Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

transparency hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
undrar om det är någon som kan hjälpa mig med en grej. jag sitter här och försöker förgäves att komm aihåg hur det var man gjorde delar av bilder transparenta. jag har skannat text som är ritad på ett vitt block, jag vill alltså att det vita ska bli transperent(stavning), hur gör jag??
förklara gärna på lågstadienivå=)

mvh
bengt luthman

jag skulle göra så här (om vi pratar Photoshop):

1. Använd trollspöt och klicka på det vita området någonstans. För att utöka markeringen håller du ner Skift och klickar igen

2. Vid behov, använd ludd (feather) för att göra markeringen mjukare. Finns i Select-menyn

3. Tryck delete så försvinner allt du har markerat så har du bara själva texten kvar.

Eller också:

1. Select / color range. Klicka på det vita området någonstans och välj hur exakt den ska markera (från noll till 200)

2. samma som ovan

3. samma som ovan

Finns säkert 15 andra sätt också.

Ett tillägg till Ralphs förklaring:

Bilden med text måste ligga som ett lager ovanför en bakgrund. Du kan bara ta bort pixlar från ett nytt lager. Gör du delete på bakgrundslagret så tas inga pixlar bort, de ersätts bara med din valda bakgrundsfärg.

Jag fotograferar mycket produktbilder och när jag vill frilägga dom brukar jag göra så här (detta kanske bara fungerar på Photoshop CS2):

1. Markera området du vill ha genomskinligt, i detta fall det vita.

2. Nu går du du in på (iaf i den engelska versionen) "Help" och väljer "Export Transparent Image". Kryssa sedan i "I have selected the area to be made transparent" och följ sedan instruktionerna. Jätte lätt!

Lycka till!!

tackar för alla svar, jag lyckades dock hitta samma lösning som emma hittade, så det hela löste sig rätt bra tillslut.

ANNONS
Götaplatsens Foto