Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på workshops eller fotoresor

Produkter
(logga in för att koppla)

Yeye

Aktiv medlem
Noga research

Håller helt med Alve att det gäller att bestämma sig för vilken typ av resa som man vill göra och sen göra research hur man ska uppnå mallet. För själva resan kan vara allt från att man åker helt själv för att fota ett specifikt djur eller plats och då vill ha total kontroll på vilka guider man har, hur man bor, hur länge man är ute I fält, vilken tid på året och vilken svårighetsgrad man orkar med. När jag fotade snöleoparder så bokade och fixade jag allt själv för jag vill satsa på att kunna gå upp för de i bergen, bo I tält I minus 20 grader och äta så billigt som jag bara kunde för att kunna vara ute under två veckor och att jag kunde sätta agendan. Det var otroligt hårda och jobbiga resor och jag vet att inte manga andra skulle vilja åka på en sån typ av resa. Själva plannerandet tog nog runt 8 månader med allt.
Andra resor har varit att jag har åkt med på en fotoworkshop där alt var plannerat så det vara bara att betala och åka med. En ytterligare är den jag var reseledare på som var mer "lär dig fotografera bättre på din rundresa" och njut av semester och bad när vi inte fotograferar eller har fotolektioner. Det var I princip en omgjord resa av en resebyrå så de planerade hela resan medan jag planerade allt som hade med foto att göra.
Alla dessa typer av resor är fotoresor men du som fotograf får ut olika kunskap och upplevelser från dom.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Håller helt med Alve att det gäller att bestämma sig för vilken typ av resa som man vill göra och sen göra research hur man ska uppnå mallet. För själva resan kan vara allt från att man åker helt själv för att fota ett specifikt djur eller plats och då vill ha total kontroll på vilka guider man har, hur man bor, hur länge man är ute I fält, vilken tid på året och vilken svårighetsgrad man orkar med. När jag fotade snöleoparder så bokade och fixade jag allt själv för jag vill satsa på att kunna gå upp för de i bergen, bo I tält I minus 20 grader och äta så billigt som jag bara kunde för att kunna vara ute under två veckor och att jag kunde sätta agendan. Det var otroligt hårda och jobbiga resor och jag vet att inte manga andra skulle vilja åka på en sån typ av resa. Själva plannerandet tog nog runt 8 månader med allt.
Andra resor har varit att jag har åkt med på en fotoworkshop där alt var plannerat så det vara bara att betala och åka med. En ytterligare är den jag var reseledare på som var mer "lär dig fotografera bättre på din rundresa" och njut av semester och bad när vi inte fotograferar eller har fotolektioner. Det var I princip en omgjord resa av en resebyrå så de planerade hela resan medan jag planerade allt som hade med foto att göra.
Alla dessa typer av resor är fotoresor men du som fotograf får ut olika kunskap och upplevelser från dom.

Ja alltså det är ju lite av en research jag gör nu. Jag vet att jag vill åka till myanmar till exempel. Jag gör research genom att kolla upp vem som anordnar dessa resor. Jag har även kollat upp vad det kostar att flyga dit.
Jag vet att jag vill åka omkring och se mycket av landet (vissa delar i alla fall) och har kommit fram till att en anordnad resa nog passar bäst eftersom dom är duktigare än vad jag är på att anordna just det :)

Sen är jag inte direkt intresserad av att du lär mig hur jag ska fotografera. Det kan jag redan. Det vill jag inte betala extra pengar för. Jag vill bara ha allt annat :)
 

Yeye

Aktiv medlem
Men åker jag tex på ett jeepsafari till tanzania så skulle jag tro att dom flesta vill fota djuren som finns där :)
Jag har själv åka på sådana resor och det är en stor skillnad på vilka typer av bilder då får om du åker på en safari eller en workshop safari.
De som bara åker på en safari åker runt och tittar på de olika djur och skyndar sig från ett djur till ett annat och då kommer du visserligen att få en zebra, en giraffe och en gnu på bild. De kommer att vara mer som snapshots och Inga bilder som är speciella.
Om du åker på en workshop så kommer du att ha mer tid att vänta in de bra bilderna, vara ute tidigt på morgonen och på kvällen och slippa det skarpa ljuset mitt på dagen för då har du lektioner. Om du vill få en chans på de grymma bilderna som du troligen vill ha så är det en stor skillnad.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag har själv åka på sådana resor och det är en stor skillnad på vilka typer av bilder då får om du åker på en safari eller en workshop safari.
De som bara åker på en safari åker runt och tittar på de olika djur och skyndar sig från ett djur till ett annat och då kommer du visserligen att få en zebra, en giraffe och en gnu på bild. De kommer att vara mer som snapshots och Inga bilder som är speciella.
Om du åker på en workshop så kommer du att ha mer tid att vänta in de bra bilderna, vara ute tidigt på morgonen och på kvällen och slippa det skarpa ljuset mitt på dagen för då har du lektioner. Om du vill få en chans på de grymma bilderna som du troligen vill ha så är det en stor skillnad.
Ja det är lite det jag har funderat på också. I alla fall på vissa ställen. Att man vill vara där vid soluppgång och solnedgång. När man fotar landskap.

Men skulle jag åka till asien och fota munkar till exempel och även typ små byar med lokalbefolkning så är det ju inte nödvändigt med soluppgång eller nedgång.

Jag vill fota både och så det blir nog svårt kanske :)
 

Yeye

Aktiv medlem
Sen är jag inte direkt intresserad av att du lär mig hur jag ska fotografera. Det kan jag redan. Det vill jag inte betala extra pengar för. Jag vill bara ha allt annat :)
Jag tror säkert att du redan kan fotografera men ofta kan reseledare området och djurlivet bättre än någon som åker dit för första gången. Det är ofta det som man betalar för. Och inte minst att de är kända fotografer;)

Myanmar låter som en häftig resa. Dit kan jag tänka mig att åka även om jag inte vet så mycket om det eller ens vet om jag har hört någon som reser dit på en fotoresa.
Jag håller på att planera för antingen att åka tillbaka till Borneo, för det var grymt bra ställe, eller till Assam I Indien.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag tror säkert att du redan kan fotografera men ofta kan reseledare området och djurlivet bättre än någon som åker dit för första gången. Det är ofta det som man betalar för. Och inte minst att de är kända fotografer;)

Myanmar låter som en häftig resa. Dit kan jag tänka mig att åka även om jag inte vet så mycket om det eller ens vet om jag har hört någon som reser dit på en fotoresa.
Jag håller på att planera för antingen att åka tillbaka till Borneo, för det var grymt bra ställe, eller till Assam I Indien.
Hur menar du med att resledaren kan området och djurlivet bättre än resenären?
det är ju självklart, det är ju det som är poängen med en temaresa.

Men poängen var ju att en fotoworkshop är mycket dyrare än en vanlig temaresa. Och jag tror ju inte att just fotoguiden kan mer om området än ledaren från den vanliga temaresan. Ändå kostar fotoresan tiotusentals kronor mer än den vanliga temaresan. Jag funderar lite på vad man betalar för egentligen.

Myanmar tror jag är ett fantastiskt resmål förresten. Vet inte om det finns svensa anordnade fotoresor dit med engelska finns det i allag all.
 

Birdman

Aktiv medlem
Hur menar du med att resledaren kan området och djurlivet bättre än resenären?
det är ju självklart, det är ju det som är poängen med en temaresa.

Men poängen var ju att en fotoworkshop är mycket dyrare än en vanlig temaresa. Och jag tror ju inte att just fotoguiden kan mer om området än ledaren från den vanliga temaresan. Ändå kostar fotoresan tiotusentals kronor mer än den vanliga temaresan. Jag funderar lite på vad man betalar för egentligen.

Myanmar tror jag är ett fantastiskt resmål förresten. Vet inte om det finns svensa anordnade fotoresor dit med engelska finns det i allag all.
Nä, det är faktiskt inte helt självklart! Det finns exempel på researrangörer där fotoguider inte har varit på plats tidigare.

Så jag håller med i flera av de ovanstående tipsen som ges - vill du fota seriöst på resa, åk på en ren arrangerad fotoresa med renommerade fotografer eller lägg upp planeringen själv. Jag skulle bli otroligt frustrerad om jag missade ljuset på en läcker fotoplats för att man måste åka med sin grupp någon annanstans för att hålla ett schema eller äta middag.

/ Daniel
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nä, det är faktiskt inte helt självklart! Det finns exempel på researrangörer där fotoguider inte har varit på plats tidigare.

Så jag håller med i flera av de ovanstående tipsen som ges - vill du fota seriöst på resa, åk på en ren arrangerad fotoresa med renommerade fotografer eller lägg upp planeringen själv. Jag skulle bli otroligt frustrerad om jag missade ljuset på en läcker fotoplats för att man måste åka med sin grupp någon annanstans för att hålla ett schema eller äta middag.

/ Daniel
Skrev du fel nu eller vad var det första. Du skriver att det finns fall där "fotoguider" inte har varit på plats innan, sen säger du direkt efter att du rekommenderar att jag åker på just en sådan resa med fotografiska ledare :)
 

Birdman

Aktiv medlem
Skrev du fel nu eller vad var det första. Du skriver att det finns fall där "fotoguider" inte har varit på plats innan, sen säger du direkt efter att du rekommenderar att jag åker på just en sådan resa med fotografiska ledare :)
Nä, du läser galet!

Jag skriver renommerade fotoledare - alltså var beredd på att lägga upp mer pengar för att få ut mer i slutändan. Det är ofta stor skillnad på "vanliga" temaresor och rena fotoresor.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nä, du läser galet!

Jag skriver renommerade fotoledare - alltså var beredd på att lägga upp mer pengar för att få ut mer i slutändan. Det är ofta stor skillnad på "vanliga" temaresor och rena fotoresor.
jag förstår :)

Egentligen är ju inte detta så svårt. Med tanke på att jag är en ganska seriös fotograf och åker på mina resor enbart för att fota så känns det ju som att det bara finns ett alternativ. Nämligen att åka på en riktig fotoresa som ni alla säger.

Hade bara hoppats på att det skulle funka med en vanlig temaresa också :)
Jag kommer ju bli sjukt besviken om jag kom hem efter en sån resa med bara massa snapshots.

Då jag hittios har anordnat mina egna resor själv och alltid strävat att resa så billigt som möjligt så blir ju detta lite av en chock för mig. Att helt plötsligt behöva betala 30000 + för en resa.

Men vi får se. Kanske jag vinner på lotto eller nåt :)
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Är väldigt sugen på lite olika fotoresor. Bland annat Island, burma/myanmar, färöarna, Tanzania för att nämt några
för mig i alla fall lite speciella resmål. Syftet är givetvis att fota.
Ni som åkt på dessa anordnade resor, vilka har ni åkt med och vilka kan ni rekommendera?
Har inte åkt med så många olika, men jag rekommenderar gärna Magnus Nyman (http://www.magnusnyman.se/).
Har varit på 3 olika resor/workshops med honom och alla har varit kanon.
Fokus på fotograferandet, med hjälp, råd och tips - och inte för stora grupper.
Priserna tycker jag är relativt rimliga med tanke på att det är små grupper och "all inclusive".
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
kanske. jag tror dock inte du är helt opartisk här eftersom du själv anordnar just fotoresor :)
Ligger kanske något i det du säger, och skulle det vara så att Fotosidans administratör tycker att mina inlägg luktar allt för mycket reklam (vilket jag nu ska försöka undvika), då har jag förståelse för om mina kommentarer tas bort.

Olika resor:
Livet är som bekant inte bara svart eller vitt, det finns en del nyanser där emellan. Det samma gäller givetvis resebranschen. Därför kan man inte säga att alla fotoresor är dyrare än ”vanliga” resor. Däremot kan jag kanske hålla med om att flertalet fotoresor är anpassade för personer med lite mer pengar. Man väljer därför ofta mycket hög standard på till exempel hotell eller bekvämare transporter. Men det finns också resor som arrangeras av entusiaster som lägger ner sin själ för att uppnå bästa möjliga fotoresultat. Det görs en massa efterforskning på plats innan resorna säljs, ibland efterforskning som tar flera år och som egentligen inte lönar sig rent ekonomiskt. Och ibland gör speciella arrangemang typ gömslen för att fotografera exotiska fåglar och djur. Den nedlagda tiden ska betalas på något sätt och givetvis påverkar det priset på resorna.

Man får skilja på fotoresor som är omgjorda turistresor och rena fotoresor. Vanliga turistresor som görs om till fotoresor är oftast billigare för arrangören/reseförsäljaren. Rena fotoresor som upparbetats från grunden kräver däremot lite mer av arrangören och kostar därför mer. Men det finns också riktigt prisvärda fotoresor som inte kostar skjortan och som är mycket billigare att genomföra än om man reste på egen hand. (Skulle kunna ge exempel men vill inte gå över gränsen för vad som är tillåtet här på Fotosidan.)

Och till sist vill jag än en gång poängtera det jag nämn tidigare och även Yeye påpekade: Det är stor skillnad mellan rena fotoresor och all annan typ av resor (såvida man inte reser ensam). Min erfarenhet är att det inte går att kombinera fotografer med ”vanliga” resenärer. Vi fotografer nöjer oss inte med att bara fotografera en noshörning, vi vill också ha en ovanlig fågel på noshörningens horn och sådant kräver lång tid vid motivet ;)

(Balanserar på tunn lina här. Admin får radera länken om den är opassande på Fs: http://gantrack.com/t/pm/1103523309854/)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har själv åka på sådana resor och det är en stor skillnad på vilka typer av bilder då får om du åker på en safari eller en workshop safari.
De som bara åker på en safari åker runt och tittar på de olika djur och skyndar sig från ett djur till ett annat och då kommer du visserligen att få en zebra, en giraffe och en gnu på bild. De kommer att vara mer som snapshots och Inga bilder som är speciella.
Om du åker på en workshop så kommer du att ha mer tid att vänta in de bra bilderna, vara ute tidigt på morgonen och på kvällen och slippa det skarpa ljuset mitt på dagen för då har du lektioner. Om du vill få en chans på de grymma bilderna som du troligen vill ha så är det en stor skillnad.
Man kan nog kolla upp vad man kan få för guide även på en vanlig resa. En släkting åkte på en natursafari i Nepal och han hade med sitt sällskap en egen guide för de två under ett antal dagar och även om det inte var någon fotosafari så var det ett fritt upplägg med guiden hur dagen skulle läggas upp och hur länge man stod på en plats.

Men samma släkting var på safari i sydafrika för någon månad sedan och där var det lite "bråk" med andra resande på turen för min släkting är intressad av fåglar och det visade sig att också guiden var det så det blev en tur att se på fåglar istället för de big five som andra hade räknat med.

Så kan man ordna en tur i mindre grupp så fungerar det säkert även om man vill fota
 

Toms

Aktiv medlem
Zoomfotoresor

Tycker du skall titta på Zoomfotoresors gedigna program med enormt många duktiga fotografer till hela världen samt till rimliga priser.
WWW.zoomfotoresor.se


Är väldigt sugen på lite olika
fotoresor. Bland annat Island, burma/myanmar, färöarna, Tanzania för att nämt några
för mig i alla fall lite speciella resmål. Syftet är givetvis att fota.
Ni som åkt på dessa anordnade resor, vilka har ni åkt med och vilka kan ni rekommendera?

Har kollat runt lite , bland annat Hans Strand, men det är ju sinnessjukt dyrt. hans inlandsresa kostar ju nånstans mellan 40-50000kr

Egentligen är jag inte så väldigt noga med en workshop utan mer att allt är ordnat med jeep och guide och liknande så man kommer till rätt ställen. Knappa på kameran anser jag mig kunna redan så det slipper jag gärna betala för om det är möjligt.

Dessa temaresor som finns, hur mycket får en fotograf ut från en sådan resa? jag menar med bra ställen vid rätt ljus och liknande saker.

Såg även att Hans strand (better moments) hade en workshop i Abisko nu i höst. 4 dagar och kostar ca 20000kr
Det är helt orimligt tycker jag. Då ingick inte ens flyg upp till kiruna. Vad betalar man för egentligen kan man ju fråga sig.

Har ni även tips på andra lite speciella resor så tipsa gärna :)
Det är natur och landskap jag vill fota :) Men vore även kul och intressant att få fota munkar eller liknande och annan befolkning i asien eller liknande :)
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Har inte åkt med så många olika, men jag rekommenderar gärna Magnus Nyman (http://www.magnusnyman.se/).
Har varit på 3 olika resor/workshops med honom och alla har varit kanon.
Fokus på fotograferandet, med hjälp, råd och tips - och inte för stora grupper.
Priserna tycker jag är relativt rimliga med tanke på att det är små grupper och "all inclusive".
Just den biten med att resan är ur en fotografs synvinkel tycker jag är viktig - tex att ha små grupper, eller iaf ha gott om plats.
Skulle man tex åka Jeep i Afrika vill man gärna ha en egen stolsrad så kan slipper trängas och/eller ha andra fotografer i vägen om något spännande dyker upp.
 

djungel

Aktiv medlem
Jag är helt övertygad om att det finns många fördelar med de riktiga fotoresorna med duktiga fotografer och guider. Men utöver de ofta väldigt höga priserna ser jag resans längd som ännu större nackdel. Om jag är beredd att betala 70-80 000 kr som t.ex. Zooms Kenyaresa kostar så önskar jag en betydligt längre resa än två veckor. Det verkar vara dåligt med resor med längre vistelse men det går säkert att förlänga de befintliga med fler veckor efter egen önskemål. Jag åker snart på en Botswanaresa i 2,5 veckor som jag tyckte var för kort tid så jag lägger till tid både innan och efter och fixar mindre fototurer på plats (är i alla fall planen) Jag beräknar att min resa kostar under halva priset och dubbla längden mot t.ex. zooms resor. Jag kommer inte att hitta motivet lika snabbt och bra som expertresorna men med mer tid kanske det kompenseras.

Men för den som har ont om tid och gott om pengar inte vill göra annat än att snabbt hitta fototillfällen och samtidigt bli guidade av experter är säkert många av expertresorna lämpliga. Jag skulle inte tacka nej till en resa med Brutus Östling eller Mattias Klum men för tillfället är det ett för högt pris i förhållande till reselängden.
 

Toms

Aktiv medlem
Resa själv

Nu kan jag inte se hur du får en resa från Zoom som kostar 47.900:- till 70.000-80.000:-. Inte ens med flyg.
Annars får du göra som vi gör när vi åker på egna fotouppdrag, resa själv, fixa allt själv och då kan du vara ut i veckor. Men då talar vi också om primitivt boende. Men det viktigaste är ju man får de bilder man vill ha.
Men tror ärligt inte så många fotografer vill göra den typen av resor.
Lycka till med ditt resande


Jag är helt övertygad om att det finns många fördelar med de riktiga fotoresorna med duktiga fotografer och guider. Men utöver de ofta väldigt höga priserna ser jag resans längd som ännu större nackdel. Om jag är beredd att betala 70-80 000 kr som t.ex. Zooms Kenyaresa kostar så önskar jag en betydligt längre resa än två veckor. Det verkar vara dåligt med resor med längre vistelse men det går säkert att förlänga de befintliga med fler veckor efter egen önskemål. Jag åker snart på en Botswanaresa i 2,5 veckor som jag tyckte var för kort tid så jag lägger till tid både innan och efter och fixar mindre fototurer på plats (är i alla fall planen) Jag beräknar att min resa kostar under halva priset och dubbla längden mot t.ex. zooms resor. Jag kommer inte att hitta motivet lika snabbt och bra som expertresorna men med mer tid kanske det kompenseras.

Men för den som har ont om tid och gott om pengar inte vill göra annat än att snabbt hitta fototillfällen och samtidigt bli guidade av experter är säkert många av expertresorna lämpliga. Jag skulle inte tacka nej till en resa med Brutus Östling eller Mattias Klum men för tillfället är det ett för högt pris i förhållande till reselängden.
 

djungel

Aktiv medlem
Nu kan jag inte se hur du får en resa från Zoom som kostar 47.900:- till 70.000-80.000:-. Inte ens med flyg.
Annars får du göra som vi gör när vi åker på egna fotouppdrag, resa själv, fixa allt själv och då kan du vara ut i veckor. Men då talar vi också om primitivt boende. Men det viktigaste är ju man får de bilder man vill ha.
Men tror ärligt inte så många fotografer vill göra den typen av resor.
Lycka till med ditt resande
47900 + 11800 + flyg ca 8000 +"obligatorisk" dricks = ca 69 000 kr + resor till flygplats, extra mat, dryck, avbeställningsskydd, reseförsäkringar mm. Detta bör bli mellan 70 000 och 80 000 kr Det är alltid kostnader man inte först tänkt på.

Men det är kanske som du skriver Toms att fotografer oftast vill ha snabba utflykter och inte "slösa tid" på annat är bilderna. Men precis som med allt annat så finns det säkert några andra fotografer än jag som resonerar på mitt sätt. Det finns ju inget rätt eller fel i detta bara olika infallsvinklar.
 

Toms

Aktiv medlem
Ok du räknade in allt ink enkelrumstillägg samt alla ev utgifter.
Att resa själv sticker också iväg.
Finns inga rätt eller fel handlar om vad du som fotograf är ute efter.
Trevlig resa med vänner för att kunna ta bilder samt lära av någon duktig fotograf eller en resa för att bilden är det viktigaste.

47900 + 11800 + flyg ca 8000 +"obligatorisk" dricks = ca 69 000 kr + resor till flygplats, extra mat, dryck, avbeställningsskydd, reseförsäkringar mm. Detta bör bli mellan 70 000 och 80 000 kr Det är alltid kostnader man inte först tänkt på.

Men det är kanske som du skriver Toms att fotografer oftast vill ha snabba utflykter och inte "slösa tid" på annat är bilderna. Men precis som med allt annat så finns det säkert några andra fotografer än jag som resonerar på mitt sätt. Det finns ju inget rätt eller fel i detta bara olika infallsvinklar.
 

andreassofus

Aktiv medlem
fast 47000kr för en tvåveckorsresa är ganska saftigt det också :)
Tror inte att sådana resor är till för oss vanliga knegare :)

kan ju nämna min senaste resa som ett exempel.

Bilade upp till lofoten och såg stora delar av lofoten. Kollade upp massa innan vart man skulle fota.
efter lofoten besökte jag Abisko Nationalpark . Tog även en tur till kiruna. Efter det Körde jag upp till norra finland för att sen ta mig till treriksröset.
totalt blev det 440 mil och jag fick se och uppleva otroligt mycket saker. Jag bodde i tält hela tiden vilket jag gillar.

Resan gick totalt på under 6000kr och fick många riktigt bra bilder samt en upplevelse jag inte kommer glömma.
 
ANNONS