Annons

Tips på workshops eller fotoresor

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Är väldigt sugen på lite olika fotoresor. Bland annat Island, burma/myanmar, färöarna, Tanzania för att nämt några
för mig i alla fall lite speciella resmål. Syftet är givetvis att fota.
Ni som åkt på dessa anordnade resor, vilka har ni åkt med och vilka kan ni rekommendera?

Har kollat runt lite , bland annat Hans Strand, men det är ju sinnessjukt dyrt. hans inlandsresa kostar ju nånstans mellan 40-50000kr

Egentligen är jag inte så väldigt noga med en workshop utan mer att allt är ordnat med jeep och guide och liknande så man kommer till rätt ställen. Knappa på kameran anser jag mig kunna redan så det slipper jag gärna betala för om det är möjligt.

Dessa temaresor som finns, hur mycket får en fotograf ut från en sådan resa? jag menar med bra ställen vid rätt ljus och liknande saker.

Såg även att Hans strand (better moments) hade en workshop i Abisko nu i höst. 4 dagar och kostar ca 20000kr
Det är helt orimligt tycker jag. Då ingick inte ens flyg upp till kiruna. Vad betalar man för egentligen kan man ju fråga sig.

Har ni även tips på andra lite speciella resor så tipsa gärna :)
Det är natur och landskap jag vill fota :) Men vore även kul och intressant att få fota munkar eller liknande och annan befolkning i asien eller liknande :)
 

whisky

Avslutat medlemskap
Är väldigt sugen på lite olika fotoresor. Bland annat Island, burma/myanmar, färöarna, Tanzania för att nämt några
för mig i alla fall lite speciella resmål. Syftet är givetvis att fota.
Ni som åkt på dessa anordnade resor, vilka har ni åkt med och vilka kan ni rekommendera?

Har kollat runt lite , bland annat Hans Strand, men det är ju sinnessjukt dyrt. hans inlandsresa kostar ju nånstans mellan 40-50000kr

Egentligen är jag inte så väldigt noga med en workshop utan mer att allt är ordnat med jeep och guide och liknande så man kommer till rätt ställen. Knappa på kameran anser jag mig kunna redan så det slipper jag gärna betala för om det är möjligt.

Dessa temaresor som finns, hur mycket får en fotograf ut från en sådan resa? jag menar med bra ställen vid rätt ljus och liknande saker.

Såg även att Hans strand (better moments) hade en workshop i Abisko nu i höst. 4 dagar och kostar ca 20000kr
Det är helt orimligt tycker jag. Då ingick inte ens flyg upp till kiruna. Vad betalar man för egentligen kan man ju fråga sig.

Har ni även tips på andra lite speciella resor så tipsa gärna :)
Det är natur och landskap jag vill fota :) Men vore även kul och intressant att få fota munkar eller liknande och annan befolkning i asien eller liknande :)
Kika gärna in på min sida www.creativetours.se jag arrangerar kör en workshop i Venedig till hösten.

/Roger
 

nikitin

Aktiv medlem
Jag har åkt med Hans Strand både till Island och Abisko. Det som skiljer dessa resor och gör dem dyrare än andra är att dom har ett tillfälle när man får fotografera från en helikopter. Helikoptern skapar möjligheter till bilder som inte går att ta från marken. De bilder som jag har tagit från helikoptern är de bästa som jag har från Island.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag har åkt med Hans Strand både till Island och Abisko. Det som skiljer dessa resor och gör dem dyrare än andra är att dom har ett tillfälle när man får fotografera från en helikopter. Helikoptern skapar möjligheter till bilder som inte går att ta från marken. De bilder som jag har tagit från helikoptern är de bästa som jag har från Island.
Jo jag såg att man åker helikopter men frågan är om det är fäet dom 10000kr+ ? känns inte så för min del i alla fall.
Kanske om jag var väldigt rik sen innan, :)
 

Yeye

Aktiv medlem
Är väldigt sugen på lite olika fotoresor. Bland annat Island, burma/myanmar, färöarna, Tanzania QUOTE]
Jag kommer att vara reseledare för en resa till Tanzania nästa år som kommer att inkludera en massa fotograferande men även en del annat. Du kan se mer på http://tagalong.se/afrika-2/gruppresa-safari-i-tanzania/ och har du några frågor sä kan du bara kontakta mig så kommer jag att svara så snabbt som jag kan.

Förutom att vara reseledare har jag även åkt med andra fotografer och jag tycker att det är ett otroligt bra sätt att lära sig nya saker. Man får en annan infallsvinkel med dels andra likasinnande men även att man kommer till nya platser.
Som du säker har sett på nätet som finns det resor I alla möjliga olika prisklasser med olika kända fotografer och det är inte alltid så att en bra fotograf är en bra lärare. Ibland ofta tvärt om faktiskt.
Jag tycker att du ska fundera på vilka platser som du vill besöka som du har gjort och sen fundera på vilken budget du har för resan. Jag vet att I alla fall jag brukar passa på att kompletera min utrustning inför en resa. Jag var reseledare för en resa till Borneo för TagAlong och så klart så köpte jag grejer som jag "behövde".
 

Johan.76

Aktiv medlem
http://www.zoomfotoresor.se/

http://focusonwildlife.se/

http://www.abergsafaris.com/

http://www.wildnaturefotoresor.se/

http://www.naturfotoresor.se/

http://www.rovdjursland.se/

Zoomfotoresor reste jag med första gången i år till Kina för att fota Pandor, mycket bra arrangerat.
Tom Svensson va med under hela resan som guide och ge tips och råd. Har många olika resor och jag kommer säkert åka med dom igen. Dock ganska dyra.

Focus on Wildlife reste jag med 2014 till Finland för att fota björn bla. Mycket trevlig arrangör också. Va mån om alla.

Wildnature fotoresor funderar jag på nästa år. Blir första gången i så fall.

Mvh Johan
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
www.eldslandet.com

Eldslandet.com kör fotoresor till:
Spanien med foto från flytande och fasta gömslen för fågelfoto. Finns även plats för rullstolsburna på den resan.
Namibia med sanddyner och safari.
Chile med foto av pumor, valar, albatrossen, mm
Argentina, Bolivia och Paraguay. Där kan man hyra mig och min bil för ett fast dagligt belopp och ta sig till svårtillgängliga platser som man väljer på förhand.
 

andreassofus

Aktiv medlem
www.eldslandet.com

Eldslandet.com kör fotoresor till:
Spanien med foto från flytande och fasta gömslen för fågelfoto. Finns även plats för rullstolsburna på den resan.
Namibia med sanddyner och safari.
Chile med foto av pumor, valar, albatrossen, mm
Argentina, Bolivia och Paraguay. Där kan man hyra mig och min bil för ett fast dagligt belopp och ta sig till svårtillgängliga platser som man väljer på förhand.
Såg även En namibiaresa. dit vill jag ju åka. :)
Verkar vara en spännande resa att bo i tält och laga maten ute och så. känns som en resa för mig :)

Är det du som "är" eldslandet.com? såg i alla fall att du var reseguide på den resan.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Såg även En namibiaresa. dit vill jag ju åka. :)
Verkar vara en spännande resa att bo i tält och laga maten ute och så. känns som en resa för mig :)

Är det du som "är" eldslandet.com? såg i alla fall att du var reseguide på den resan.
Ja, det är jag som arrangerar och genomför resorna. Tidigare mest till Sydamerika iom att jag också talar flytande spanska. Namibia är ett nytt resmål. Fullbokat nu i oktober men finns en omarbetad och förbättrad resa planerad för oktober 2017. Den resan finns också på hemsidan och jag lämnar 10 % om man bokar före och under fotomässan i Stockholm.

Du är välkommen att ringa för info när du vill: 0708727838
 

andreassofus

Aktiv medlem
Ja, det är jag som arrangerar och genomför resorna. Tidigare mest till Sydamerika iom att jag också talar flytande spanska. Namibia är ett nytt resmål. Fullbokat nu i oktober men finns en omarbetad och förbättrad resa planerad för oktober 2017. Den resan finns också på hemsidan och jag lämnar 10 % om man bokar före och under fotomässan i Stockholm.

Du är välkommen att ringa för info när du vill: 0708727838

Det är eventuellt nästa år någon gång jag tänkte åka is så fall. Om jag nu bestämmer mig helt för att åka på en anordnad resa. Annars blir det att jag drar iväg själv någonstans som jag brukar.
Men det är svårt att göra en sån här resa helt på egen hand skulle jag tro. om man vill åka omkring och se så mycket som möjligt. Jag får nog inte ut så mycket av Namibia om jag bara bokar flyg dit och skaffar hotell :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Någon som åkt med Asiatours? dom har många spännande resor och till ganska vettiga priser tycker jag. Dessutom verkar det ingå flyg från sverige i priset också.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Någon som åkt med Asiatours? dom har många spännande resor och till ganska vettiga priser tycker jag. Dessutom verkar det ingå flyg från sverige i priset också.
Det finns många resebolag som erbjuder billiga och bra resor för "vanliga" resenärer/turister. Men det är nästan omöjligt att ägna sig åt fotografering under dessa resor. Det brukar bli konflikter mellan de som vill fota och de "vanliga" resenärerna.
Är det foto du vill ägna dig åt, då ska du definitivt välja ett av de mycket bra bolagen som erbjuder "rena" fotoresor. Och var noga med att välja bolag som erbjuder Resegarantier. Glöm sedan inte att skaffa avbestllninsskydd.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Jag får nog inte ut så mycket av Namibia om jag bara bokar flyg dit och skaffar hotell :)
Det beror på hur lång tid du har och på hur mycket forskning du gör före resan. Om du reser själv gör du förmodligen i slutändan av med mer pengar och tid för att uppnå samma resultat.

När du jämför resor, var då noga med att se vad som ingår i priset. Ett lågt pris kan vara ett lockpris som sedan visar sig inte stämma. Ingår mat alla dagar? Ingår alla utflykter? Hur mycket går åt till dricks? Och så vidare. Bästa sättet att jämföra priser är att först räkna ut ALLA utgifter för varje reseerbjudande.
 

bach7617

Aktiv medlem
Jättespännande tråd. Från fotofika till Borneos djungel borde kunna rymma en del spännande uppslag.
Fotosidan Magasin - SKRIV!
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det finns många resebolag som erbjuder billiga och bra resor för "vanliga" resenärer/turister. Men det är nästan omöjligt att ägna sig åt fotografering under dessa resor. Det brukar bli konflikter mellan de som vill fota och de "vanliga" resenärerna.
Är det foto du vill ägna dig åt, då ska du definitivt välja ett av de mycket bra bolagen som erbjuder "rena" fotoresor. Och var noga med att välja bolag som erbjuder Resegarantier. Glöm sedan inte att skaffa avbestllninsskydd.

kanske. jag tror dock inte du är helt opartisk här eftersom du själv anordnar just fotoresor :)
Har ju sett en del fantastiska bilder från just sådana resor. Men det är nog olika kanske. Beror säkert på vem man hamnar med också skulle jag tro.
Men åker jag tex på ett jeepsafari till tanzania så skulle jag tro att dom flesta vill fota djuren som finns där :)
 
ANNONS