** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på trebent stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

annsve

Medlem
För ett år sedan köpte jag ett Manfrotto 785B men känner mig inte nöjd och funderar därför på att byta ut det.
Stativet känns vingligt och det är svårt att låsa huvudet i rätt läge. Dessutom är maxvikten 1 kg och min kamera (Nikon D70) inkl objektiv (Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro) väger strax under 1,5 kg.Antar att det är detta som är problemet.

Om jag nu skall köpa nytt, vad tycker ni då att jag skall satsa på?
 
köp billigt gråt när det aldrig funkar och när du köper ett dyrt eller gråt en gång och köp det dyraste direkt.

Stativ är alltid en kompromiss:
- Vikt, ju tyngre stativ desto stabilare, men desto tyngre att släpa på.
- Kolfiber lätt och dämpar vibrationer bra men dyrt, aluminium billigt men tungt och sämre vibrationsdämpare
- Längd ju längre kju bättre men desto otympligare.

Lycka till
 
Jag är också i funderartagen på stativ.

När ska du använda stativet? Ska du ta med det ut? Måste de vara litet ihopfält? Fota långt ner? (nära marken alltså)

Beror nog mycket på vilka krav du har.
 
Har haft en Manfrotto 190 i några år nu. Tycker den fungerat bra. Kör man på långa långa brännvidder så blir det ganska darrigt när man har mittpelaren utdragen. Så då blir det till att kröka rygg när man ska sikta in sig.
Sprang på en Manfrotto 055 billigt nu i våras. Det är bra mycket stabilare, men i gengäld lite tyngre. Med den går det att ha mittpelaren utdragen och fota på 300mm brännvidd.

Skillnaden mellan aluminium o kolfiber är inte bra prislapp o vikt. Kolfiber är lite vridstyvare och känns varmare att hälla i när man är ute o fotar.

Har svårt att tänka mig att man kommer under 2 kkr för ett bra stativ o kulled.

/Lars
 
Jag är också i funderartagen på stativ.

När ska du använda stativet? Ska du ta med det ut? Måste de vara litet ihopfält? Fota långt ner? (nära marken alltså)

Beror nog mycket på vilka krav du har.

Ja det skall med ut och det skall kunna fota långt ner och långt bort :)
 
Thom Hogan har en artikel.

Jag rekommenderar Feisol 3441 eller 3741 (för mer än 200 mm).

Markins Q3, M10 eller M20 är alla bra huvuden.
 
Nu är det gjort. Det blev ett Manfrotto 190 XPRO B och en 486RC2.
Med tanke på vad Jeppe skrev är det inte sista gången jag bär hem ett paket från CyberPhoto :)
 
Nu är det gjort. Det blev ett Manfrotto 190 XPRO B och en 486RC2.
Med tanke på vad Jeppe skrev är det inte sista gången jag bär hem ett paket från CyberPhoto :)

Jag är inne på att köpa samma stativ jag.. ett i kolfiber är lite för dyrt för mig just nu.. de ligger ju på från 3000kr och uppåt utan huvud :)

tyckte att manfrottot var billigt för knappt 1000kr och ett huvud för 700kr.

tror det skulle duga för mig, men ska man bära det i ett fodral som en gitarr eller tar man med sig det på ryggsäcken?
 
Jag kör alltid mitt Manfrotto 055 PRO B i påse med lite kortare rem än till kameraväskan så kan man bära det på samma sida som väskan utan att det blir obekvämt.
 
Har också den senaste tiden tänkt ställa mig i kön med dem som tänkt köpa nytt stativ plus kulled.
Jag har kollat runt lite, men kan inte riktigt utkristalisera vad jag ska köpa.
Skulle gärna vilja ha lite råd.
Jag är på jakt efter stativ + kulled. Det ska mest användas i terräng...
Stativet ska vara stabilt (även på ojämn yta) och högt. Om det går ända ner till marknivå spelar ingen roll. Kulleden ska fungera mycket bra med en D300 + 100-300/f4. Den ska vara stor och mjuk i rörelsen. Jag har inte tänkt investera i något nytt stativ eller kulled de närmaste åren efter detta, så det får kosta upp emot 6500-7000kr tillsammans.
 
Senast ändrad:
Har också den senaste tiden tänkt ställa mig i kön med dem som tänkt köpa nytt stativ plus kulled.
Jag har kollat runt lite, men kan inte riktigt utkristalisera vad jag ska köpa.
Skulle gärna vilja ha lite råd.
Jag är på jakt efter stativ + kulled. Det ska mest användas i terräng...
Stativet ska vara stabilt (även på ojämn yta) och högt. Om det går ända ner till marknivå spelar ingen roll. Kulleden ska fungera mycket bra med en D300 + 100-300/f4. Den ska vara stor och mjuk i rörelsen. Jag har inte tänkt investera i något nytt stativ eller kulled de närmaste åren efter detta, så det får kosta upp emot 6500-7000kr tillsammans.

Du kanske ska kolla på ett i kolfiber då?
 
Har också den senaste tiden tänkt ställa mig i kön med dem som tänkt köpa nytt stativ plus kulled.
Jag har kollat runt lite, men kan inte riktigt utkristalisera vad jag ska köpa.
Skulle gärna vilja ha lite råd.
Jag är på jakt efter stativ + kulled. Det ska mest användas i terräng...
Stativet ska vara stabilt (även på ojämn yta) och högt. Om det går ända ner till marknivå spelar ingen roll. Kulleden ska fungera mycket bra med en D300 + 100-300/f4. Den ska vara stor och mjuk i rörelsen. Jag har inte tänkt investera i något nytt stativ eller kulled de närmaste åren efter detta, så det får kosta upp emot 6500-7000kr tillsammans.

Ett stativ här som jag kan rekommendera är stabils trästativ.. dom är hållbara, dom är stadiga och fungerar mycket bra i terrängen

http://www.stabil.nu/

Du köper det direkt från tillverkaren.
 
Manfrotto 055CXPRO3 har jag klämt på och tycker verkar vara ett rätt oki stativ - kan vara värt att titta på iaf.
 
Det finns mer än ett kolfiberstativ....

Ja, det är svårt att välja!

Gitzo eller Manfrotto är toppalternativen i pris.

Feisol tyckte jag var prisvärda, men jag var ytterst nära att beställa ett Gitzo 3 series. Jag köpte två, ett 3441 och ett 3741 för samma pris. 28 och 37 mm.

För ett 100-300/4 objektiv lär du behöva åtminstone en 3-series Gitzo för att få det stabilt. Men de är rätt dyra. Jag rekommenderar inte 28 mm ben, det är för klent, speciellt om du också tänkt köra med en TC på objektivet.

Sedan behöver du bara bestämma vilken kulled... Jag köpte Markins M10 och M20. RR-55 var ett alternativ jag kollade på.

Lycka till med valen!
 
Tack för förslagen. Ska kolla upp dem.
Jonas, vad tycker du om ditt val av kulled? Hur är "mjukheten" i rörelsen med ett tele?
 
ANNONS