Annons

Trådar som spårar ur.

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
En tanke som slog mig, och jag har inte direkt tänkt igenom detta, men hur skulle det fungera om TS hade möjlighet att moderera sin egen tråd? Ex.vis radera inlägg eller t o m låsa tråden när man tycker att frågan är besvarad. Att man som trådskapare verkligen "äger" sin egen tråd.

Bra eller dålig idé?

Tycker det är en brilliant ide, då kan man ta bort inläggen som säger emot och hålla sina antagonister borta. Många av dom trätor som uppstår är gamla surdegar, där någon tar tillfället i akt och ger igen. Det behöver alltså inte handla om TS, som ibland bara skriver ett inlägg.

Moderator behövs om det sker personangrepp, annars är olika forum i min värld, främst en plats för umgänge och ha kul tillsammans. Min erfarenhet är också att alla forum har sin stil och jargong.

Dom trådar jag kommer ihåg o läser med intresse, är sådana när det "hettar" till och argumentationen fylls med lite adrinalin och vilja. Informationen finns oftast redan, det är bara googla. Jag tycker det låter torrt om allt bara är informationsutbyte och inga associationer får förekomma, som vid ett gott samtal.
 

Poteta

Aktiv medlem
En tanke som slog mig, och jag har inte direkt tänkt igenom detta, men hur skulle det fungera om TS hade möjlighet att moderera sin egen tråd? Ex.vis radera inlägg eller t o m låsa tråden när man tycker att frågan är besvarad. Att man som trådskapare verkligen "äger" sin egen tråd.

Bra eller dålig idé?
Ingen bra idé, då kan man ju skriva vad som helst och i praktiken få stå oemotsagd. Det blir trådar skapade av diktatorer om man har otur.
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Normalt samtal

En tråd är väl som ett samtal/diskussion, någon förvfram en åsikt eller en fråga, som sen besvaras/bemöts. Inledningsvis kopplar inläggen till ursprungsinlägget för att senare glida iväg allt utifrån deltagarnas tycke o smak. Så är det på en tråd så är det runt fikabordet på jobbet. Den som inte gillar utvecklingen får säga till. Vi kan inte kräva att ett antal moderatorer skall sitta o granska vad kloka och välutbildade människor tycker. Givetvis skall moderatorn tycka till om det är osakligheter, personliga angrepp eller lagbrott, men vi får väl hjälpas åt stt moderera!!! Det kommer alltid finnas folk som "vet" att dom har "rätt" och vi andra fel men dom brukar vara nära betckningen " rättshaverist". Låt oss hålla god ton tillsammans. Sunt förnuft och lite klädsam ödmjukhet kommer man långt med!!!!

Kom ihåg att den som skriver/talar repeterar det han/hon redan vet medan den som läser/lyssnar lär sig oftast nåt nytt!
 

Jottas

Aktiv medlem
Den som inte gillar utvecklingen får säga till. Vi kan inte kräva att ett antal moderatorer skall sitta o granska vad kloka och välutbildade människor tycker.
Men om nu alla var välutbildade och kloka skulle vi inte ha en tråd som denna. Det är allt för uppenbart att det inte fungerar, och det har inte fungerat ett bra tag nu. Har också som trådstartaren förundrats över hur mycket och snabbt man avviker från ämnet ifråga. Är man inte inom ramen för ämnet låt bli att kommentera! Det är även en liten klick som alltid måste lägga sig i alla diskussioner. Det är nästan mobbar- fasoner ibland. Det måste få ett slut! Det finns inga bra verktyg för att styra utvecklingen i tråden eftersom ingen håller sig till reglerna. Skulle ett samtal runt fikabordet som du säger se ut som den i väldigt många trådar gör, skulle det sluta med slagsmål. Man beter sig inte så i verkliga livet. Jag skulle iaf sluta prata med någon som alltid svarar på helt andra frågor än jag ställt. Men man kan ju inte blockera någon från att delta i en tråd.
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Ooops

Men om nu alla var välutbildade och kloka skulle vi inte ha en tråd som denna. Det är allt för uppenbart att det inte fungerar, och det har inte fungerat ett bra tag nu. Har också som trådstartaren förundrats över hur mycket och snabbt man avviker från ämnet ifråga. Är man inte inom ramen för ämnet låt bli att kommentera! Det är även en liten klick som alltid måste lägga sig i alla diskussioner. Det är nästan mobbar- fasoner ibland. Det måste få ett slut! Det finns inga bra verktyg för att styra utvecklingen i tråden eftersom ingen håller sig till reglerna. Skulle ett samtal runt fikabordet som du säger se ut som den i väldigt många trådar gör, skulle det sluta med slagsmål. Man beter sig inte så i verkliga livet. Jag skulle iaf sluta prata med någon som alltid svarar på helt andra frågor än jag ställt. Men man kan ju inte blockera någon från att delta i en tråd.
Låt oss i lugn och ro hjälpas åt att bringa reda i dialogen på fotosidan. Det är ju inte direkt jordens undergång vi ser när en träd på fotosidan utvecklas till ett håll som inte alla av oss gillar. Då kan man ju påpeka detta, eller starta en egen tråd. Tyvärr är det väl så att i skrift är det lättare att bli vass och tom på gränsen till mobbing, viktigt att ha lite självdisciplin förvden som är lagd åtvdet mindre diplomatiska hållet. Sen ser jag själv ingetvfel inom en dialog viker av från ursprungsfrågan men den som störs av det kan väl bjuda in till en ny tråd i ett nytt ämne?
 

afe

Aktiv medlem
Det är naturligtvis den som vill diskutera något utanför ämnet som skall starta en ny tråd och inte tvärtom.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det hade ju varit trevlig om det fanns en "knapp" som:

1) Citerade inlägget.

2) Skapade en ny tråd

3) La en länk i originaltråden till den nya tråden.

På så vis skulle det bli lättare att skapa en ny tråd som svar på en pågående diskussion.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Ett forum som jag e moderator på brukar ibland modereras med ett "sluta med offtopic, vidare diskussion finns på..." och sen håller man sig till ämnet. Visst, det handlar om tid, moderatorer här kan inte hinna läsa ALLA inlägg!
 

tormig

Aktiv medlem
En tanke som slog mig, och jag har inte direkt tänkt igenom detta, men hur skulle det fungera om TS hade möjlighet att moderera sin egen tråd? Ex.vis radera inlägg eller t o m låsa tråden när man tycker att frågan är besvarad. Att man som trådskapare verkligen "äger" sin egen tråd.

Bra eller dålig idé?
Eller en möjlighet att trycka på en knapp när man anser sig ha fått svar på sin fråga. Inlägget med bäst svar, enligt trådskaparen, hamnar då överst av svaren. Då kan man ignorera alla inlägg efter det och om någon har en följdfråga bör de starta en ny tråd. Lite så som stackoverflow fungerar mao.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Läsa eller skriva?

För alla de som tycker att det är lärorikt att läsa i forum, men av olika anledningar inte tycker att man för den skull måste skriva i dessa, är det ganska irriterande att behöva läsa 20 inlägg för att hitta 1 med information om det forumtråden handlar om. Någon här frågade om det här är ett strikt Wiki eller en levande diskussion. (Levande i betydelsen fri) Varken eller säger jag, det är en styrd sådan. Styrd för att det i efterhand ska gå att leta runt i forumet efter information. Jag har inga problem med att det blir spretande utvikningar så länge det handlar om samma ämne. Det är när när man bara hittar en massa:
"- Jag tror inte att Canon kommer att klara sig som tvåa på marknaden länge till om de inte börjar på allvar att satsa på spegellösa kameror. OVF är helt klart sämre än EVF med all den extrainfo som de saknar. För att inte tala om deras sensorer...
- Inte en chans, titta bara på dessa försäljningskurvor.
- Jo men det är ju bara för att... Bla bla..."

Varför ska jag behöva läsa sånt dravel om och om igen när trådens rubrik är "Hur fungerar en bländare?" Att man däremot så småningom halkar in på hur ljuset bryts vid kanten av lamellerna med en efterföljande diskussion om hur man skulle kunna bygga om bländaren för att undvika detta, är däremot helt ok så länge TS har fått sitt svar.

Hur svårt är det att starta en ny tråd ifall man vill prata om något helt annat än vad ursprungstråden handlar om? Om första tråden dör ut så är ju detta ett svar på att det inte finns så mycket mer att tillägga i det här ämnet, eller att ingen på FS har något bra svar.

Det jag vill komma till är att forumet finns inte bara för de som skriver, utan även för de som läser. Jag vågar dessutom påstå att det är många fler som läser än som skriver.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Uttryckte mig något oklart, märker jag. Borde valt annat exempel. Menar bara att det är ett i mängden av frågor från nybörjare. Det var den tanken jag högg på. Alltså ett mer generellt svep.

Sedan kommer ju ofta samma fråga upp gång efter gång och finns i forumbanken. Borde kanske hänvisas dit i första läget

Du har däremot sannolikt rätt vad gäller den specifika tråden ( som jag skam till sägandes inte har läst speciellt noga).

Mina poänger är dels att nybörjarfrågor naturligtvis ska behandlas seriöst och sakligt samt inte von oben, dels att rena tekniktrådar ofta mår bra av att hamna på sidospår eftersom de i så hög grad handlar om jämförelser och är skrivna av individer som dels har olika utrustning/märken och olika preferenser. Kan bli mycket lärorikt (där tycks vi för övrigt vara överens). Exempel på detta var den jättelånga pixeltråden där de flesta från början ansåg att färre pixlar på samma area skapade mindre brus än fler. Många lärde sig jättemycket och omvärderade sina utgångspunkter. Och den tråden innehöll mycket OT för att hålla liv i den eftersom 3 kameramodeller som var pixelstinna (efter den tidens mått) var på väg att lanseras.

När dessa väl var lanserade och testade var tråden seriöst back on track igen.

Troligen borde väl ingen säga emot att ansvaret för att trådar hålls relativt "rena" ligger på såväl moderator som de medlemmar som skriver inlägg.

Det är poängen med "frihet under ansvar". Personligen tycker jag att de flesta trådar hålls relativt rena. Att det någon gång blir lite pajkastning är väl priset man får betala för att trådarna inte ska bli för tråkiga och strikta.

Rent anekdotiskt är det ju ganska många innovationer som tillkommit historiskt därför att kreatörerna gått utanför de strikt vetenskapliga ramarna.

Ren osaklighet och kränkande påhopp är naturligtvis det värsta som kan drabba och förstöra en annars intressant tråd.

//Lennart
Den tråden var jätteintressant och det har funnits fler som helt ändrat paradigm i hur man sett på saker och ting tidigare och hur det sedan lett till en omvärdering som blivit helt genomgripande.

Det intressanta med den tråden var inte bara att den var enormt omfångsrik utan dessutom i princip var omodererad med dagens mått mätt. Det ledde tidvis till våldsamma motsättningar och personangrepp var tidvis även de vanliga och mycket hårda men det fanns en balans i det med eftersom de förekom åt alla håll. Det var således ett väldigt tufft diskussionsutbyte som gör att dagens små krusningar på ytan mest känns som en västanfläkt.

Det fantastiska med denna tråd var ju som Lars Kjellberg uttryckte det att den utvecklades till en internationell studiecirkel då deltagarna i diskussionen hela tiden synkade med en del av världens ledande experter på området. (Vet ni inte vem Kjellberg är så kan ni läsa bl.a. här http://www.photodo.com/topic_140.html). Först tillhörde även Kjellberg de som förfäktade den då rådande uppfattningen men till slut ändrade även han uppfattning tillsammans med Micke Risedal som hårdast drivit polemiken mot Jon som var den som fick ta väldigt mycket skäll för att han utmanade vedertagna "naturlagar" vid denna tid. Jon och sin sida tvingades verkligen vässa sina argument för att rubba den tidens rådande och alltomfattande fördomar kring ämnet. Ibland är det väldigt nyttigt att man även ifrågasätter storheter som Kjellberg för om vördnaden för honom skulle fåttråda skulle vi fortfarande vandra omkring i mörkret som rådde tidigare.

Till de som är väldigt stringensstyrda och "OT.störda" kan jag väl säga att även en tråd som denna svängde kring sin kärna och hittad hela tiden tillbaka till frågan. Ibland tog man dessutom time out och avvaktade nya sensorsläpp och inspel utifrån. Det här var ju innan DxO etablerats och det är ju i sig ett viktigt konstaterande för de resonemang som fördes var ofta teoretiska. Med empiriska data verifierades sedan den världsbild som nu råder. Efter det är det få som med dåtidens ryggmärgsreflexer skulle påstå att en sensor med fler och mindre pixlar bara måste ge sämre DR och lågljusegenskaper. Det är ingen naturlag i det men så uppfattades det i princip då.

Det finns även en tro som skymtar fram mellan raderna att en del ser på en forumtråd som något som ska kunna läsas ungefär som en manual kring ett tekniskt problem. I det fallet undrar jag om det inte är bättre att som Lennart berört att läsa på i mer faktatäta källor. Intenet är per definition en sophög och precis som i sophögar så är det långt mellan guldkornen ibland.
 

Ma3a

Medlem
OP har absolut en poång här, och det gäller inte bara detta forum, det kan nästan sägas gälla alla forum som har växts sig till en storlek där enskilda medlemmar kan gömma sig i mängden.

Inte sällan trollas det vilt och omodererat och OP:n lämnar ofta forumet.

Gärna en hårdare moderering för mig. Trollen kan hålla till i Offtopic.
 

Lawson

Aktiv medlem
Håller med Aspman och Sänd. Man måste kunna sväva ut lite ibland, det skapar liv i tråden och kan göra att den drivs framåt.
Om man hade modererat den gamla "pixeltråden" på samma sätt som man modererar idag så hade det inte blivit någon tråd. AFE hade fått frispel och låst den efter några sidor.

Micke.
 

Photocon

Aktiv medlem
Håller med Aspman och Sänd. Man måste kunna sväva ut lite ibland, det skapar liv i tråden och kan göra att den drivs framåt.
Om man hade modererat den gamla "pixeltråden" på samma sätt som man modererar idag så hade det inte blivit någon tråd. AFE hade fått frispel och låst den efter några sidor.

Micke.
Huruvida nämnd person skulle fått frispel vet vi inte. Vid den tidpunkten tråden gick är jag ganska övertygad om att han funnit den intressant. Men vi jämför i detta fall DÅ och NU och hela grejen med den tråden var att folk kunde sticka ut haka, näsa eller arsel och fick leken tåla. Den blev mer som en studiecirkel där man fick lära sig att framföra och stå för sina åsikter, men också göra avbön när man blev överbevisad.

Ämnet och kontroverserna medförde att så många riktigt kunniga på området engagerade sig allt eftersom tråden fortgick och bidrog med exempel och hänvisningar.

Sedan dess har hårdare/striktare moderering praktiserats. Pixeltråden gick ju för ganska många år sedan

Men som jag skrivit tidigare i denna tråd så står jag för mina åsikter ang moderering. Tyvärr kom ett antal trådar efter pixeltråden om helt andra ämnen och personangreppen var i vissa fall rent jäkliga i dem. Därför har vi en annan typ av moderering idag.

Det är ju en jäkla skillnad på personangrepp och hård kritik av en persons åsikter när dessa åsikter framförs som absolut sanning och andra har en annan uppfattning som de kan bevisa med exempel.

Så, lite OT i all vänskaplighet eller med syftet att göra en jämförelse för att föra tråden vidare tycker jag bara, liksom du, är helt OK.

Förslaget att låta TS moderera sin egen tråd, anser jag vara "one way ticket to the garbage can". I princip lika "bra" förslag som att låta valbara personer till olika poster räkna motståndarnas röster.

//Lennart
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag bortser nu medvetet från de trådar som medvetet körs sönder av personer som lärt sig avsky varann eller som av något skäl medvetet bestämt sig för att få tråden att spåra ur eller stängas. Att acceptera att det modereras bort har jag inga problem med. Men jag tycker man ska vara mer försiktig med att hugga av de teser och inlägg som inte helt håller sig till ämnets mittfåra för sånt brukar alltid korrigeras av motteser/ifrågasättande inlägg.

Fundera bara lite över hur kunskap vinns och nytänkande ofta skapas. Väldigt hårda stringenskrav leder väldigt ofta till en ganska platt och torftig diskussion. Associationer och jämförelser som bannlyses kommer ibland att leda till att de tankar och idéer som föds i gränserna mellan olika teser och inlägg ses som ogräs och rensas bort lite väl fort och sorglöst ibland. Ibland kan de vara början på något nytt om det får lite tid att rota sig. Visar det sig vara ett ogräs kommer det självdö för ingen kommer vattna det. Så enkelt är det oftast.

Om man tycker att en forumtråd är för ineffektiv läsning i ämnet så borde man kanske fundera på att läsa mer faktatät litteratur istället. Men ett växande problem idag är att växande del av befolkningen snart inte orkar läsa och hålla fast vid en text längre än ett Twitter-inlägg. Orkar man inte läsa längre texter än så kommer man ha svårt att ta till sig ny kunskap överhuvudtaget. Det är ett allvarligt handikapp att det numera nästan bara är kvinnor som läser på allvar och det kommer att få stora konsekvenser i framtiden. För det kommer vara de som orkar läsa som kommer att vara de verkliga experterna inom alla områden och tyvärr finns inga verkliga genvägar till den kunskapen och vi kan vara ganska säkra på att stringensuppstyrda mötestrådar knappast kommer balansera den slagsidan.
 

TBone

Aktiv medlem
Sten-Åkes inlägg ovan (#76 så länge som inget tidigare modereras bort ;) ) sammanfattar det hela så bra att jag kan inte annat än buga och applådera.

(Detta är ett meningslöst ryggdunkarinlägg som antagligen bör modereras bort)
 

afe

Aktiv medlem
Att skriva exempelvis långa svador om reklam på webbsidor i en tråd som handlar om att gå tillbaks till Windows 7 från Windows 10 är sådant som jag ser som klart OT och som inte för tråden framåt på något vis. Att dessutom fortsätta diskutera det efter att jag som moderator påpekat detta är inte ok.

Jag vet att vissa här ogärna håller sig till vare sig ämnet eller forumreglerna, men nu är reglerna som de är.
 

Photocon

Aktiv medlem
Men ett växande problem idag är att växande del av befolkningen snart inte orkar läsa och hålla fast vid en text längre än ett Twitter-inlägg. Orkar man inte läsa längre texter än så kommer man ha svårt att ta till sig ny kunskap överhuvudtaget. Det är ett allvarligt handikapp att det numera nästan bara är kvinnor som läser på allvar och det kommer att få stora konsekvenser i framtiden. För det kommer vara de som orkar läsa som kommer att vara de verkliga experterna inom alla områden och tyvärr finns inga verkliga genvägar till den kunskapen och vi kan vara ganska säkra på att stringensuppstyrda mötestrådar knappast kommer balansera den slagsidan.
Detta är, som du skriver, inte ett framtida problem-utan ett rådande som tyvärr sannolikt blir värre. Inte minst i forumtrådar.

Har noterat att folk i en del trådar blivit förbannade över något i ett inlägg och anser att det är riktat mot just dem.

När man sedan läser inlägget den förfördelade rasar över märks det att personen faktiskt antingen inte förstått ordalydelsen eller inte läst hela inlägget. Och det kan haverera tråden.

För att hålla mig till ämnet begränsar jag exemplet till vad som kan ske i forumtrådar. Att det ur annan aspekt är en kommande samhällskatastrof gör dock inte saken muntrare.
 

TBone

Aktiv medlem
Skulle det uppskattas från moderatorshåll om man anmälde alla inlägg som inte strikt håller sig till ämnet? Eller skulle man kanske bli avstängd från forumet?
 
ANNONS