Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Toycamera för 35mm
- Trådstartare Numeric
- Start datum
Fotosidan redaktion 2
Aktiv medlem
Jag skulle söka på toy camera på Ebay.com. Där kan du nog hitta toy cameras för 35-film.
divander
Aktiv medlem
Jag tror att Designtorget har ett par varianter. Jag hittade även en på rusta, men det var ett tag sedan och hag vet inte om de har några kvar. Annars finns ju Lomo. Kolla annars med närmaste loppmarknad. Där brukar finnas en hel del. Och håller de för bra kvalitet så är det bara att ta fram skruvmejsel, kniv, klister, m.m. och modifiera den tills den blir som du vill ha den.
ulltand
Aktiv medlem
Här kan ni se kameran!!!jimh skrev:
Engångskameror är väl utmärkta för ändamålet?
Sen har ju Rusta lite roliga grejer också. T ex en Teica som tar fyra bilder på samma ruta i snabb följd.
http://www.rusta.se/product.asp?p=76301051
divander
Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Ngn som hittat digitala varianter? Kameror med ganska hög upplösning, iaf minst 2MP, och i övrigt skitkassa?
Min telefon (SonyEricsson W800i)är på 2Mp och ger ibland väldigt speciella leksakskamera-effekter. En annan är Fuji Q1 som min dotter har. Även den kan ge ganska roliga och oväntade resultat. Hon har lagt in några enstaka bilder här på Fotosidan som ger ett smakprov på kvalitén.
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=45422
ulltand
Aktiv medlem
divander skrev:
...Min telefon (SonyEricsson W800i)är på 2Mp och ger ibland väldigt speciella leksakskamera-effekter...
Tänkte inte på min telefon *pinsamt*
Jag har anagligen exakt samma kamera i min (SE-K-750)
Graal
Avslutat medlemskap
En Lomo LCA ger betydligt bättre kantskärpa än en Holga. Dock vignetterar den något men inte så mycket eller likadant som Holgan. Allmänskärpan är av en helt annan klass än en Holga med plastlins. Olika Smena-modeller ger liknande resultat som LCA, alltså betydligt bättre än Holga. Letar själv efter en småbilds-Holga men har inte funnit någon än. Fick tag i en småbilds Accent MX-V i plast nyligen och den har visserligen skärpa i Holga-klass men inte så mycket fallande mot kanter och hörn som Holgan och heller inte direkt någon vignettering. Kameran har ett välvt filmplan som jag tror är orsaken till att skärpan är jämnare än med Holgan, som har ett plant, och jag funderar starkt på att fila bort kanterna på den välvda tryckplattan för att filmen ska löpa mera plant och då kanske få mera kantoskärpa. Ett annat alternativ är en plast-Canomatic som verkar vara intressant.
ROYSAN
Aktiv medlem
LOMO
Jag har en LOMO, en rysk liten sak, riktigt trevlig.
Men den ger inga "toy" bilder utan är betydligt bättre än många 120 kameror som kallas toy-kamera.
Faktiskt riktigt brukbar.
Föresten fattar jag inte varför dåliga bilder skall eftersträvas???
Finns det nåt fulare än toykamera bilder????
Kleta in ett UV filer, och sätt på en bättre kamera, så blir det ju som en Toykamera, kleta in med smör vaselin eller smuts o kladd. Se tilla att göra en vinjettering med tjockare smuts runt omkring.
Resultatet kan man kika på genom att tejpa ett smörpapper där filmen sitter, och kika med öppet bakstycke.
Sen är det bara att pluppa i och offra film.
Då är det roligare att skaffa en Leica kopia, en FED eller Zorki 1 och köra med, den ger en speciell bildlvalitet. Samt billigare med 35 mm film.
Ofta är det ju motljuset som slöjar sig i ett icke antireflexbeahndlat objektiv som ger den en del effekter.
Det går att läsa en del om dessa kemeror på nätet, om nån vill kan jag ta fram några länkar.
Leica kopior får man för en till två lusentappar.
Jag har en LOMO, en rysk liten sak, riktigt trevlig.
Men den ger inga "toy" bilder utan är betydligt bättre än många 120 kameror som kallas toy-kamera.
Faktiskt riktigt brukbar.
Föresten fattar jag inte varför dåliga bilder skall eftersträvas???
Kleta in ett UV filer, och sätt på en bättre kamera, så blir det ju som en Toykamera, kleta in med smör vaselin eller smuts o kladd. Se tilla att göra en vinjettering med tjockare smuts runt omkring.
Resultatet kan man kika på genom att tejpa ett smörpapper där filmen sitter, och kika med öppet bakstycke.
Då är det roligare att skaffa en Leica kopia, en FED eller Zorki 1 och köra med, den ger en speciell bildlvalitet. Samt billigare med 35 mm film.
Ofta är det ju motljuset som slöjar sig i ett icke antireflexbeahndlat objektiv som ger den en del effekter.
Det går att läsa en del om dessa kemeror på nätet, om nån vill kan jag ta fram några länkar.
meLf
Aktiv medlem
Vill du få mkt bilder till på köpet kika närmare på en halvformatare.. finns väl dem som är bättre och dem som är sämre..
Går ofta att få lös för nån hundring på tradera eller ebay.
Fördelen är att du får ut 72 bilder av en vanlig 135 film. ifall du sen vill förstora så blir det ju mera kornigt på köpet
Agat 14k är tillverkad av LOMO och såg den säljas för 9 dollar nya på ebay för inte så länge sen. Så hittar du en begagnad så lär den nog inte ligga så högt i pris..
Annars om du framkallar mkt svartvit så kanske en holga kan vara nått.. Kör med vanlig 135 film, så får du teckning över hela negativytan.
Fördelen är att du får ut 72 bilder av en vanlig 135 film. ifall du sen vill förstora så blir det ju mera kornigt på köpet
Agat 14k är tillverkad av LOMO och såg den säljas för 9 dollar nya på ebay för inte så länge sen. Så hittar du en begagnad så lär den nog inte ligga så högt i pris..
Annars om du framkallar mkt svartvit så kanske en holga kan vara nått.. Kör med vanlig 135 film, så får du teckning över hela negativytan.
Graal
Avslutat medlemskap
Re: LOMO
Menar du att det skulle vara kameran/optiken som avgor om bilden är ful eller inte? Det är väl lika stor skillnad på bildkvalitén (bildmässigt) bland Toycamera-bilder som bilder från andra typer av kameror.
Kletar man in ett filter med vaselin blir det mera soft-effekt och inte den oskärpeeffekt som en Holga plastlins ger.
Jag har en Jupiter 8 50mm/2 till Zorki-kameror och den är i pricip lika bra som en original-Sonnar eller vilken Leica-normal som helst, Inga lustiga effekter alltså. Bildexempel här:
ROYSAN skrev:
.............Föresten fattar jag inte varför dåliga bilder skall eftersträvas???
Menar du att det skulle vara kameran/optiken som avgor om bilden är ful eller inte? Det är väl lika stor skillnad på bildkvalitén (bildmässigt) bland Toycamera-bilder som bilder från andra typer av kameror.
Kletar man in ett filter med vaselin blir det mera soft-effekt och inte den oskärpeeffekt som en Holga plastlins ger.
Jag har en Jupiter 8 50mm/2 till Zorki-kameror och den är i pricip lika bra som en original-Sonnar eller vilken Leica-normal som helst, Inga lustiga effekter alltså. Bildexempel här:
ROYSAN
Aktiv medlem
Klart att utrustningen avgör hur ful bilden blir.
Annars skulle det inte gå att sälja nya bättre o bättre kameror hela tiden.
Annars skulle vi inte ha fått uppleva den makalösa utveckling inom tekniken.
Utrustningen avgör oxo hur fin bilden blir.
Men jag håller med om att den bakom spakarna avgör hur bilden blir rent konstnärligt.
Så den största respekt till alle er duktiga fotografer!!!!
Själv är jag mest intresserad av själva tekniken och fotograferandet blir mer dokumentation. Då krävs av kameran att den inte förvränger.
eller förvränger så lite som möjligt.
Låt oss likna vid musik, artisten skulle inte acceptera om man plötsligt skulle ge ut deras musikalsiak verk på 78 varvare med förvrängning bara föra tt det gamla dåliga var bättre...
Dock mycken musik tål kraftig förvrängning och har ändå sin skäl.
Men om nu dåliga toykameror är så konstnärliga, varför säger amn att det är en överskning varje gång man framkallar.
Fotografen har ingen kontroll på vad han gör utan låter toykameran göra som apan som målade tavlor. Det går att sälja ändå....
Men den största respkt för all duktiga fotografer.
Ang Leica kopian så har du rätt den är för bra för att kallas Toykamera.
Annars skulle det inte gå att sälja nya bättre o bättre kameror hela tiden.
Annars skulle vi inte ha fått uppleva den makalösa utveckling inom tekniken.
Utrustningen avgör oxo hur fin bilden blir.
Men jag håller med om att den bakom spakarna avgör hur bilden blir rent konstnärligt.
Så den största respekt till alle er duktiga fotografer!!!!
Själv är jag mest intresserad av själva tekniken och fotograferandet blir mer dokumentation. Då krävs av kameran att den inte förvränger.
eller förvränger så lite som möjligt.
Låt oss likna vid musik, artisten skulle inte acceptera om man plötsligt skulle ge ut deras musikalsiak verk på 78 varvare med förvrängning bara föra tt det gamla dåliga var bättre...
Dock mycken musik tål kraftig förvrängning och har ändå sin skäl.
Men om nu dåliga toykameror är så konstnärliga, varför säger amn att det är en överskning varje gång man framkallar.
Fotografen har ingen kontroll på vad han gör utan låter toykameran göra som apan som målade tavlor. Det går att sälja ändå....
Men den största respkt för all duktiga fotografer.
Ang Leica kopian så har du rätt den är för bra för att kallas Toykamera.
Graal
Avslutat medlemskap
Toycameras är inte så dåliga som man kan tro av en del bilder. Man kan ha kontroll om man anstränger sig, For mig är det ingen overraskning när jag framkallar mina Holga-bilder, Jag har lärt mig hur kameran fungerar och vet hur jag ska gora fr att få det resultat jag vill ha.
Vad gäller Jupiter 8 så är det ingen Leica-kopia utan en kopia av Zeiss Sonnar for Contax.
Vad gäller Jupiter 8 så är det ingen Leica-kopia utan en kopia av Zeiss Sonnar for Contax.
Numeric
Aktiv medlem
meLf skrev:
Vill du få mkt bilder till på köpet kika närmare på en halvformatare.. finns väl dem som är bättre och dem som är sämre..
Menar du att man kan stoppa in småbildsfilm i en Holga?? Det vore ju underbart!