Annons

Tokina 50-135 eller Sigma 50-150

Produkter
(logga in för att koppla)

Bossni

Avslutat medlemskap
Tänkte köpa en av de här två objektiven men jag vet ej vilket. Det jag har tänkt att fota är lite ishockey, bilträffar mm jag vill hälst ha en av de här objektiven för att det är 50mm(min) och att de är billigare än 70-200 zoomarna.

Många har haft problem med sigmas focusering och har inget stativfäste. Tokinat har stativfäste och är på bara 135mm och tokinat sägs ha seg AF.

Hur seg är den egentligen? just nu har jag en Tamron 70-300 med seg AF, är tokinat lite snabbare och duger det till ishockey tro? har en d70s.

Tack för vad ni än säger

Jag klurade också på de två, men köpte idag tokinan. Änsålänge är jag grymt imponerad av hur den är byggd, det känns som en massiv metallklump med väldigt bra fokus/zoomringar. =)

Kan återkomma lite senare mer bilder och intryck av hur den fokuserar.

Jag är riktigt nöjd faktiskt. =)

Det ger (enligt mig) väldigt trevlig bokeh och skärpan ligger nästan alltid där den ska. Skälet till att den bara nästan alltid ligger där den ska är att AF:en inte känns helt 100% säker på vad den håller på med.

Min kitoptik (nikon) känns tex säkrare och jagar inte lika mycket.

Men zoomomfånget och byggkvaliteten (kassaskåp som Cyberphoto säger är bara förnamnet) gör att det är sånt jag enkelt står ut med. Jag gillar verkligen att objektivet har intern zoom, så i en porträttsituation som känner sig inte "objektet" hotat eller nervöst av att objektivet helt plötsligt blir 10cm längre.

Kanske inte så givande eller djupgående, men jag är iaf grymt nöjd och tror inte att jag skulle ha blivit mer nöjd med sigman. Det jag inte riktigt förstår dock är varför iaf Cyberphoto har höjt priset på objektivet med ca 700kr sedan jag köpte det.

Den CA som tester har visat att objektivet har problem med är inget jag har märkt av, men det beror nog mest på mina val av objekt att fota.

ANNONS
Götaplatsens Foto