Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på workshops eller fotoresor

Produkter
(logga in för att koppla)
Testa Zoom fotoresor

Jag har rest med Zoom Fotoresor två gånger och tycker att de är mycket kompetenta. Kunniga fotografer som ställer upp och hjälper till hela tiden. En annan sak jag uppskattar är att man redan vid bokningen vet vilka hotell man ska bo på. För en annan som kommit lite till åren så uppskattar jag bra boende och det har jag haft när jag rest med Zoom. Till våren siktar jag på att resa med dom för att fota plåta tigrar i Indien – en dröm jag haft i många år.
 

Macros

Medlem
Jag kan verkligen varmt rekommendera att åka med Fotoresor (http://foto-resor.se/fotoresa-island-5-11-sep-2016-med-emma-svensson/) om du är sugen på Island. Jag åkte med dem dit förra hösten. Resan leds av Emma Svensson och Patrik Larsson och är tänkt för de som gillar landskap och/eller modefoto. Vill man bara fota landskap (som jag antar att du vill) så gör man bara det. Och då finns Patrik Larsson att bolla med som är en grym fotograf i den kategorin. Och det är inte så mycket workshop, utan man åker runt i fyrhjulsdrivna bilar till fantastiska platser och fotar som man vill.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
kan ju nämna min senaste resa som ett exempel.

Bilade upp till lofoten och såg stora delar av lofoten. Kollade upp massa innan vart man skulle fota.
efter lofoten besökte jag Abisko Nationalpark . Tog även en tur till kiruna. Efter det Körde jag upp till norra finland för att sen ta mig till treriksröset. totalt blev det 440 mil och jag fick se och uppleva otroligt mycket saker. Jag bodde i tält hela tiden vilket jag gillar.

Resan gick totalt på under 6000kr och fick många riktigt bra bilder samt en upplevelse jag inte kommer glömma.
Det är dyrt att resa på en organiserad tur, men vi kan ju se på några skillnader som är med och bidrar till det:)

- I ditt konkreta exempel har du ju också en ren bilkostnad (slitage, skatter, försäkring, värdeminskning). Man kan ju som exempel utgå från normal milersättning för 2016 så skulle enbart det vara strax över 8000 kr för din tripp på 440 mil, så jag skulle väl snarare säga att den verkliga kostnaden för din resa ligger i närheten av 14000 kr :)
- Du har lagt ned tid på planering och inte minst själva bilkörningen (enbart det försiktigt räknat 50+ timmar) som du utfört själv utan att ta betalt för det, medan du på en organiserad tur oftast betalar andra för sådant (så kan man ägna den tiden åt annat).
- Du har ju i det här fallet inte med någon guide vilket du inte behövde, men i de priser du jämfört med så ingår en sådan.

Jag gjorde själv en biltur genom Norge nu för en dryg vecka sedan, fotograferade, campade och njöt i fulla drag (för mig är det något meditativt med att köra bil, så det ser jag som en bonus) så det är inte att jag ser något fel i sådana resor. Men det är svårt att jämföra sådana prismässigt med en organiserad tur där man har fler kostnader som skall täckas upp plus att vissa kostnader helt enkelt är synligare då än när man gör en egen tripp.
 

henriknilsson

Aktiv medlem
Ekonomen i mig är antingen oroad över den kapitalistiska girigheten hos resebolagen som anordnar dessa "fotoresor" alternativt deras bristfälliga förmåga att sköta sin ekonomi på ett sätt som minimerar deras fasta kostnader, kostnader ö.h.t., eftersom det generellt sett är kunden som får ta ett högre pris.

Jag håller helt med TS om att priserna för fotoresor generellt sett är orimliga. Vissa fotoresor med safaristuk till Tanzania ligger uppåt 50-60 000 för två veckor, och då får man inte ens åka limousin från flygplatsen ut till Serengeti nationalpark! Och bensinen till en helikopter kostar inte 10 000 kr per deltagare (alltså ca 50 000 kr med fem deltagare) för 5 minuter uppe i luften. Nej skärpning ni som läser detta och anordnar fotoresor, lönerna till den lokala personalen i Afrika söder om sahara är därtill usel, vi snackar fattigdom, så någonstans försvinner pengarna.

Rovdjurslands fotoresor till Finland är dock riktigt bra, där försöker ju Magnus (guiden) aktivt hålla nere fasta kostnader till ett minimum för att kunna erbjuda marknadens billigaste björnresor, dock fortfarande med hög kvalitet. De flesta hobbyfotograferna känner troligen inte av ett behov av att få övernatta i en 5-stjärnig lodge med hummer till middag, och det är boendet som slukar en del av pengarna under fotoresorna gissar jag, hellre då fler dagar ute i fält med kameran eller ett billigare utgångspris.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ekonomen i mig är antingen oroad över den kapitalistiska girigheten hos resebolagen som anordnar dessa "fotoresor" alternativt deras bristfälliga förmåga att sköta sin ekonomi på ett sätt som minimerar deras fasta kostnader, kostnader ö.h.t., eftersom det generellt sett är kunden som får ta ett högre pris.

Jag håller helt med TS om att priserna för fotoresor generellt sett är orimliga. Vissa fotoresor med safaristuk till Tanzania ligger uppåt 50-60 000 för två veckor, och då får man inte ens åka limousin från flygplatsen ut till Serengeti nationalpark! Och bensinen till en helikopter kostar inte 10 000 kr per deltagare (alltså ca 50 000 kr med fem deltagare) för 5 minuter uppe i luften. Nej skärpning ni som läser detta och anordnar fotoresor, lönerna till den lokala personalen i Afrika söder om sahara är därtill usel, vi snackar fattigdom, så någonstans försvinner pengarna.
Av ren nyfikenhet, om vi tänker oss en tvåveckors resa (en resdag i vardera riktningen, 12 dagar på plats) till Tanzania, eller något annat land i Afrika, med säg 10-12 deltagare, en guide/fotolärare, ett antal dagar med safari (i bil), någon flygtur över landskapet en dag, boende i lodger (inte tält), helpension ... Vad tycker du är ett rimligt pris per person utan att det är allt för girigt eller bristfälligt ur sparsynpunkt?
 

henriknilsson

Aktiv medlem
Av ren nyfikenhet, om vi tänker oss en tvåveckors resa (en resdag i vardera riktningen, 12 dagar på plats) till Tanzania, eller något annat land i Afrika, med säg 10-12 deltagare, en guide/fotolärare, ett antal dagar med safari (i bil), någon flygtur över landskapet en dag, boende i lodger (inte tält), helpension ... Vad tycker du är ett rimligt pris per person utan att det är allt för girigt eller bristfälligt ur sparsynpunkt?
10-12 deltagare och 50-60 000 per person, det är alltså 600 000-700 000 för resebyrån, det känns inte befogat för fototips som man kan googla.

Jag vill inte spekulera i onödan, jag skulle vilja göra en rejäl inventering av deras kostnadskalkyler för att se hur kostnaderna fördelar sig först. Jag skulle absolut inte överstiga 30 000 per deltagare för två veckor, då har man helt enkelt valt fel boenden och inte varit tillräckligt stark i förhandlingarna med de lokala aktörerna - det är ju tacksamt för lokala aktörer att jobba med organiserade resebyråer som kommer med stadiga siffror av besökare och där behoven och kraven är välformulerade på förhand.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Det verkar vara dåligt med resor med längre vistelse.
Ja, flertalet fotoresor är relativt korta, men det finns undantag. Kolla min tidigare text här och följ länk med information så hittar du möjligheten att göra resor som kan bli så långa du vill och kosta mindre än om du fixar resan på egen hand.
 
Senast ändrad:

Alve Henricson

Aktiv medlem
Ekonomen i mig är antingen oroad över den kapitalistiska girigheten hos resebolagen som anordnar dessa "fotoresor" alternativt deras bristfälliga förmåga att sköta sin ekonomi på ett sätt som minimerar deras fasta kostnader, kostnader ö.h.t., eftersom det generellt sett är kunden som får ta ett högre pris.
Jag förstår din frustration, men blir ganska sårad när du generaliserar så drastiskt. Föreslår att du först kollar alla bolag som arbetar med fotoresor innan du uttalar dig på det här sättet.
Kan berätta att jag lägger ner en fruktansvärt massa med obetalt arbete på att leta fram de där speciella fotoplatserna dit jag tar med fotografer på mina resor. All den tid jag lägger ner på förberedelse och research får jag inget betalt för. Håller med om att jag har en bristfällig förmåga att sköta min ekonomi i och med att jag väldigt sällan går med ekonomisk vinst ;) Däremot är jag stolt över att kunna erbjuda mycket väl prisanpassade fotoresor (Se länk där jag erbjuder bilresor till svårtillgängliga platser i Sydamerika där passagerare delar på bilkostnaden.)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag skulle absolut inte överstiga 30 000 per deltagare för två veckor
Om vi då utgår från exceptionellt billiga biljetter (vilket inom parentes är svårt att få tag i när man skall blocka av en grupp på 10-12 personer i förväg), så kan vi säga 6000 kr /person. Då har vi kvar 24000 kr. Vilket ger oss 2000 kr per dag och resenär under de 12 dagar vi är på plats. För det skall du bo, resa och få helpension. Även måttligt dyra rum på lodger och annat rusar lätt iväg över tusenlappen, i synnerhet om frukost och middag ingår. Men vi säger 1000 kr, vilket lämnar 1000 kr/dag för resor och aktiviteter. Och för guiden.

Nu kan man ju som du säger googla efter saker, men de fotoresor du kikade på inkluderade ju faktiskt någon som reste med, agerade guide och instruktör. Så jag tar ändå med det i kalkylen. Den personen skall ju också flyga (6000 kr) och bo (12000 kr). Och den guiden vill trots allt troligen ha någon slags ersättning för sitt arbete. Vi kan säga 2000 kr/dag vilket i och för sig ger en rätt usel timpenning, men frilansfotografer är vana. 14 dagar á 2000 kr är 28000 kr. Så totalkostnad utslaget per resenär (givet tio deltagare) blir 4600 kr eller 460 kr/dag.

Så nu har vi drygt 500 kronor per resenär och dag att resa för, inträden till parker, lokala guider och lunch. Och då har vi haft en sällsynt snäll resebyrå som jobbat gratis och utan kostnad ställt upp med sin resegaranti (vilket inte är gratis, tro mig, och den är lagstadgad). Och vi har kalkylerat med en sannolikt orimligt låg boendekostnad och ett lågt biljettpris. Och inget enkelrumstillägg. Visst, enskilda resenärer och grupper kan ofta få bra priser om de är flexibla med sina tider, men försök få bra priser för en grupp på tio pers när du bokar upp platser bortemot ett år i förväg (vilket man blir faktiskt tvungen att göra). Och en natt på ett lite finare/roligare ställe kan snabbt sticka iväg uppåt 2000 kr/resenär, i synnerhet under högsäsong.

Så lycka till att ordna en sådan tvåveckors resa för 30000 kr/resenär. Om du ordnar en, säg till, jag hänger gärna med :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det verkar vara dåligt med resor med längre vistelse men det går säkert att förlänga de befintliga med fler veckor efter egen önskemål.
Ett av problemen med att arrangera en resa för en grupp är ju att man måste hitta någon slags kompromiss som funkar för alla deltagare. Och många har svårt att vara borta mycket mer än en eller två veckor från jobb, hem, familj och katten. Så att arrangera längre resor kan nog bli en för smal målgrupp för att det skall funka. Att hitta 10-12 personer som kan vara borta i tre veckor är svårt. Att hitta 10-12 personer som kan vara borta exakt samma tre kalenderveckor kan nog bli lite hopplöst :)

Men går man via en resebyrå hjälper de nog gärna till att ordna med enskild bonusvistelse före/efter den "organiserade" delen av resan. Då kan man ju lägga till någon del som man tyckte saknades i resepaketet eller om man vill utforska någon del mer än man hann under den organiserade delen.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Så lycka till att ordna en sådan tvåveckors resa för 30000 kr/resenär. Om du ordnar en, säg till, jag hänger gärna med :)
Bra Martin att du förtydligar kostnaderna. Jag skulle vilja lägga till andra kostnader som ett resebolag har: hemsidor, informationsmaterial, korrektur av text i samband med publikationer till kunder, kostnader för mässor, kostnader för annonser och inte minst all kontorstid som läggs ner i samband med planering, bokningar, och övrig nödvändigt arbete.

Sedan tycker jag det är upp till kunden att ta reda på, och jämföra alla resebolag innan man går ut och påstår att det inte går att få tag på prisvärda fotoresor. Det finns de som har valt bort lyxiga hotell och faktiskt erbjuder resor där man bor i tält.
 

henriknilsson

Aktiv medlem
Jag förstår din frustration, men blir ganska sårad när du generaliserar så drastiskt. Föreslår att du först kollar alla bolag som arbetar med fotoresor innan du uttalar dig på det här sättet.
Kan berätta att jag lägger ner en fruktansvärt massa med obetalt arbete på att leta fram de där speciella fotoplatserna dit jag tar med fotografer på mina resor. All den tid jag lägger ner på förberedelse och research får jag inget betalt för. Håller med om att jag har en bristfällig förmåga att sköta min ekonomi i och med att jag väldigt sällan går med ekonomisk vinst ;) Däremot är jag stolt över att kunna erbjuda mycket väl prisanpassade fotoresor (Se länk där jag erbjuder bilresor till svårtillgängliga platser i Sydamerika där passagerare delar på bilkostnaden.)
Om du tog illa upp ber jag verkligen om ursäkt, jag brukar vara väldigt framfusig och rakt på när jag uttrycker mina åsikter, vilket kan leda till radikala utsvävningar vilka kombinerar ironi och mina djupaste åsikter i en svävande symfoni som får marken att skaka och luften att dallra av värme.

Men detta är bokstavligt och nämnvärt för att förstå var jag kommer ifrån i min ståndpunkt:

Min familj har alltid gillat stadsresorna och de fina lyxhotellen, jag tröttnade till sist och dras numera till det primitiva. Jag sov i baksätet på hyrbilen i Nordnorge i två veckor och levde på medhavda nudlar. jag hade köpt på extrapris på överskottsbolaget. Jag kom hem hungrig och med lite småont i nacken och fick genast kommentaren av oroade familjemedlemmar "Du ser ut som en av fångarna i Bergen Belsen", men kroppen fungerar relativt länge utan mat. Bilen var en sexväxlad dieselbil som därtill drog väldigt lite bränsle. Varje dag såg jag och fotade härliga landskap på en oförglömlig resa. Det var inte många tusenlappar den resan kostade.

Marknadsföringskostnader är alltid intressanta att diskutera och kapas rätt fort i prioriteringsledet när det går sämre för företag. Av de resebyråer jag snackat med verkar inte mässor, åtminstone inte fotomässan, särskilt vinstgivande som exponeringsmöjlighet om man jämför avgifter med hur många och vilka kundgrupper man exponeras för. Men det får man väl avgöra själv om det är värt pengarna för det är ju knappast gratis att vara representerad på mässor.

Jag åker gärna med dina resor i framtiden om jag kan hitta något passande.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Vad kostar en liknande resa om man tar bort ordet foto i den alltså en konventionell resa?
Läs ett tidigare inlägg jag gjort angående olika typer av fotoresor och deras uppbyggnad. Det finns fotoresor som kostar exakt lika mycket som "vanliga" resor. De som kostar mer har ett mervärde i form av någon känd fotograf som är med på resan, kanske finare hotell eller annat som annars inte ingår. Lägg också märke till att det ofta finns "dolda utgifter" också i "vanliga" resor (allt kanske inte ingår i det ursprungliga priset som marknadsförs). Men det går även att finna fotoresor utan "känd" fotograf. Kolla runt och jämför själv så får du en klar uppfattning, men utgå inte från att priset ökar automatiskt bara för att det finns ett ord foto före resor. Det är att göra det lite väl enkelt för sig.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Om du tog illa upp ber jag verkligen om ursäkt ….
Jag sov i baksätet på hyrbilen i Nordnorge i två veckor och levde på medhavda nudlar.
Ursäkt mottagen! Uppskattar den goda tonen här! ;)

Sedan tycker jag du bör jämföra äpplen med äpplen och päron med päron. En privat resa är en sådan och en organiserad resa en annan sak. Men det du berättar; om att köra bil och bo obekvämt och äta nudlar, det får mig inte alls att tycka synd om dig. Anledning:
För att finna framtida resmål körde jag tur och retur till Spanien i juni. Jag hade inte råd att bo på hotell och sov diagonalt i en Renault Kangoo skåpbil där jag inte kunde sträcka ut helt. Besökte flera arrangörer av fotogömslen från norr till söder i Spanien till dess jag hittade ett ställe som skulle kunna fungera både ekonomiskt och praktiskt. Det resulterade i en resa som även rullstolsbundna fotografer kan följa med på, något som gör mig både glad och stolt. Men jag kan erkänna att jag inte åt bara nudlar under resan, däremot har jag inte kunnat ta ut lön från mitt bolag sedan i mars och givetvis inte under resan till Spanien som var så långt från semesterresa man kan komma. Och tro inte att intäkterna för kommande resor med gömslen i Spanien kommer att betala all efterforskning som jag gjort för att uppnå bästa möjliga resultat. Tyck inte synd om mig, men det är bra om man framöver inte anklagar alla arrangörer av fotoresor för att vara ockrare. ;)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tack för tipset men Italien kändes inte så där speciellt. Elle det är fint i Italien. Var i Toscana 2013 och kan tänka mig att åka dit igen. Det var dock inte det jag sökte efter nu.
Venedig är speciellt. Fråga mig gärna hur jag vet ;-). Ett aber (som jag upplevde det i alla fall) är att det är fullständigt nedlusat med turister (när jag var där, sommaren-14).
 

andreassofus

Aktiv medlem
Var precis inne, när du skrev svar på min fråga. Måste säga att du är fantastiskt duktig. Kanske skulle du själv anordna fotosafaris mot betalning ?
Tack så mycket. Det var vänligt sagt :)

Det hade ju varit en dröm att göra det så klart, men jag tror man måste vara lika mycket lärare som fotograf för att kunna ordna det. Och jag är bara en fotograf och absolut ingen lärare tyvärr.
 
ANNONS