Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på kompakt systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Auusi

Medlem
Hej,

Jag vill ha tips på den/de bästa kompakta systemkamerorna.

Jag har för närvarande nikon d90 men vill ha nåt mindre och lättare men ändå som har de viktigaste funktionerna som man kan hitta på en systemkamer.

Är ingen expert på systemkameror, men har tänkt gå en fotokurs på fotografiska när jag köpt min nya kompakta systemkamera. Vill därför att den ska ha alla viktiga funktioner.

Fotar mest porträtt, omgivning och landskap. Reser mycket och vill ha en som passar för det ändamålet också. Vill gärna ha en som funkar bra både i ljus och mörker. Är ett stort plus om den har wifi oxå :)

Har kikat på några exempel men har ingen aning om vilken som är bäst/tar bäst bilder. Ex på några jag tittat på är:

Nikon v2,
Canon g12,
Sony nex 7,
Panasonic Lumix DMC-G6 samt
Sony Cyber-Shot DSC-RX100.

Vore jättetacksam för alla tips jag kan få!
Även på andra modeller än dom jag nämner ovan.

STORT TACK!
 

Kalli

Aktiv medlem
Budget? Hur viktig är en sökare? Behöver du fokusera på motiv i snabb rörelse?

Och faktiskt, vilket slags objektiv skulle du föredra för dit nya system?
 

Fstop

Aktiv medlem
Med "systemkamera" brukar man ju mena en kamera där man kan byta objektiv. Kameran blir så att säga en del av ett system bestående av kamerahus + diverse objektiv.

Canon- och Sonymodellerna dom du nämner har fasta linser och är således ej utbytbara.

Några tillgängliga kameror som kvalar in (små och behändiga) är

Sony's Nex-modeller
Samsungs NX-modeller (har wifi)
Olympus PEN-modeller
Olympus OM D
Canon EOS M
Canon 100D
Nikon 1
Panasonic Lumix G-modeller

Vilken som tar "bäst bilder" lär man ju kunna träta in absurdum om men jag skulle säga att du inte lär märka någon större skillnad i praktisk mening. Handhavande och ergonomi skiljer sig däremot en del mellan de olika modellerna (jag har klämt på de flesta) och det är ju minst lika viktigt, om inte viktigare i längden. Dessutom har en del kameror ovan ingen sökare utan du kikar på skärmen (likt en mobilkamera) när du fotar. Något att tänka på kanske.

Vill du ha ännu mindre storlek på kamera så är nästa steg kompaktkamera (fast lins), men då blir du mkt mer begränsad i ditt fotograferande.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Prova en liten kamera innan du säljer din D90!

Det jag tycker är mycket besvärande med en liten kamera är frånvaron av optisk sökare. Bara skärm är förfärligt av flera skäl. Det viktigaste är att man bara gissar i starkt solsken, det andra är att jag måste använda glasögon, ett tredje är att stabiliteten blir lidande när man håller kameran så långt från kroppen.

En elektronisk sökare (EVF) är bättre, men långsam och inte speciellt exakt.

Den gamla optiska sökaren är bättre på allt.

Tycker jag.

Per.
 

Auusi

Medlem
Budget? Hur viktig är en sökare? Behöver du fokusera på motiv i snabb rörelse?

Och faktiskt, vilket slags objektiv skulle du föredra för dit nya system?
Budget är allt mellan 5000-10 000 men gärna så lite som möjligt. Om jag lyckas få något bra för 6-7000 är jag nöjd men om det krävs lite till för att få något mycket bättre betalar jag hellre lite till.

Jag är som sagt inte jättekunnig inom foto "än", men jag tror nog att sökare vore ganska bra att ha. Eller vad tycker ni som vet lite mer? Är det viktigt?

Oftast brukar jag inte fokusera på motiv i snabb rörelse, men vill ändå att den ska funka bra på bilder på barn som leker eller ex om jag kommer iväg på safari till vintern.

Vet tyvärr inte vilket objektiv. På min nuvarande d90 har jag bara ett objektiv på 16-85mm. Det sa dom skulle fungera för det mesta. Men som sagt, jag vet tyvärr inte så mkt om olika objektiv.

Tack för dina svar! Ser fram emot dina svar på mina frågor tillbaka. :)

/Åsa
 

Auusi

Medlem
Med "systemkamera" brukar man ju mena en kamera där man kan byta objektiv. Kameran blir så att säga en del av ett system bestående av kamerahus + diverse objektiv.

Canon- och Sonymodellerna dom du nämner har fasta linser och är således ej utbytbara.

Några tillgängliga kameror som kvalar in (små och behändiga) är

Sony's Nex-modeller
Samsungs NX-modeller (har wifi)
Olympus PEN-modeller
Olympus OM D
Canon EOS M
Canon 100D
Nikon 1
Panasonic Lumix G-modeller

Vilken som tar "bäst bilder" lär man ju kunna träta in absurdum om men jag skulle säga att du inte lär märka någon större skillnad i praktisk mening. Handhavande och ergonomi skiljer sig däremot en del mellan de olika modellerna (jag har klämt på de flesta) och det är ju minst lika viktigt, om inte viktigare i längden. Dessutom har en del kameror ovan ingen sökare utan du kikar på skärmen (likt en mobilkamera) när du fotar. Något att tänka på kanske.

Vill du ha ännu mindre storlek på kamera så är nästa steg kompaktkamera (fast lins), men då blir du mkt mer begränsad i ditt fotograferande.
Tack för alla dina tips Christian! Ska ta en närmare titt på dessa i dagarna. Jag ska nog försöka hitta en kompakt systemkamera som har sökare känns det som. Verkar helt klart som det är bra att ha.

Vilken är din personliga favorit då?

Tack återigen!
 

Kalli

Aktiv medlem
Budget är allt mellan 5000-10 000 men gärna så lite som möjligt. Om jag lyckas få något bra för 6-7000 är jag nöjd men om det krävs lite till för att få något mycket bättre betalar jag hellre lite till.

Jag är som sagt inte jättekunnig inom foto "än", men jag tror nog att sökare vore ganska bra att ha. Eller vad tycker ni som vet lite mer? Är det viktigt?

Oftast brukar jag inte fokusera på motiv i snabb rörelse, men vill ändå att den ska funka bra på bilder på barn som leker eller ex om jag kommer iväg på safari till vintern.

Vet tyvärr inte vilket objektiv. På min nuvarande d90 har jag bara ett objektiv på 16-85mm. Det sa dom skulle fungera för det mesta. Men som sagt, jag vet tyvärr inte så mkt om olika objektiv.

Tack för dina svar! Ser fram emot dina svar på mina frågor tillbaka. :)

/Åsa

Sökare är smaksak. Kan inte tänka mig att vara utan sökare, men jag är helt OK med en elektronisk sökare. Heller en bra elektronisk sökare än en mörk och liten optisk pentamirror sökare.

Det finns många intressanta alternativ inom mer kompakta systemkameror men att veta mer om vad du behöver/vill ha vad gäller objektiv skulle förenkla rådgivning. Jag vill inte peka åt något system bara för att jag gillar det.

En sak är jag ganska säker på, jag tror inte du får ett liknande objektiv, som du har nu, i de spegellösa/kompakta systemkamerorna just nu. Finns inte mycket kvalitets 5x zoomar till de kamerorna. Det brukar vara lättara att välja en kamera, eller kamerasystem, när man känner till vad man fotar och vad man gillar i fotografering.
 

Auusi

Medlem
Prova en liten kamera innan du säljer din D90!

Det jag tycker är mycket besvärande med en liten kamera är frånvaron av optisk sökare. Bara skärm är förfärligt av flera skäl. Det viktigaste är att man bara gissar i starkt solsken, det andra är att jag måste använda glasögon, ett tredje är att stabiliteten blir lidande när man håller kameran så långt från kroppen.

En elektronisk sökare (EVF) är bättre, men långsam och inte speciellt exakt.

Den gamla optiska sökaren är bättre på allt.

Tycker jag.

Per.

Tack för bra tips Per!

Ska nog kanske vänta med att sälja den som du säger, så att jag inte ångrar att jag sålt den sen i efterhand.

Känns då som jag ska försöka hitta en med kamera med optisk sökare men fortfarande liten och behändig. Du har inte nåt specifikt tips på en sådan kanske? :)

Tack!

/Åsa
 

Kalli

Aktiv medlem
Känns då som jag ska försöka hitta en med kamera med optisk sökare men fortfarande liten och behändig. Du har inte nåt specifikt tips på en sådan kanske? :)
Det finns inte så mycket med kompakta digital kameror med bra optiska sökare. Det närmaste man kommer är att ha en extern sökare i så fall. Men då får man också parallax error och inget fokus information i sökaren. Och externa optiska sökare brukar vara dyra. (Min frus son har en Ricoh GR-D IV med en extern optisk minisökare och sökaren var jättedyr. Trevlig kamera och sökare, dock.)
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Tack för bra tips Per!

Ska nog kanske vänta med att sälja den som du säger, så att jag inte ångrar att jag sålt den sen i efterhand.

Känns då som jag ska försöka hitta en med kamera med optisk sökare men fortfarande liten och behändig. Du har inte nåt specifikt tips på en sådan kanske? :)

Tack!

/Åsa
Det är väl lite det som är själva kruxet: att hitta en kamera med optisk sökare som är tillräckligt kompakt. Det kanske finns "optiska" kamerahus som är mindre än din D90, men det handlar i så fall inte om några dramatiska skillnader.

Vill du ned i storlek och ha en reell skillnad tror jag att det är de s.k. spegellösa systemarna du skall kolla på. Och jag rekommenderar dig att göra det: besök en fotobutik, känn på kamerorna, ligger de bra i handen, fungerar sökaren?

Jag skulle i ditt läge inte avfärda en hel kamerakategori bara för att den saknar optisk sökare.

Jag kör själv spegellöst och trivs med den markanta skillnaden i storlek gentemot min gamla kamera. (Som pga storleken sällan kom med...) Skulle inte kunna tänka mig att återgå till optisk sökare - helt enkelt för att den inte ger mig den information jag vill ha. Den är helt enkelt inte tillräckligt bra.
Min elektroniska sökare informerar mig mycket bättre om hur den bild jag håller på att ta verkligen blir. Om jag kompenserar exponeringen visar den resultatet och jag kan lätt avgör hur mycet jag bör kompensera. Kör jag svartvitt ser jag bilden i svartvitt och om jag någon gång vill applicera en effekt på bilden redan i kameran så ser jag den redan i sökaren.

Visst har en EVF-sökare sina begränsningar den också. När det är mörkt (läs: sen kväll och natt) är den långsammare så den duger inte till att kombinera actionfoto med nattfotografering, men det är så sällan jag sysslar med sådant.... Det blir mest streetfoto. :)

Men som sagt. Besök en fotoaffär och undersök e olika kandidaterna lite närmare...
 

Auusi

Medlem
Sökare är smaksak. Kan inte tänka mig att vara utan sökare, men jag är helt OK med en elektronisk sökare. Heller en bra elektronisk sökare än en mörk och liten optisk pentamirror sökare.

Det finns många intressanta alternativ inom mer kompakta systemkameror men att veta mer om vad du behöver/vill ha vad gäller objektiv skulle förenkla rådgivning. Jag vill inte peka åt något system bara för att jag gillar det.

En sak är jag ganska säker på, jag tror inte du får ett liknande objektiv, som du har nu, i de spegellösa/kompakta systemkamerorna just nu. Finns inte mycket kvalitets 5x zoomar till de kamerorna. Det brukar vara lättara att välja en kamera, eller kamerasystem, när man känner till vad man fotar och vad man gillar i fotografering.
Hej igen!

Oj va svårt. Finns det inga "mellan" -"lagom"objektiv som är bra både för människor och natur? Reser mycket och vill kunna ta fina bilder på natur, byggnader och omgivning. Men även för att kunna ta bra porträtt både på vuxna och barn. Ledsen att jag inte kan ge mer info än så. Är alltför ny på det här för att förstå vilket objektiv som skulle fungera bäst för dessa ändamål...

Måste inte ha ett sånt som jag har till min d90. Huvudsaken att den funkar för flera olika ändamål... Om det nu går.

Sen får du gärna nämna några som du gillar så kan jag googla lite, kanske gå och testa och bilda mig en egen uppfattning. Alla tips är som sagt välkomna!

Stort tack igen!

/Åsa
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Hej igen!

Oj va svårt. Finns det inga "mellan" -"lagom"objektiv som är bra både för människor och natur? Reser mycket och vill kunna ta fina bilder på natur, byggnader och omgivning. Men även för att kunna ta bra porträtt både på vuxna och barn. Ledsen att jag inte kan ge mer info än så. Är alltför ny på det här för att förstå vilket objektiv som skulle fungera bäst för dessa ändamål...

Måste inte ha ett sånt som jag har till min d90. Huvudsaken att den funkar för flera olika ändamål... Om det nu går.

Sen får du gärna nämna några som du gillar så kan jag googla lite, kanske gå och testa och bilda mig en egen uppfattning. Alla tips är som sagt välkomna!

Stort tack igen!

/Åsa
Vad som är bra eller acceptabelt eller inte är ju en smaksak. Det är lättare att hitta objektiv med riktigt bra optisk prestanda till "traditionella" systemkameror. För micro-4/3-systemet (Olympys7Panasonic) finns det en del fasta gluggar som presterar riktigt bra. Vad zoomar gäller finns väl bara Panasonics 12 - 35 (motsvarar 24 - 70) som häver sig ur mängden. Jag har själv två "brukszoomar", en normalzoom och en telezoom som jag i det stora hela är nöjd med. De gånger bilderna inte blir bra med dem beror det oftare på mig än på dem...
 

afe

Aktiv medlem
Jag har själv nästan helt slutat använda min tjockkamera (en extratjock Nikon D3) och använder nu nästan uteslutande en NEX-7. Visst finns det nackdelar med den också, men den elektroniska sökaren fungerar för det mesta hyfsat bra och visar exakt det som kommer med på bilden (till skillnad från sökarna i billigare DSLR). Jag har också konstaterat att jag använder den vinklingsbara skärmen betydligt mer än jag trodde jag skulle göra - den fungerar bra för det mesta utom i direkt solljus.

NEX-7 går nu att köpa för 5000:- på Cyberphoto (jag betalade över 10K för min), och gör den till en synnerligen prisvärd kamera. NEX-6 är ett annat alternativ som har snabbare autofokus och WiFi, men den kostar lite mer.

Största nackdelen med min NEX är att den ibland missar fokus helt - i och med att den använder kontrastbaserad fokusering kan den bli lurad i vissa ljussituationer. Menysystemet är inte heller kul att ha att göra med, och i och med att NEX-7 saknar möjligheten att lagra olika personliga inställningar (vilket finns i t.ex. NEX-6) är det ibland bökigt att ställa in kameran som jag vill ha den.

Jag använder nästan aldrig den medföljande kitzoomen, utan kör med fasta objektiv (Sigma 19/2,8, Sigma 30/2,8, Sony 35/1,8 OSS, Sony 50/1,8 OSS samt Nikon 105/2,5 och Canon 200/2,8 med adapter).

Bildexempel från min NEX hittar du i min blogg här på FS (och också en del inlägg med synpunkter på kameran).

/afe (som väntar på det första inlägget där någon påstår att sökarlösa kameror används på armlängds avstånd)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är väl lite det som är själva kruxet: att hitta en kamera med optisk sökare som är tillräckligt kompakt. Det kanske finns "optiska" kamerahus som är mindre än din D90, men det handlar i så fall inte om några dramatiska skillnader.
Nja, Canon 100D är 117 x 91 x 69 mm och väger 370 g. Ganska mycket mindre än D90 (132 x 103 x 77 mm, 620 g).
 

Fstop

Aktiv medlem
Varför inte vänta lite med inköp till efter du gått den där fotokursen? Då lär du ju få rätt mkt mer kött på benen, så att säga, och bör kunna ta ett något mer informerat beslut. Annars tolkar jag det som att du, i nuläget, nästan skulle kunna köra en ole dole doff mellan modellerna och bli i stort sätt lika nöjd med vad du än skulle välja. Vilket iofs inte behöver vara dåligt.

Men om det frestar i köptarmen skulle jag, i dina skor, först coh främst bestämma mig för om jag vill ha en sökare eller ej - det hjälper ju till att smalna av utbudet något. Och det är en ganska påtaglig skillnad att fotografera med eller utan. Andra saker som hur knappar är placerade och menysystem fungerar kan man ju vänja sig vid lite lättare.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Välj något som har sökare som du håller mot ögat. Att bara titta på displayen på kamerans baksida har flera nackdelar. För det första får man mindre distraktion från omgivningen när man försöker rama in motivet, för det andra kan en skärm vara jobbig att se i solsken, och för det tredje så blir kameran svårare att hålla stilla. Håller du kameran mot ögat/huvudet får du en extra stödjepunkt för kameran som du saknar om du tar bilder på armlängds avstånd. Slutligen drar en stor display på baksidan betydligt mera ström än en elektronisk sökare vilket förkortar batteritiden.

Om sedan sökaren är optisk eller elektronisk spelar mindre roll. Det finns för och nackdelar med båda.

Vad det gäller att vara bra till ljus och mörker, så kommer ljus inte vara något problem för någon kamera, mörker är värre däremot. Ju större sensor kameran har desto bättre kommer den att vara i mörker. Detsamma gäller porträtt. Har du en liten sensor kommer avbildningskalan som blir lagom för att fylla sökaren med modellen att vara väldigt liten. Detta innebär i sin tur att skärpedjjupet kommer att bli stort, och det blir svårt att sudda ut bakgrunden genom att göra den oskarp så att motivet står ut tydligare i bilden. Saken blir inte bättre av optikprogrammen till de flesta kompakta system har ont om ljustarka objektiv så att du inte kan välja en stor bländaröppning för att minska skärpedjupet.

Vad det gäller att fotografera landskap, så vill du kunna avbilda många fina detaljer vilket gör att många pixlar kan vara bra. Problemet är bara att många pixlar på liten sensor brukar leda till mycket brus vid svagt ljus.

Slår man samman de här faktorerna så faller de flesta spegellösa bort. Sony NEX-6 eller NEX-7 som båda har APS-C stor sensor, och EVF, borde ligga någorlunda bra till. Men det finns faktiskt även en del DSLR kameror som är väldigt kompakta som du kanske också borde titta på, som t.ex. Canon 100D eller Nikon D3200. Fördelen med de senare är att du kan hitta ljustarkare optiks, som blir bättre till såväl mörker som porträtt.
 

afe

Aktiv medlem
Så uppfriskande med ett nytt argument mot sökarlösa kameror i stället för det vanliga med "armlängds avstånd". Jag har använt min NEX på ungefär samma sätt som jag gjorde med Hasselblad och Rolleiflex en gång i tiden, med kameran i midjehöjd och spänd nackrem - det blir också hyfsat stadigt.

DSLR har många fördelar, men jag tycker det är fel att ständigt försöka få det till att spegellösa kameror skulle vara sämre av anledningar som helt enkelt inte stämmer (om man använder kameran på "rätt" sätt).
 
ANNONS