Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte hur gammal dins krivare är, men eftersom du pratat med Canon och gjort alla rengöringar, använt originalbläck/dito papper, nytt skrivhuvud etc så finns det ingen anledning att själv ta stöten.

En rätt inställd skrivare/rengjord/inställd på rätt papper ska inte lämna några ränder.

Om garantin gått ut så vänd dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) och läs lite på deras hemsida. Därefter bör du absolut åberopa din reklamationsrätt för att ettdera få felet avhjälpt eller pengarna tillbaks.

Jag har förvisso fått ränder på mina 2 Canonskrivare (i9950 o IX4000) men då har det berott på igensatta munstycken och faktiskt ibland när bilden är gjord i färgrymden Adobe RGB och jag har glömt att i Photoshops dialogruta kryssa bort vanlig RGB. Adobe RGB har fler nyanser än vanlig RGB och tror skrivaren att det handlar vanlig RGB verkar det som den matar på för fort för Adobe RGB.
 
Ända gånngen jag fått ränder med min HP skrivare är när jag laddat papper som inte klarar av att suga i sig allt bläck som HP anser nödvändigt. Med HPs original högblanka läskpapper har det alltid fungerat.

Så som prblemet beskrevs (att det verkade som att skrivar huvudet lämnade "skrap" ränder) skulle jag nog vilja säga att det nog kan bero på pappret/mängden bläck som skrivaren lämnar. Den mängd bläck som skrivaren lämnar ifrån sig beror även på vilken pappersprofil man valt dvs det är olika för matta/blanka etc.
 
Hej !
Prova med en helt annan drivrutin, Gutenprint som körs från Gimp.
Av någon anledning finns inte just 6600 med i listan ,men väl 6700 som kanske funkar lika bra.

Jag använder bla denna till en enkel Epson, resultatet blir fantastiskt bra, desvärre blir även utskriftstiden fantastisk (i "best photo")

Nu är det lite bökigt att använda detta om man har egna färgprofiler för sin skrivare, det finns en annan liknande lösning då. Återkomm i så fall.

----------
Detta för windows, för andra plattformar får man läsa man.
steg 1 Installera gimp
steg 2 Instalera Gtp , det finns en bild var man ska lägga dess filer,
följ den.

http://downloads.sourceforge.net/gimp-win/gimp-2.6.7-i686-setup.exe
http://registry.gimp.org/files/gutenprint-5.2.3.zip
----------

//MW
 
På min Canon skrivare kan man finjustera pappersmatnings hastigheten. Men det är en lite stör o dyrare modell (iPF5000). Men efter som denna funktion finns så kan det inte vara helt ovanligt med att det blir problem med matningshastigheten
 
mp 600 köpt på blocket

Till Epson finns det underhållsprogram som exv. låter användaren köra en kalibrering av skrivhuvudet. Mán kan göra "nozzle check" (gör testutskrift så man kan se om en del munstycken behöver rengöras. Behöver de det så kör man ett rensningsprogram. Det har funkat fint. Jag har aldrig haft problem med min R1800 bara man gör detta någon gång ibland om den stått oanvänd ett tag.

Har Canon inget sånt för sina skrivare?
Kolla, innan du slänger ut den.

-jag har nyss köpt en mp 600 på blocket . har gjort som en indier som kallar sej för Cave-man har gjort, -dvs gjort rent de två kuddarna under patronerna. -nu ska jag även plocka ut huvudet och ställa i fönster-puts-. -kanske den funkar sen, -annars anväder jag laser-skrivare istället, -pålitliga grejer.
 
nytt skrivar-huvud.

-jag har nyss köpt en mp 600 på blocket . har gjort som en indier som kallar sej för Cave-man har gjort, -dvs gjort rent de två kuddarna under patronerna. -nu ska jag även plocka ut huvudet och ställa i fönster-puts-. -kanske den funkar sen, -annars anväder jag laser-skrivare istället, -pålitliga grejer.

-verkar vart verkningslöst så här i efterhand, -ska vara ett helt/ obränt skrivar-huvud istället. -borde det inte finnas lite billigare sådana nånstans. -typ från kina och så. -skrivarna verkar alla vara gjorda i Thailand(Canon)
 
-verkar vart verkningslöst så här i efterhand, -ska vara ett helt/ obränt skrivar-huvud istället. -borde det inte finnas lite billigare sådana nånstans. -typ från kina och så. -skrivarna verkar alla vara gjorda i Thailand(Canon)

Billigare?

Jag tycker en ny bläckstråleskrivare är löjligt billig. Att hålla på och jaga reservdelar och meka med en gammal budgetskrivare skulle i alla fall jag inte göra.
 
Billigare?

Jag tycker en ny bläckstråleskrivare är löjligt billig. Att hålla på och jaga reservdelar och meka med en gammal budgetskrivare skulle i alla fall jag inte göra.

Nej, jag höll på i ett halvår och försökte väcka liv en Canon i9950. Ett nytt skrivarhuvud skulle kostat 1.800:- (hutlöst) och jag sabbade sannolikt bläck genom skrivarens rengöringsfunktion för många hundralappar innan skrället åkte till skroten. Ska väl annars inte klaga. Den höll i 10 år. Men ingen idé att spilla krut på döder hök.

Detta eftersom det gick att köpa en ny 5 patroners A3+ skrivare ix6550 för 1.700:- inkl patroner. Sedan hittade jag på nätet den uppdaterade versionen Canon PIXMA iX6850 A3+ Wireless för 1.690:- inkl patroner på Proshop.

Gjorde en ny utskrift från Canon PIXMA iX6850 A3+ Wireless från samma fil jag skrvit ut på i9950 (som anses vara en proskrivare) på A3+ galleripapper och såg ingen negativ skillnad.

Nackdelen med alla Canon IX-skrivare är att de fungerar dåligt med icke-originalpatroner dock.

Men någonstans är skrivarmarknaden löjlig: Man kan köpa en okej A4-skrivare inkl patroner för 600:-. När man ska köpa nya patroner til den kostar de 420:-. Alltså skulle skrivaren kosta 120:- :).
Nej, givetvis är det så att skrivarna är billiga för att avansen ska kunna göras på ständigt inköpande av bläck.

Behöver jag större printar än A3+ låter jag en firma göra det åt mig.

//Lennart
 
Har en IX6550.
När inte främre och bakre pappersluckorna står helt fria, och inte lutar mot nån vägg eller nåt på bordet, så får jag ränder i utskriften.
Kan vara värt att kolla.
 
Jag är inne på min tredje skrivare från Canon - en iP6600D.

Alla tre skrivare har gett fantastiska utskrifter i fråga om allt - utom att utkrifterna blir mer eller mindre randiga.

Jag har gjort ALLT för att försöka komma tillrätta med detta problem - använt originalbläck, det dyraste Canon-pappret, gjort alla rengöringar som finns, uppgraderat programvaran (om det funnits någon), reklamerat och fått skrivhuvudet utbytt, startat om datorn minst en miljard gånger (i samband med alla andra problem som uppstår med en dator), pratat med Canon som gett mig tips i form av det ovanstående (justera hit, justera dit, starta om datorn) och som när de till slut förstår att de bara slösar med min (och sin egen) tid skriver ner mina uppgifter och lovar att återkomma, vilket de aldrig gör, osv, osv. Jag har t.o.m. placerat en ferritstav på nätkabeln - förutom att jag köpt ny skrivare ett antal gånger.

Nu är ordet fritt innan jag skickar ut skiten genom fönstret. Har någon något förslag?

Johan

Öppna fönstret först!
 
När jag fått randiga utskrifter har det nästan alltid berott på att jag valt fel papperskvalitet men du har tydligen prövat allt. Tråkigt för dig.
 
Nej, jag höll på i ett halvår och försökte väcka liv en Canon i9950. Ett nytt skrivarhuvud skulle kostat 1.800:- (hutlöst) och jag sabbade sannolikt bläck genom skrivarens rengöringsfunktion för många hundralappar innan skrället åkte till skroten. Ska väl annars inte klaga. Den höll i 10 år. Men ingen idé att spilla krut på döder hök.

Detta eftersom det gick att köpa en ny 5 patroners A3+ skrivare ix6550 för 1.700:- inkl patroner. Sedan hittade jag på nätet den uppdaterade versionen Canon PIXMA iX6850 A3+ Wireless för 1.690:- inkl patroner på Proshop.

Gjorde en ny utskrift från Canon PIXMA iX6850 A3+ Wireless från samma fil jag skrvit ut på i9950 (som anses vara en proskrivare) på A3+ galleripapper och såg ingen negativ skillnad.

Nackdelen med alla Canon IX-skrivare är att de fungerar dåligt med icke-originalpatroner dock.

Men någonstans är skrivarmarknaden löjlig: Man kan köpa en okej A4-skrivare inkl patroner för 600:-. När man ska köpa nya patroner til den kostar de 420:-. Alltså skulle skrivaren kosta 120:- :).
Nej, givetvis är det så att skrivarna är billiga för att avansen ska kunna göras på ständigt inköpande av bläck.

Behöver jag större printar än A3+ låter jag en firma göra det åt mig.

//Lennart

brukar för de flesta skrivare inte heller vara fulla bläckpatroner som det är när man köper skrivaren o senare fyller på med nytt bläck.

Med vänlig hälsning peter
 
Har en IX6550.
När inte främre och bakre pappersluckorna står helt fria, och inte lutar mot nån vägg eller nåt på bordet, så får jag ränder i utskriften.
Kan vara värt att kolla.

Har inte märkt något sådant, men jag antar att du provat rengöring av skrivarhuvud via menyn i styrprogrammet alternativt djuprengöring.
 
ANNONS