Annons

Toycamera för 35mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med Nils om att man som fotograf vill ha kontroll över det man gör. Och en duktig fotograf kan sin utrustning. En duktig fotograf kan ta bra bilder med vilken utrustning som helst. (Utifrån de inbyggda begränsningarna)

Jag förstår poängen med Holgabilderna, den charmiga oskärpan och vinjetteringen. Det kan utnyttjas konstnärligt av den som vet vad han/hon gör men man blir inte mer konstnärlig för att man skaffar en Holga eller en Lomo. Möjligen kan leklusten stimuleras.

Att en kamera läcker ljus har jag svårare att förstå den konstnärliga poängen med. Har själv en Minox 35 GT liggande med det problemet. Fick den av min bror som tröttnat på ljusintaget. Nu står den i vitrinskåpet. Den inbjuder inte till lekfull fotografering. Minoxen har inte förvandlats till en Toy-kamera genom denna defekt, den är bara opålitlig.

ROYSAN skrev:
...........Själv är jag mest intresserad av själva tekniken och fotograferandet blir mer dokumentation. Då krävs av kameran att den inte förvränger.
eller förvränger så lite som möjligt.

Låt oss likna vid musik, artisten skulle inte acceptera om man plötsligt skulle ge ut deras musikalsiak verk på 78 varvare med förvrängning bara föra tt det gamla dåliga var bättre...
Dock mycken musik tål kraftig förvrängning och har ändå sin skäl...........

Visst förstår jag ditt sätt att resonera men det tjänar ju liksom inget till att försöka omvända toycamerafantaster med det?

Jämför istället med en saxofon som ger en ovanligt "hes och rosslig ton". Det finns dom som gillar hesa och rossliga saxofoner. Eller en gitarr som låter lika skrikigt och fuzzigt som när Jimmi Hendrix spelade. Det finns dom som gillar fuzzigt gitarrljud och de som inte gör det utan vill ha ett normalt rent och oförvrängt ljud. Men man kan ju spela in musiken på cd/dvd även om man har en hes saxofon eller ett fuzzigt gitarrljud lika gärna som man kan presentera sin toycamerabild med digital teknik eller med perfekt mörkrumsarbete.

Nya Holgor läcker fö inte ljus, inte mina i alla fall. Förstår heller inte vitsen med det.

Det var inte meningen att mnågon skulle ta illa upp, Nils.
Men i Sverige får man ju säga sin mening, dvs att jag tycker dåliga bilder är fula....
Min avsikt är inte att försöka omvända de som tycker att det är kul med Toykameror utan att snarare få höra bra argument, det utvecklar både mig som inte förstår finessen, och den som gillar dem.

Som jag skrev förut har jag den största respekt för goda fotografer, men hoppas att man som tekniker oxo kan få en viss respekt.
Och att det skall gå att argumentera och lära sig genom forumet, och att ingen tar illa upp och blir sur.

Jag tar inte alls illa upp, ville bara destruera dina argument och kanske få dig att se Toycamera-fotografi på ett mera nyanserat sätt. Jag håller med dig om att dåliga bilder är fula. Men oskarpa bilder eller bilder med andra tekniska brister som vignettering, överstrålning etc, behöver nödvändigtvis inte vara dåliga. Då måste skilja på dåligt och tekniskt bristfälligt. Dessutom kan ju en sådan bild (med optiska "brister och fel" (det kan ju istället vara en tillgång och precis det jag eftersträvar i bilden) vara perfekt tekniskt utförd/kopierad (enligt gängse normer) eller framförd på ett annat tilltalande/passande sätt.

Idag kom en sån här med posten. Lite bättre optik än Holga dock men hoppas på vignettering i alla fall. Den är begagnad men fungerar som det verkar på alla tider. Ska sätta i en Tri-X 135 och prova den i morgon på jobbet.
Hälsn, Nils.

Man kan köpa Symbolen m.flera kameror på lomography.com. De tar 700 kr för den där. Jag köpte min på Tradera för 79 kr. De saftar på rätt ordentligt på lomography.com verkar det som? Dock nya i originalförpackning från 80-talet.

Lite offtopic.. men är inte Don Brice´s Bild Freedom, väldigt lik en bild som låg på "våra favoriter" för någon dag sen..?

meLf skrev:
Lite offtopic.. men är inte Don Brice´s Bild Freedom, väldigt lik en bild som låg på "våra favoriter" för någon dag sen..?

Har också för mig att jag sett något liknande. Var bilden tagen med Diana också? Iofs ganska vanligt motiv kanske?

Tack Nils för länkarna, det var intressant att se bilderna.
Konstnärligt, ja jag tittade faktiskt och tycktde det var intressant.
Men jag kommer nog inte att försöka själv....
Jag använde en gång ett för snävt, (avsett för tele) motljuskydd, och med Zoom på min systemkamera blev det vinjettering som likande många av Toykamerabilderna. Dock slängde jag de bilderna.
Kanske borde man ha tittat en gång till....
Men se då detta som ett tips, en vanlig systemkamera, NIKON FM, med ett enkelt Zoom, 35 - 70mm och en motljuskydd avsett för 135mm eller mer.
Vid zoomning mot vidvinkel kommer då vinjetteringen smygande och man har kontroll på den och dessutom ser i sökaren vad som händer.
Givetvis går det att göra någon form av motljuskydd som vinjetterar till en enkel digitalkamera, och ställa in svartvitt.

Hoppas att det nu inte är själva skälen i en Toykamera som gör bilden, och att en digital med motljuskydd är själlöst och okonstnärligt...
Bara ett tips från ett tekniskt tänkande.

ROYSAN skrev:
..............Hoppas att det nu inte är själva skälen i en Toykamera som gör bilden, och att en digital med motljuskydd är själlöst och okonstnärligt...
Bara ett tips från ett tekniskt tänkande.

Man väljer det redskap som ger de egenskaper man vill ha och tycker man att en digital med motljusskydd fungerar så är det ju helt ok. Men tyvärr är det svårt att efterlikna de egenskaper en kamera med single plastlins ger med en vanlig digitalkamera med normalupplösande optik och ett vignetterande motljusskydd. En lensbaby kan dock ge något liknande men det blir ändå inte riktigt samma sak. Det bästa är nog att köpa ett separat plastHolga-objektiv (eller skruva av det från kameran vilket är väldigt lätt) och sedan applicera det på en digital systemkamera med någon form av egenhändigt tillverkad adapter. För att få den rätta toycamera-upplevelsen bör nog sensorn vara ganska högupplösande. En relativt grovkornig film som t.ex Tri-X i småbild ger ju en bild motsvarande en sensor på 2400x 3600 bildpunkter = ca 8 milj pixels (Tri-X har en upplösningsförmåga på 100 linjepar per mm). I 120-format (som med Holga) blir upplösningen enorm vilket i första hand påverkar tonalitéten och ton-nyanserna (inte skärpan och detaljrikedomen) och det är en del av det karaktäristiska med en skickligt utförd Holga-bild i svartvitt. Dålig optik med högupplösande sensor tror jag därför är ett bättre receptet för en digital toycamerabild. Men jag tror ändå att det enklaste är att scanna in negativen med en bra scanner.

Graal skrev:
Idag kom en sån här med posten. Lite bättre optik än Holga dock men hoppas på vignettering i alla fall. Den är begagnad men fungerar som det verkar på alla tider. Ska sätta i en Tri-X 135 och prova den i morgon på jobbet.
Hälsn, Nils.
Berätta eller visa gärna upp resultet. Vore intressant å veta det där med vinjetteringen...

Hittade en toycamera för småbild på loppis. Någon som hört tala om Meikai El? Ser ut som en småbildkamera från tidigt sextiotal. Den är japansk, byggd i metall. Har en enkel sektorslutare för ögonblick. Fixfokus. Tre bländare. Blixtsynk. Stativgänga. Välvt filmplan, vilket tyder på en menisklins. Tougodo new mk lens 50mm. Har däremot inte hålskiva med bländare utan bländarlameller som på mera avancerade kameror.

En definition på begrepp toy-kamera vore inte fel. Alla kameror är kanske leksaker så länge man inte är beroende av att det verkligen blir bilder, som proffsen.

ANNONS
Götaplatsens Foto