Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Trådlös synk
- Trådstartare js1
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Enkelt svar JA
Nästa steg är att ställa sig frågan om dess effekt påverkar bilden och då är inte svaret lika enkelspårigt.
Nästa steg är att ställa sig frågan om dess effekt påverkar bilden och då är inte svaret lika enkelspårigt.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Menar du din inbyggdas effekt eller den externa?js1 skrev:
Okej, vi nöjer oss med det.
Följdfråga:
Hur regleras blixteffekten vid trådlös synk?
Kameran vet inte var blixten finns i förhållande till motivet och vad jag kan se blixtrar den externa blixten bara en gång?
Jag har endast jobbat med studioblixtar som externa blixtar och då använder jag synksladd.
Den externa blixtens effekt ställer du på blixten själv.
Går inte det får du nöja dig med att flytta blixten för att styra effekten.
Den interna styr du antingen i kameran eller så får du sätta för den så att effekten dämpas. Allt från papperslappar till plastbunkar går att använda. Men se upp med icke-vitt material då det färgar bilden. Färgat material kan också användas för att färgsätta bakgrunder.
Jag har läst i andra forum att en del motverkar den inbyggda blixtens effekt på bilden genom att sätta en bit folie framför. Det gör att inget ljus hamnar på motivet men trots att interna blixten slår i tak & vägg bakom så räcker det för att tända de externa blixtarna.
Varför skulle den externa blixten brinna mer än en gg? Det skulle bara ge en dubbelexponering eftersom att det tar tid för blixten att ladda upp.
Möjligtvis undantaget stroboskopeffekter men de finns redan tex i större Nikonblixtar.
Men visst finns de dem som springer runt & målar motivet med flera blixtar eller lampor med stor framgång. Det finns en duktig dansk, stil... schil... ngnting.
Senast ändrad:
js1
Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Menar du din inbyggdas effekt eller den externa?
Den externa (inte studioblixtar utan dedikerade kamerablixtar HS3600/5600 etc)
Erik Schalin skrev:
Varför skulle den externa blixten brinna mer än en gg? Det skulle bara ge en dubbelexponering eftersom att det tar tid för blixten att ladda upp.
Jag menar nån typ av förblixt så kameran kan styra exponeringen.
Det här är inget problem för mig utan mest en släng av nyfikenhet/funderingar över mer eller mindre värdelöst vetande som drabbar mig ibland.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Den externa styr du manuellt på blixten.js1 skrev:
Den externa (inte studioblixtar utan dedikerade kamerablixtar HS3600/5600 etc)
Jag menar nån typ av förblixt så kameran kan styra exponeringen.
Det här är inget problem för mig utan mest en släng av nyfikenhet/funderingar över mer eller mindre värdelöst vetande som drabbar mig ibland.
Nästa steg att kameran skulle styra uteffekten på de externa blixtarna måste du läsa i blixt OCH kameramanualen. En snabbguide brukar finnas i reklammaterialen.
Nu gissar jag lite:
Jag har för mig att kameran kan känna att den har fått tillräckligt med blixtljus och då stänger den slutaren.
Om det stämmer så gissar jag att man själv ställer effektförhållandena mellan alla blixtarna och låter kameran avgöra när den har fått tillräckligt med ljus.
Givetvis funkar detta inte med förblixtfunktioner.
Men det skiljer sig säkert åt mellan tillverkarna hur detta görs.
js1
Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Den externa styr du manuellt på blixten.
Stämmer, man kan ställa effekten (på 5600 men inte på 3600)
Erik Schalin skrev:
Nästa steg att kameran skulle styra uteffekten på de externa blixtarna måste du läsa i blixt OCH kameramanualen. En snabbguide brukar finnas i reklammaterialen.
Här har jag bara hittat inom vilka avstånd man bör jobba på med den externa blixten men skillnaden mellan kortaste resp längsta avstånd är så stor att nån form av mätning måste till.
Erik Schalin skrev:
Nu gissar jag lite:
Jag har för mig att kameran kan känna att den har fått tillräckligt med blixtljus och då stänger den slutaren.
Om det stämmer så gissar jag att man själv ställer effektförhållandena mellan alla blixtarna och låter kameran avgöra när den har fått tillräckligt med ljus.
Det ligger förmodligen rätt nära sanningen. Om man ändrar blixtkompen på kameran så ändras exponeringen även med trådlös synk, så nån form av styrning föreligger. Å andra sidan är en blixtpuls så kort så jag har svårt att tänka mig att kameran skulle vara så snabb att den kan stänga slutaren när rätt ljusmängd uppnåtts. Elektroniken hinner säkert med men slutaren är dock mekanisk. Vi pratar om tusendelar, ibland tiotusendelar av en sekund.
wsaar
Aktiv medlem
Med Minolta/Sonys trådlösa TTL-system ska inte den interna blixten påverka bilden (det ska den inte heller med Nikons men jag lyckades aldrig få den att inte göra det med D70).
Såvitt jag förstått det sker styrningen så att den interna blixten signalerar åt den externa att avfyra en förblixt som kameran mäter på, därefter skickar den interna blixten kamerans framräknade exponeringsinformation till den externa som i sin tur avfyrar den riktiga blixten justerad efter informationen.
Såvitt jag förstått det sker styrningen så att den interna blixten signalerar åt den externa att avfyra en förblixt som kameran mäter på, därefter skickar den interna blixten kamerans framräknade exponeringsinformation till den externa som i sin tur avfyrar den riktiga blixten justerad efter informationen.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja jag insåg själv att det är en lite tokig teori. Precis som du skriver så är blixten mycket kortvarig.
HS är det Minolta? Spelar ingen roll.
Mina Nikonblixtar har en display. Den talar om hur långt blixten når och del av maxeffekt.
Är man sedan digital så kan man ta en bild och kolla på resultatet direkt. Flytta blixtarna / ställa om effekterna tills man är nöjd (och modellen inte uttråkad).
Jag som är analog använder en blixtljusmätare.
HS är det Minolta? Spelar ingen roll.
Mina Nikonblixtar har en display. Den talar om hur långt blixten når och del av maxeffekt.
Är man sedan digital så kan man ta en bild och kolla på resultatet direkt. Flytta blixtarna / ställa om effekterna tills man är nöjd (och modellen inte uttråkad).
Jag som är analog använder en blixtljusmätare.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Praktisktwsaar skrev:
Såvitt jag förstått det sker styrningen så att den interna blixten signalerar åt den externa att avfyra en förblixt som kameran mäter på, därefter skickar den interna blixten mätinformationen till den externa som i sin tur avfyrar den riktiga blixten justerad efter mätinformationen.
js1
Aktiv medlem
wsaar skrev:
Då är vi tillbaks i förblixtteorin som iofs är den mest troliga. Men när man tar en bild med trådlös synk så blixtrar kamerablixten ett antal ggr och till slut brinner den externa av, 1ggr vad jag kan se.
Får väl rigga nån fotocell och kolla pulser med oscilloskop (*s*)
wsaar
Aktiv medlem
Ah, det stämmer att Minolta gör alla mätningar innan de säger åt den externa blixten hur mycket kräm den ska ge. Den här artikeln beskriver ganska ingående:
http://www.friedmanarchives.com/flash.htm
...och innehåller oscilloskop-koll
http://www.friedmanarchives.com/flash.htm
...och innehåller oscilloskop-koll
Senast ändrad: