpaletten.
Förstärkt skärpa bara på COOP-skylten och klockan undertill.

Pga att bilderna är små kan det vara svårt att se exakt, men prova gärna själv, passar som sagt bäst på metallytor och sådant.

Bilagor

• IMG_2318-före.jpg
    IMG_2318-före.jpg
    14.8 KB · Visningar: 401
  • IMG_2318_efter.jpg
    IMG_2318_efter.jpg
    15.1 KB · Visningar: 400
  • Lager.jpg
    Lager.jpg
    9.3 KB · Visningar: 393
Ju mindre färgstick i bilden, desto skarpare upplevs den. Jag använder ofta högpass-metoden när det behövs ytterligar skärpning. Tycker den funkar bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto