Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina AT-X Pro 11-16 mm f/2,8 DX II?

Produkter
(logga in för att koppla)

axelun

Medlem
Hej,

I en tidigare tråd så blev jag uppmärksammad på att jag inte kunde köpa den tidigare versionen av det här objektivet (utan den romerska beteckningen "ll" på slutet) pga att jag ej skulle ha möjlighet att kunna utnyttja autofokus till min d3100 isf. Problemet är att när jag söker efter det här objektivet begagnat så verkar det inte finns något? Däremot så finns det väldigt många utan beteckningen. Är det som så att man sällan skriver ut beteckningen eller är objektivet i fråga mer sällsynt? Finns det isf några andra sätt jag kan avgöra om det är "mitt" objektiv eller inte?

Variant II släpptes förra året så det finns väldigt få ute på begagnadmarknaden, kommer vara svårt att hitta någon där. Vill du ha med autofokus så får det nog bli ett nytt. Tokina kan vara billigare i tyskland har jag för mig om kan titta där istället. Eller titta på Scandinavien Photo de har två D7000 just nu för runt 3900:- den plus ett äldre tokina kan nog bli billigare och då får du en betydligt roligare kamera med massa extra funktioner

Variant II släpptes förra året så det finns väldigt få ute på begagnadmarknaden, kommer vara svårt att hitta någon där. Vill du ha med autofokus så får det nog bli ett nytt. Tokina kan vara billigare i tyskland har jag för mig om kan titta där istället. Eller titta på Scandinavien Photo de har två D7000 just nu för runt 3900:- den plus ett äldre tokina kan nog bli billigare och då får du en betydligt roligare kamera med massa extra funktioner

Tack för svar!

Då var det tyvärr som jag befarade då. Kommer investera i en ny kamera snart men blir förmodligen en d7100 då. Tills dess så vill jag ha ett bra vidvinkel som passar både min d3100 men även till en d7100 i framtiden då. Har Du några förslag på ett sådant objektiv som kan vara tillgängligt via andrahandsmarknaden? Har en budget på 5000kr.

Ja, det nya objektivet finns att köpa på eBay. Tyvärr är det många säljare som är otydliga med objektsbeskrivningen. Finns det bild på objektivet så går det att se skillnad. Det gamla objektivet har silverfärgad text medan det nya har guldfärgad. Dessutom har det gamla objektivet bara fem kontaktbleck i bajonettfattningen medan det nya har åtta.

* Tokina AT-X Pro 11-16 mm f/2,8 DX
* Tokina AT-X Pro 11-16 mm f/2,8 DX II

Tack för svar!

Då var det tyvärr som jag befarade då. Kommer investera i en ny kamera snart men blir förmodligen en d7100 då. Tills dess så vill jag ha ett bra vidvinkel som passar både min d3100 men även till en d7100 i framtiden då. Har Du några förslag på ett sådant objektiv som kan vara tillgängligt via andrahandsmarknaden? Har en budget på 5000kr.

Tokina 12-24/4 finns med motor sedan några år, finns på begagnat, men då med störst f/4.
Nikon 12-24/4 finns en hel del av. Kolla blandat SP där du får 6mån garanti också.
Sigma har ett populärt vidvinkel som är typ 10-20/? som är riktigt billigt och fås för en 4000 nytt

Men jag kan hålla med i att 11-16/2,8 låter spännande, men dyrt nytt

ANNONS
Götaplatsens Foto