Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig AF 17-35/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Autofokuksen på min 17-35/2,8 har lagt av. Det verkar som glapp av något slag, för om man drar fokusringen manuellt mot oändligheten funkar det ett litet tag, oftast bara en gång. När det inte går, låter det om motorn, men den står stilla. Någon som varit med om något liknande?

Bara att ringa Lasses förstås, men det vore ju roligt om det var ett väldigt enkelt fel som man kan fixa själv, istället för att byta ut hela motorn för en massa pengar...

Det är tydligen inte helt ovanligt att af-s motorn i 17-35an går i pension. Jag tror inte du kommer få något bättre svar här än att lämna in kameran till Lasses.

Tack!
Suck, ska inte ens objektiv få hålla ett tag nu längre... Folk verkar tycka det är fantastiskt att de har saker som funkat utan problem i hela sex år... Ännu en anledning att hålla sig till gamla pålitliga mellanformatare och sånt.

Ungefär hur mycket kostade det att få objektivet ordnat?
Är lite nyfiken då ett erbjudande om att köpa en 17-35 med defekt AFS har dykt upp.
Jag klarar mig oftast med manuell fokus men det blir ju inte sämre med fungerande AF:)

För mig är det precis tvärt om! min manuella fokus funkar inte på gluggen i fråga! Naturligtvis bättre än tvärt om, men likväl störande.
/Filip

Ungefär hur mycket kostade det att få objektivet ordnat?
Är lite nyfiken då ett erbjudande om att köpa en 17-35 med defekt AFS har dykt upp.
Jag klarar mig oftast med manuell fokus men det blir ju inte sämre med fungerande AF:)

När jag köpte min 17-35 var det gnissel i fokusmotorn. Lasse reparerade den för runt 1500 ink moms har jag för mig. Sen la motorn av helt och byttes ut. Normalt hade det kostat 3000, men jag fick lite rabatt eftersom den varit inne ett drygt halvår innan...Kommer inte ihåg exakt, men kan kolla upp det senare.

ANNONS
Götaplatsens Foto