Annons

Tokina 400 N/AI på D40

Produkter
(logga in för att koppla)

berra33

Medlem
Med manuella inställningar ska det väl vara ok att använda detta objektiv fr 80- talet. För mig fung. det inte att ställa in bländare med kameran,däremot tidsinställn. fung.Några råd el tips. Har haft denna optik på en F3.

/bertil

Nu har jag inte D40 men visst måste du väl ställa in bländaren på objektivet med denna glugg. Att använda ratten på kameran funkar inte.

Vad jag vet så har inte Nikon övergett den mekaniska nerbländningsmekanismen så kameran borde fixa det men D40 kan inte överföra bländarinfon till objektivet då gluggen är helt mekanisk utan kontakter.

Eventuellt har Nikon tagit bort möjligheten att använda mekaniska gluggar på D40 men det får någon annan svara på. Med alla Nikon kameror jag har använt så funkar det, men med restriktioner givetvis. D50 - D2 funkar.

Om du vill ha mätning med ett digitalt hus och ett mekaniskt objktiv så måste du använda D1, D2 eller D200 serien. Alla andra måste köras i manuellt läge och utan AF.

Konstigt nog så fungerar blixtljusautomatiken med vissa kameror. Tex så får jag D-TTL med min D100 och ett manuellt objektiv medan den "riktiga" ljusmätaren är stendöd :)

Mankan G skrev:

Konstigt nog så fungerar blixtljusautomatiken med vissa kameror. Tex så får jag D-TTL med min D100 och ett manuellt objektiv medan den "riktiga" ljusmätaren är stendöd :)

ojdå! det måste jag prova med min D1H, sb-600 och nåt manuellt objektiv! kan vara intressant å se hur bra det funkar.

fast det är ju klart, med D1H får man ju ljusmätning med manuella objektiv... (fast inte med mitt soligor 135/1.8, för det saknar den där klacken som överför bländarvärdet till kameran skumt nog...)

Zotamedu skrev:
Tror inte att kameran klarar av att mäta heller.

Nej, troligen inte. Men det går utmärkt bra att använda histogrammet för att kolla att exponeringen blir rätt!

Öva först med ett modernt objektiv för att se hur histogrammet "ska" se ut. Sedan går det rätt kvickt att uppskatta exponering, titta på histogrammet och justera tills det blir rätt. Ett par tre exponeringar brukar räcka när man gjort det några gånger.

"Film" är billigt, ju!

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto