Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips till nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

furby

Medlem
Hej jag har nyligen köpt en liten digitalkamera.
(minolta X20)

Nu undrar jag vad man bör göra med sina bilder innan man skriver ut dem (typ beskära osv) och om ni kan rekommendera något program som fixar detta.
Gärna ett så enkelt program som möjligt

Jag har hört att man MÅSTE skärpa sina bilder innan man skriver ut dem. Är det nödvändigt?

Kan ni rekomendera någon bra sida för att skriva ut bilder.

När man skriver ut bilder kan man bara skriva ut dem i 2:3 format eller kan man välja lite hur som helst?
(förutsatt att man inte vill betala multum)

Tackar på förhand
Anders

Hej Anders!
Ett program som ska rekommenderas är ju Photoshop CS, vilket i och för sig kostar en rejäl slant men som är bäst. En kanske lämpligare lösning är nog Photoshop Elements som klarar en hel del men som inte är så farligt dyrt..
Annars om du vill komma riktigt billigt undan så kan du ju ta en titt på gratis programmet GIMP, vilket är rätt okej..

Att du MÅSTE skärpa bilderna vid utskrivt stämmer nog inte, men det beror ju på kameran. Ser dom lite oskarpa ut så kan ju lite upskärpning vara bra, men det är ju inte alltid man vill ha det knivskarpt..

En sida, eller lab som jag kan rekommendera är FOTOLABO.net, De fick högsta betyg i tidningen FOTO, både för bästa bilder och för att de är billigast.

Det finns lite olika format att välja på.. För 2:3 så krävs ju viss beskärning, men det kan man göra i det program man laddar ner från FOTOLABO och som man sedan använder vid uppladdningen av bilder till deras server..

Hoppas detta hjälpte något.. :)

//Joel

Hej Anders

Ett bra program för att jobba med dina bilder är Adobe Photoshop Elements, som även är väldigt billigt.

Beskära behöver du bara göra om du inte komponerat bilden OK från början, och fått med saker du inte vill ha med. Du kan skriva ut i vilket format du vill, men om din kameras sensor är i formatet 4:3, vilket jag antar att den är, får du beskära bilderna till 3:2 med bildbehandlingsprogrammet, om du nu vill ha bilderna i 3:2. Med en digitalkompakt har du förmodligen all den skärpning du behöver redan i bilden, digitalkompakter brukar lägga på ganska mycket skärpa i grundinställningen.

Det finns många ställen att få sina bilder utskrivna på. Själv använder jag Proprint i Umeå, som ofta ligger långt upp i tidningarnas tester. Proprint hittar du på www.proprint.se.

mvh

Bent

tack för era snabba svar

några frågor till

Hur många mpixlar behöver man för att skriva ut med bra kvalitet?

Kan jag "beskära bort" halva bilden på mina 2-mpixlar bilder och fortfarande skriva ut med bra resultat?

Vad är det för skillnad på FOTOLABOs vanliga bilder och på deras PRObilder? Är det värt en krona extra för deras "ICC-profil"

mvh
Anders

tamino skrev:
Kostar inte det pengar till Windows nu för tiden? Jag tyckte att jag läste det någonstans. :(

Nej det är helt gratis..
Kan laddas ner här: http://www2.arnes.si/~sopjsimo/gimp/

Om du ska printa ut dina bilder på 10x15 så skulle jag nog rekommendera att du kör hela 2mp filen, vid lägre upplösning så blir bilderna pixliga.

Om du väljer PRO-bilderna hos FOTOLABO så får du väl lite bättre kontroll över resultatet eftersom både du och labbet använder samma ICC-profil, vilket gör att du ser hur resultatet kommer bli, typ iaf..
Men skulle nog själv köra den vanliga, inte PRO.. känns onödigt.
Tidningen FOTO testade både vanliga och PRO, och blev marginellt bättre med PRO.

Tillägas ska väl att jag själv inte har testat att framkalla digital hos FOTOLABO (bara film), utan detta är bara vad jag har hört från tidningen FOTO..

ANNONS
Götaplatsens Foto