Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Transparent papper??
- Trådstartare Linmajon
- Start datum
Jag ser att Photax har ortokromatisk film på rulle, 50,8x1000 cm. Med filmframkallare går det med största sannolikhet att framkalla den till lagom kontrast.
I värsta fall kanske du måste ta till Technidol eller liknande. Men jag gissar att D76 eller liknande funkar bra eftersom du jämfört med vanliga negativ kommer att vilja ha mycket hög kontrast.
En bonus är att du inte behöver ha becksvart när du jobbar med den.
Om du inte behöver ha alla 130 cm i ett stycke så har Photax andra prisvärda filmer i format upp till 11x14 tum.
Det låter för övrigt som ett spännande projekt. Vore kul att se resultatet.
I värsta fall kanske du måste ta till Technidol eller liknande. Men jag gissar att D76 eller liknande funkar bra eftersom du jämfört med vanliga negativ kommer att vilja ha mycket hög kontrast.
En bonus är att du inte behöver ha becksvart när du jobbar med den.
Om du inte behöver ha alla 130 cm i ett stycke så har Photax andra prisvärda filmer i format upp till 11x14 tum.
Det låter för övrigt som ett spännande projekt. Vore kul att se resultatet.
Frågan är hur den lösningen tål att sitta på ljuslåda.Oscar skrev:
införskaffa en fotoskrivare och skriv ut på OH.. är nog billigaste lösningen.
Oscar
Aktiv medlem
jimh skrev:
Frågan är hur den lösningen tål att sitta på ljuslåda.
Det vet jag inte..
Oscar
Aktiv medlem
jimh skrev:
Fast OH-projicering brukar man ju inte hålla på med så länge. Mats bilder gissar jag skall vara permanent belysta.
Nä det är klart .. dålig idé från min sida.
Det behöver det inte vara, det är ju inte säkert att ljus är den största faktorn i blekandet av bläckutskrifter. Epson hävdar väl t ex att ozon och annat i luften är det som angriper. Jag ville bara framkasta att jag tror att bläckutskrifterna fortfarande är ljuskänsligaOscar skrev:
dålig idé från min sida.![]()
Liza
Aktiv medlem
En rulle OP 12 är nog ett både bra och ekonomiskt alternativ. Använder den själv till att göra Dia från vanliga s/v negativ.
För att få en helt underbar gråskala rekommenderar jag att du 2-stegsframkallar den, först i Selektol, sen resterande tid i Dektol och kanske ett litet Selenbad som avslutning. Observera att filmen är Mycket repkänslig i vått tillstånd, emulsionssidan låter nästan ingenting.
För att få en helt underbar gråskala rekommenderar jag att du 2-stegsframkallar den, först i Selektol, sen resterande tid i Dektol och kanske ett litet Selenbad som avslutning. Observera att filmen är Mycket repkänslig i vått tillstånd, emulsionssidan låter nästan ingenting.
Linmajon
Aktiv medlem
Tack för förslagen. Evas och Jims förslag verkar bra. Ska kolla dem lite mer.
Man kan köpa OP12 i mindre ark man kan testa med.
Skulle också tro att blekning av bilderna är ett problem. De får gärna hålla några år åtminstone. Misstänker att det är extra problematiskt med färgbilder, men det var sv/v jag avsåg att testa.
Man kan köpa OP12 i mindre ark man kan testa med.
Skulle också tro att blekning av bilderna är ett problem. De får gärna hålla några år åtminstone. Misstänker att det är extra problematiskt med färgbilder, men det var sv/v jag avsåg att testa.