Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på systemkamera!? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

sarious

Aktiv medlem
Tips på analog systemkamera!? Hjälp!

Jag är sugen på att köpa en begagnad systemkamera! Har dock lite krav som jag vill att den ska uppfylla!

1.inbyggd blixt
2. spotmätning
3. den ska kunna ta minst 3-4 bilder per sekund

Som sagt, är sugen på en bra begagnad kamera! har för tillfället en olympus om-1:a och en canon eos33 men skulle vilja uppdatera mig lite!

Senast ändrad:
begagnat kan jag bara tänka mig Nikon D70 som ahr spotmätning... kanske någon KM? Men Nikon vet jag har spotmätning. Ingen Canon har det vad ajg vet i dom klasserna

Analoga kameror borde man ju kunna få till riktigt bra priser nu för tiden, jag skulle kolla lite hur det ligger till med t.ex Minolta Dynax 7 eller Dynax 9

Nikons F80 och F100 kan du få till riktigt bra priser och F100 är en underbar kamera, saknar dock inbyggd blixt. Vet ej hur det är med blixt på F80

--------------------------------------------------
Anders Djerf skrev:

Analoga kameror borde man ju kunna få till riktigt bra priser nu för tiden, jag skulle kolla lite hur det ligger till med t.ex Minolta Dynax 7 eller Dynax 9

7:an och 9:an för en nybörjare?
Det är väl att ta i, helt inriktade kameramodeller för den avancerade fotografen.
Konica-Minolta Dynax 5 är mera lämplig för en nybörjare, men även för den kommande avancerade fotografen.
Kompaktare än 7:an och 9:an!
Den har allt!
5:an kan fås begagnad, fint skick, för 1300:-

Kommer spontant att tänka på Canon EOS-3, men... den har ju inte inbyggd blixt, och går man ner till EOS-30/33, så har den blixt men inte spotmätning.

Men Canon EOS-5 tror jag har allt du vill ha, ifall du får tag på en.

Update: Det finns flera EOS 5 på blocket. bl.a. ett hus för 1000,-

Senast ändrad:
larsborg skrev:
Anders Djerf skrev:

7:an och 9:an för en nybörjare?
Det är väl att ta i, helt inriktade kameramodeller för den avancerade fotografen.
Konica-Minolta Dynax 5 är mera lämplig för en nybörjare, men även för den kommande avancerade fotografen.
Kompaktare än 7:an och 9:an!
Den har allt!
5:an kan fås begagnad, fint skick, för 1300:-
Hittar du en till bra pris är det väl inget fel på en 7/9 även om man inte är proffs.

Vad jag förstår kan du inte få en bättre kamera än den EOS 33 du redan har.

Dina krav gör det lite begränsande för dig.

Alternativ är:
Nikon F80 och EOS5....men bättre!!

Gör du avkall på den inbyggda blixten kan du däremot välja och vraka bland professionella hus till mycket intresanta priser.

Sabud skrev:
Vad jag förstår kan du inte få en bättre kamera än den EOS 33 du redan har.

Dina krav gör det lite begränsande för dig.

Alternativ är:
Nikon F80 och EOS5....men bättre!!

Gör du avkall på den inbyggda blixten kan du däremot välja och vraka bland professionella hus till mycket intresanta priser.
Både Dynax 7 och Dynax 9 har inbyggd blixt.

http://www.ephotozine.com/equipment/tests/testdetail.cfm?test_id=14
http://met.open.ac.uk/group/cpv/photo/dynax9.html

Här har du 3 fina alternativ. Nikon F4,Minolta 505si Super, Minolta 8000i .Ja det finns många fler,den sistnämda har dubbla uttag för blixt,bla pc men ingen egen inbyggd.

Som ovan sagts uppfyller Canon EOS5 dina krav.

Fina exemplar kan i dag köpas till nästan löjligt lågt pris.

Då du redan har en Canon antar jag att du redan har användbar optik.

Bilagor

• imgp0995.jpeg.jpg
    imgp0995.jpeg.jpg
    50.9 KB · Visningar: 299
Anders Djerf skrev:

Hittar du en till bra pris är det väl inget fel på en 7/9 även om man inte är proffs.

Du hittar aldrig en begagnad 7:a eller 9:a till priset av en begagnad 5:a!
Vad har 7:an eller 9:an som skulle vara bättre, för den genomsnittliga fotoamatören?
Knappast ingenting alls!
7:an och 9;an är två mycket kompetenta kamerahus, tål mera stryk, men är klumpigare, tyngre, alltså solklara nackdelar för en nybörjare.

Men, detta är min åsikt, du har din!
Jag favoriserar alltid en kompakt kamera, framför en med alla möjliga finesser.
En klumpig och tung kamera blir kvar hemma efter några månader.

majortom skrev:
Nikons F80 och F100 kan du få till riktigt bra priser och F100 är en underbar kamera, saknar dock inbyggd blixt. Vet ej hur det är med blixt på F80
F80 har inbyggd blixt. En trevlig kamera, har själv haft en som syrran har fått ärva. Den ser väldigt ömtålig och plastig ut men den har hängt med ett tag nu och fungerat klockrent.

Hej

Jag köpte en beg Eos 30v med 28-105 för drygt 2000kr och är mycket nöjd. Har inte haft systemkamera sen jag tappade bort min Pentax Spotmatic för drygt 10 års sedan.

Mvh
Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto