Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Pallys4

Medlem
Hallå där ute!

Jag äger en Nikon D60 och letar ett nytt "standard-objektiv". Min kamera är en av de som inte har en egen autofokusmotor; detta måste alltså finnas med i objektivet. Är det någon som skulle kunna tipsa mig om ett prisvärt objektiv jag skulle kunna ha användning av? Skulle alltså villa kunna fota både naturbilder (blommor), porträtt och landskap. Bländaren får gärna vara ganska så stor, åtminstonde större än 3,5.

Tack för all hjälp!

Med dina krav finns det för tillfället bara två objektiv att välja på: Sigma 18-50/2.8 och Tamron 17-50/2.8. Bägge har fått goda lovord; läs själv i produktrecensionerna här på FS.

Tillägg: Jag läste slarvigt: du skrev ju inte att det behövde vara en zoom! Då tillkommer förstås Nikon 50/1.4 resp 35/18 samt Sigma 30/1.4 och 50/14 Alla är ypperliga och skarpa.

Per.

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Men är du säkra på att de har en egen autofokusmotor? Måste de inte heta något med AF-S då, eller är det jag som har fått snurr?

Jo, nikons gluggar med motor heter AF-S, Sigmas motsvarighet heter HSM. De senaste modellerna av de uppräknade förslagen har motor.

/K

Nikon Nikkor AF-S 17-35/2,8 D IF ED: www.prisjakt.nu/produkt.php?p=61964 ?!

Ganska bra exempel. Pris 17.500kr alltså kostar det 15.500kr mer. Vikt 750g alltså väger det halvkilo mer. Sist men inte minst största bländare 2.8, det är ett helt bländarsteg sämre än 1.8.

17-35:an missar alltså poängen på alla punkter…
Den summan har inte jag betalat och jag har köpt det begagnat.
Syns knappt att det är använt.

Vikten bekymrar mig inte och det sista bländarsteget spelar för mig inte så stor roll vid 35mm.

MEN det är inte det som är min poäng.
Man MÅSTE inte ha ett 35/1,8.
Personligen föredrar jag ett fast 24.
Och inget av dem är fel.

Senast ändrad:
Den summan har inte jag betalat och jag har köpt det begagnat.
Syns knappt att det är använt.

Vikten bekymrar mig inte och det sista bländarsteget spelar för mig inte så stor roll vid 35mm.

MEN det är inte det som är min poäng.
Man MÅSTE inte ha ett 35/1,8.
Personligen föredrar jag ett fast 24.
Och inget av dem är fel.

24mm på DX är också en trevlig brännvidd.

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Men är du säkra på att de har en egen autofokusmotor? Måste de inte heta något med AF-S då, eller är det jag som har fått snurr?

Alla objektiv jag räknade upp i mitt svar till dig har AF-motor inbyggd, jag kollade noga först. Metoden jag använde var precis den som Erik Schalin beskriver i sitt inlägg ("Det finns ett ypperligt sätt att se vad som finns på marknaden").

Per.

Det är guld värt de svar jag fått. Tack så hemskt mycket för all hjälp. Ska genast ut och se vad som kan finnas för mig därute :)

Jag lånar tråden lite då jag är i samma situation och också letar efter ett nytt "standardobjektiv". Jag har nu nikons kitobjektiv 18-55.

Ser att ingen har tipsat om Sigma 17-70/2,8-4,0. Beror det på något speciellt? Är det ett dåligt val?
Tacksam för svar.

Jag lånar tråden lite då jag är i samma situation och också letar efter ett nytt "standardobjektiv". Jag har nu nikons kitobjektiv 18-55.

Ser att ingen har tipsat om Sigma 17-70/2,8-4,0. Beror det på något speciellt? Är det ett dåligt val?
Tacksam för svar.

Hej ! Det är nog för att det inte har 2,8 genom hela omfånget !

ANNONS
Götaplatsens Foto