Annons

Torra linsputspapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Vad ska man köpa? Tiffen ska vara samma som gamla Kodak och de var ju bra. Men jag hittar dem bara på ställen där frakten kostar lika mycket. Amazon har en del, men antingen nobrand eller märken jag inte känner igen.

Har en känsla av att jag sagt det förut, men värt att sägas igen i så fall. Vet ni att man inte ska använda gamla putspapper? Fick höra det av Cyber när jag råkade nämna att jag hade ett lager Kodak-papper. Det är nån komponent i dem som styvnar med åren och kan repa.

Brukar numera använda dessa, de verkar bra! De avdunstar rätt snabbt när man öppnat den lilla täta förpackning de ligger i, så man bör vara lite snabb med avtorkningen medans den fortfarande är fuktig, men rent blir det! 👍
Zeiss Lens Wipes

Jo, jag har också Zeiss våta, men jag vill alltså ha torra linsputspapper utan vätska. De kanske gör såna också?

Jag har tycker att om det är riktigt illa är det effektivare att spraya på linsputs och då är torra papper bättre. Har bestämt mig för att putsa upp mina gamla objetiv från filmdagar. Jag rökte på den tiden så viss beläggning förekommer plust att de legat länge så de kan behöva lite "rotblöta".

Jag undrar om du kanske funderar för mycket på detta? Antireflexbehandlingen klarar en ren putsduk som är väl fuktad med rengöringsvätska.
Länk till tråden om rengöringsvätskor (där Zeiss inte var bäst förresten):
Prova FOB

Jag har inte sett någon studie som visar att rispapper är bättre än fin microfiber. Har jag fel här tar jag gärna en länk så jag kan bli uppdaterad!

Vågar ni ta fram era grejer och gå ut och fota ö h t !?

Sanningen är att den främre linsen (ytbeläggningen) är tiiiverkad på ett sådant sätt att den faktiskt skall kunna utstå lite omild behandling.

Då menar jag inte att man kan använda sig av sandpapper, men man kan torka av linsytan med för ändamålet ett fuktig linspapper, utan att riskera skada på linsen. En ren och fin mickrofiberduk går säkert lika bra, bara linsytan är fuktig när man torkar av den. I annat fall får man nöja sig med en rocketblower och en linspensel, för att bli av med det värsta.

Det absolut viktigaste är att man inte torkar av linsen med något torrt linspapper.

Senast ändrad:
Vad skulle hända med rispapper när det blir gammalt? Kan någon ge en mer övertygande anledning än att någon vill sälja mer?
Rispapper vs microfiber är att rispappret alltid är oanvänt medan fiberduk kanske återanvänds och kan då innehålla repande damm.

Men herregud, måste man förklara allt i detalj? Men OK... 🙄

Först, jag rengör nästan aldrig mina objektiv. Kanske putsar av dem en gång om året eller så, max. Är däremot noga med att sätta på linslock o.s.v.. De blir inte smutsiga. Men jag är övertygat om att puts med fel tyg/papper kan repa om man gnor mycket.

Nu ska jag försöka renovera ett antal objektiv från filmtiden, inte alla med särskilt hejsan antireflexbehandling . De har legat länge, många decennier. Även om locken varit på (de flesta) har det smugit in damm. Dessutom rökte jag på den tiden de flesta jag umgicks med också. Man kan ana en svag tobaksdoft från objetiven så troligtvis har de en nikotinhinna på frontlinsen också. Här ska alltså blaskas och gnuggas! Antgaligen mer än min nya objektiv kommer att gnuggas på under sin livstid.

Jag kan givetvis beställa Tiffen-papper nånstans på nätet. Men jag är snål också när det gäller onödiga utgifter. Och jag hittar dem bara där frakten är dyr. Därför undrar jag om nån visste nåt billigare alternativ som kan hittas där frakten inte är så svindyr.

Så. Nöjda nu?

Men herregud, måste man förklara allt i detalj? Men OK... 🙄

Först, jag rengör nästan aldrig mina objektiv. Kanske putsar av dem en gång om året eller så, max. Är däremot noga med att sätta på linslock o.s.v.. De blir inte smutsiga. Men jag är övertygat om att puts med fel tyg/papper kan repa om man gnor mycket.

Nu ska jag försöka renovera ett antal objektiv från filmtiden, inte alla med särskilt hejsan antireflexbehandling . De har legat länge, många decennier. Även om locken varit på (de flesta) har det smugit in damm. Dessutom rökte jag på den tiden de flesta jag umgicks med också. Man kan ana en svag tobaksdoft från objetiven så troligtvis har de en nikotinhinna på frontlinsen också. Här ska alltså blaskas och gnuggas! Antgaligen mer än min nya objektiv kommer att gnuggas på under sin livstid.

Jag kan givetvis beställa Tiffen-papper nånstans på nätet. Men jag är snål också när det gäller onödiga utgifter. Och jag hittar dem bara där frakten är dyr. Därför undrar jag om nån visste nåt billigare alternativ som kan hittas där frakten inte är så svindyr.

Så. Nöjda nu?

Vi är nöjda. :)
Billigast blir förstås om du beställer linspappren samtidigt som du köper t.ex ett nytt objektiv. Då går det på samma frakt. Visserligen är linspappren dyra idag.
Men det går säkert fint med en fräsch mikrofiberduk om det är en engångsföreteelse.
Jag putsar inte mina objektiv varje dag heller. Någon gång om året eller vid behov. Jag använder filter (sådan är jag) så det är sällan eller aldrig frontlinsen behöver nötas

Vad ska man köpa? Tiffen ska vara samma som gamla Kodak och de var ju bra. Men jag hittar dem bara på ställen där frakten kostar lika mycket. Amazon har en del, men antingen nobrand eller märken jag inte känner igen.

Har en känsla av att jag sagt det förut, men värt att sägas igen i så fall. Vet ni att man inte ska använda gamla putspapper? Fick höra det av Cyber när jag råkade nämna att jag hade ett lager Kodak-papper. Det är nån komponent i dem som styvnar med åren och kan repa.
Photax i Nybro

JJC:s papper är inte riktigt samma sak som Kodak/Tiffen. Konstigt att Photax kallar dem Tiffen i beskrivningen.

Jämför man dem sida vid sida är JJC klart tjockare och har mycket mer bindemedel. På sätt och vis bra att de därför inte släpper lösa fibrer på ytan men det gör också att de inte har den fina porositet som gör Kodak/Tiffen så bra. De är klart sämre på att greppa tag i smutsen.

ANNONS
Götaplatsens Foto