Annons

Tips på objektiv (Nikon D50)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomik

Avslutat medlemskap
Har tänkt önska mig ett nytt objektiv i födelsedagspresent, och någon här kanske kan tipsa om vad det är för objektiv jag ska önska mig...

Har en Nikon D50, med kitobjektivet. Jag fotograferar främst hundar, och vill kunna fånga hundar i rörelser på bild. Lekande hundar, jakt, lydnad, agility m.m. och även kunna ta fina porträtt.

Är helt nybörjare på det här med digitala systemkameror, och har ingen kunskap om vad siffrorna på objektiven står för t.ex.

Kom gärna med tips!

Har svårt att kunna tänka mig leva utan möjlighet till en riktigt stor bländare så ett fast 50mm F1,8 skulle jag vilja ha om jag bara hade ett kitobjektiv. Det är ju också väldigt billigt, 1300kr nytt. Annars är ju ett riktigt macro trevligt. Tamron 90, eller Sigma 105 t.ex ryms båda inom 4000kr nivån.

Fasta objektiv är alltså mitt generella tips. Du kommer bli förvånad vilken skillnad det är i skärpa på ett fast objektiv och en konsumetzoom. Med det inte sagt att zoomar är dåliga men det är inte så dumt att ha både och.

En 50/1.8 är en mycket bra önskan! Då får du säkert rätt lagom brännvidd, men framför allt ordentlig ljusstyrka.

Varför inte passa på att önska dig en bra blixt som komplement, när du ändå är igång? En Nikon SB-600, till exempel. Jag har aldrig tagit bilder av hundar, men jag kan tänka mig att det skulle kunna fungera bra.

Som jag ser det så har du 3 bra begagnade val.
(om nu inte kameran kräver AFS)

Tamron 90/2,8 med macro
(Tror att du skulle bli mest nöjd)

Nikon 85/1,8

Nikon 80-200/2,8 skjutzoom
Detta objektivet kommer du troligtvis uppleva som mycket slött i AF.

Annars kan en bra blixt göra underverk.

Tomik skrev:
Fasen, jag fattar ju ingenting :(

Det var trist, då får vi reda ut det.

Vad är det du inte fattar? Beteckningarna på objektiven, eller vad som är bra och dåligt med dem? Ge exempel, så kan vi säkert hjälpa till, antingen med direkta svar eller lämplig läsning.

Per.

Ok, jag tolkar dig som att du inte är riktigt familjär med vissa begrepp när det gäller objektiv. Här är lite kortfattade förklaringar.

AFS = Objektiv som har egen fokusmotor inbyggt till skillnad från vanlig AF där objektivet fokuseras med hjälp av kamerans inbyggda motor. Ditt kit-objektiv har AFS. Fördelen att du får väldigt snabb och tyst fokusering, din kamera kräver inte AFS.

Macro = Objektivet ger möjlighet att fokusera på väldigt korta avstånd. Prova fota en myra på marken med ditt kitobjektiv så ser du vad jag menar. Du kan nog få en skarp bild men du kommer inte att se några små detaljer på myran för den kommer att bli så liten på bilden.

50/1,8 = Objektivets brännvidd / Objektivets största bländare

Objektivets brännvidd = Avser hur långt bort från motivet i din bild som du kan stå och fota utan att motivet blir väldigt litet på bilden. 50 = normalt porträttavstånd för en hund eller människa, 200 är långt bort kanske för en hockeyspelare på en hockeyplan, 18 är nära.

Objektivets största bländare = Ju mindre tal på bländaröppningen destå kortare skärpedjup, dvs du kan framhäva motivet från bakgrunden på ett mycket snyggt sätt. Du kan även fota i mörkare miljöer utan blixt om du har tillgång till ett mindre värde på bländaren (t.ex 1,8). Värde 2,8 får väl anses vara ett bra värde, 4-5 är normalt värde på billigare objektiv som du har möjlighet att zooma med. 1,8 är jättebra.

Summerat kan man då säga att Nikon 80-200/2,8 skjutzoom är ett objektiv med variabel brännvidd (zoom) mellan 80-200 med en bra största bländare över hela zoom-omfånget som krävet att du står ganska långt i från ditt objekt för att få med hela objektet på bilden (minsta brännvidd var ju 80 i det här fallet). Inget av objektiven i tråden hittils har AFS, dvs de fokuseras med kamerans inbyggda fokusmotor.

50/1,8 är ett fast objektiv som du inte kan zooma med alls. I gengälld får du en fantastiskt skärpa till ett mycket lågt pris och möjlighet till kort skärpedjup. Anledningen att det är så skarp och billigt är att det är väldigt lätt att tillverka och innehåller väldigt få kompromisser vid tillverkningen.

Erik Schalin skrev:

Helt klart ett mycket bra objektiv, men ett litet varningens finger! Detta är ett rätt sungt objektiv.

D50 är inte en tung kamera. Har kört detta objektiv till F80:n och det ger ingen bra viktfördelning, svårt att hålla stabilt. Tänk på det.

Om jag ska ge en rekomendation när jag ändå skriver så föreslår jag en normal-telezoom 55-200 någonstan. Så att du kan ta lite mer närbilder på hundarna.

Ett alternativ är 18-200, kanske lite dyr och, vet inte riktigt hur det är nu men, lite svår att få tag på.

/ Alexander Ödman

Erik Schalin skrev:

Helt klart ett mycket bra objektiv, men ett litet varningens finger! Detta är ett rätt sungt objektiv.

D50 är inte en tung kamera. Har kört detta objektiv till F80:n och det ger ingen bra viktfördelning, svårt att hålla stabilt. Tänk på det.

Om jag ska ge en rekomendation när jag ändå skriver så föreslår jag en normal-telezoom 55-200 någonstan. Så att du kan ta lite mer närbilder på hundarna.

Ett alternativ är 18-200, kanske lite dyr och, vet inte riktigt hur det är nu men, lite svår att få tag på.

/ Alexander Ödman

ANNONS
Götaplatsens Foto