Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på vad jag ska utöka med!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnisseli

Aktiv medlem
Jag vill köpa ett nytt objektiv för att utöka min lilla samling! Jag har en 50/1,8 och det vanliga kitobjektivet till EOS 350d.

Jag har i princip bara fotat med 50/1,8 för jag får ingen skärpa alls med kitobjektivet och det stör mig massor!

Nu vill jag som sagt utöka med ytterligare ett eller ett par objektiv och jag vill ha de som har bra skärpa och är ljusstarkt!

Jag funderar på ett 100/2,8 macro men så funderar jag också på ett zoomobjektiv! Men vilket? Och hur mycket förlorar man egentligen i skärpa vid ett zoomobjektiv?

För att se vilken typ av bilder jag tar så titta i mitt album!

Alla tips mottages tacksamt!
//Anneli

Det skulle underlätta lite om du nämner en summa som du har lust att lägga ut på ett objektiv. skall det vara nytt eller begagnat?

Om man bortser från vad det får kosta är nedanstående 2 alternativ som skulle passa dig.

EF 17-40/4,0L
finns både som nytt och begagnat.kostar 7880 på Cyberphoto

EF 24-70/2,8L
har inte sett något begagnat, men det finns nog om man inte har bråttom. kostar 12 870 på cyberphoto. Har ett själv som jag är mycket nöjd med.

finns en del från andra tillverkare men där har jag ingen erfarenhet om.

Något runt 70-100/2,8 mm kan var en tanke, med tanke på att fotografera porträtt, så kan du isolera mer från bakgrunden genom att backa några steg och få samma utsnitt som med 50 mm.

En vidvinkel någonstans mellan 15-40/2,8 för att kunna komma närmare inpå motivet.

En blixt

En reflexskärm

defiant skrev:
Det skulle underlätta lite om du nämner en summa som du har lust att lägga ut på ett objektiv. skall det vara nytt eller begagnat?

Om man bortser från vad det får kosta är nedanstående 2 alternativ som skulle passa dig.

EF 17-40/4,0L
finns både som nytt och begagnat.kostar 7880 på Cyberphoto

EF 24-70/2,8L
har inte sett något begagnat, men det finns nog om man inte har bråttom. kostar 12 870 på cyberphoto. Har ett själv som jag är mycket nöjd med.

finns en del från andra tillverkare men där har jag ingen erfarenhet om.

Jag har en budget på ungefär 10000:- så gärna billigt!!

Var kan man köpa begagnat förutom här på sidan?

RolandM skrev:
Något runt 70-100/2,8 mm kan var en tanke, med tanke på att fotografera porträtt, så kan du isolera mer från bakgrunden genom att backa några steg och få samma utsnitt som med 50 mm.

En vidvinkel någonstans mellan 15-40/2,8 för att kunna komma närmare inpå motivet.

En blixt

En reflexskärm

Ge gärna tips på bra och billig blixt och reflexskärm.

//Anneli

Om Du är ute efter ett fast objektiv med bra ljusstyrka så kan jag varmt rekommendera EF-S 60mm/2,8 Macro som jag köpte tidigare i sommar. Ett underbart objektiv som man helst inte vill ta av. Knivskarpt och hyfsat kompakt.

Jag har tagit några fantastiska porträtt med det tillsammans med min 350D i sommar (inte uppladdade på FS än dock).

Fnisseli skrev:
Ge gärna tips på bra och billig blixt och reflexskärm.

//Anneli

Sigma Ef-500 Dg Super II anser jag vara billig.

En reflexskärm är ännu billigare och kan lätt tillverkas av resterna av en kartong (antar att lokala Konsumbutiken har drivor av dem), lämplig mängd alumuniumfolie att klä kartongens ena sida med och ett vitt papper för den andra sidan. Allt limmas samman med vanligt trälim. När en är förbrukad tillverkar men en till.

defiant skrev:
EF 24-70/2,8L

Har nyligen sett två bland radannonserna här på Fotosidan. Nu hittar jag bara det ena - för 9200. Har för mig att det andra var betydligt billigare - runt 7500 - vilket jag nästan tyckte var "skumt" billigt. Hittar inte den annonsen nu, så det är väl sålt.

RolandM skrev:
anser jag vara billig.

En reflexskärm är ännu billigare och kan lätt tillverkas av resterna av en kartong (antar att lokala Konsumbutiken har drivor av dem), lämplig mängd alumuniumfolie att klä kartongens ena sida med och ett vitt papper för den andra sidan. Allt limmas samman med vanligt trälim. När en är förbrukad tillverkar men en till.

Tack för tipset!

Vad kostar Sigma Ef-500 Dg Super II ?

///Anneli

Fnisseli skrev:
Jag vill köpa ett nytt objektiv för att utöka min lilla samling! Jag har en 50/1,8 och det vanliga kitobjektivet till EOS 350d.

Jag har i princip bara fotat med 50/1,8 för jag får ingen skärpa alls med kitobjektivet och det stör mig massor!

Nu vill jag som sagt utöka med ytterligare ett eller ett par objektiv och jag vill ha de som har bra skärpa och är ljusstarkt!

Jag funderar på ett 100/2,8 macro men så funderar jag också på ett zoomobjektiv! Men vilket? Och hur mycket förlorar man egentligen i skärpa vid ett zoomobjektiv?

För att se vilken typ av bilder jag tar så titta i mitt album!

Alla tips mottages tacksamt!
//Anneli

Du ska köpa ett Canon EF 135/ f2.0 L. Kostar ungefär 10 000 kronor. Bättre optik får du inte för de pengarna.

Här är en exempelbild taget med det objektivet:
http://www.potts-family.net/kristen/kristen 10-17-2004 (ha3j2297)_std.jpg

Senast ändrad:
Re: Re: Tips på vad jag ska utöka med!

FredrikArvidsson skrev:
Du ska köpa ett Canon EF 135/ f2.0 L. Kostar ungefär 10 000 kronor. Bättre optik får du inte för de pengarna.

Här är en exempelbild taget med det objektivet:
http://www.potts-family.net/kristen/kristen 10-17-2004 (ha3j2297)_std.jpg

på en 350D så blir det motsvarande över200mm och jag personligen tycker det är en ganska låst brännvid, inte så flexibel. annars är den säkert skarp och ljusstark.

Fnisseli skrev:
Tack för tipset!

Vad kostar Sigma Ef-500 Dg Super II ?

///Anneli

Om du behöver den på studs och vill köpa en begagnad av mig är priset just nu 2 500:-.

Nya exemplar kan säkert den lokala fotohandlaren eller ´postorderfirmor ge svar på. Den brukar finnas i lager.

RolandM skrev:
Om du behöver den på studs och vill köpa en begagnad av mig är priset just nu 2 500:-.

Nya exemplar kan säkert den lokala fotohandlaren eller ´postorderfirmor ge svar på. Den brukar finnas i lager.

Om jag läser rätt så kostar en ny från Cyberphoto 1995:- inklusive moms!
Då måste det väl vara jättedyrt med 2500:-????

Eller ingår något i din som man måste ha och som inte ingår i den hos cyberphoto?

//Anneli

Fnisseli skrev:
Om jag läser rätt så kostar en ny från Cyberphoto 1995:- inklusive moms!
Då måste det väl vara jättedyrt med 2500:-????

Eller ingår något i din som man måste ha och som inte ingår i den hos cyberphoto?

//Anneli

Cyberphoto öppnar i morgon, min finns för omgående leverans. Du frågade efter vad en sådan blixt kostade och och jag berättade vad mitt exeplar kostar idag. Du hittade ju själv uppgift om vad firman i Umeå tar för sina exemplar.

RolandM skrev:
Cyberphoto öppnar i morgon, min finns för omgående leverans. Du frågade efter vad en sådan blixt kostade och och jag berättade vad mitt exeplar kostar idag. Du hittade ju själv uppgift om vad firman i Umeå tar för sina exemplar.

Det tar ju ungefär lika lång tid från Umeå och Stockholm när det gäller att skicka med post och då är ju faktiskt Cyberphoto en ny med garanti så för mig verkar det vara ett mycket bättre köp!

Är det sådan åtgång på dessa att man kan sälja begagnade dyrare än helt nya??? Eller försöker du bara lura mig att betala överpris??

//Anneli

Fnisseli skrev:
Är det sådan åtgång på dessa att man kan sälja begagnade dyrare än helt nya??? Eller försöker du bara lura mig att betala överpris??

Det finns någa olika typer begagnatförsäljare.

Dels typen som minns vad han betalade en gång i tiden och tycker att hans fina exemplar är värd si eller så mycket, helt oberoende av att de sjunkit i pris och det begagnade exemplaret han försöker sälja är löjligt överprissatt.

Den andra typen är de som resonerar som så att det räcker med en idiot. Han har förmodligen strukit över ord som ärlighet, integritet och respekt i ordboken.

Fältstudier pågår för att hitta andra typer...

Re: Re: Tips på vad jag ska utöka med!

FredrikArvidsson skrev:
Tillräckligt mycket för att man ska välja objektiv med fasta brännvidder.

Jag är personligen tveksam till ditt svar ännu en gång. Det finns zoomar som mycket väl klarar sig i jämförelser med många fasta objektiv. Om man inte måste ha ljusstyrkan så är både EF17-40/4,0L och 70-200/4,0L billigare och ett bättre alternativ till det du rekommenderar. Enl din profil så innehar du ett objektiv av det du rekommenderar, har du några andra? har du gjort egna jämförelser?

ANNONS
Götaplatsens Foto