Annons

Trasig D5100? Bildexempel

Produkter
(logga in för att koppla)

Manke80

Aktiv medlem
Hej, vad tusan har hänt här? Trasig sensor? För kall sensor? Väldigt många av bilderna vi tog ute i -5 blev så här. Totalt värdelösa. Fotat ute i minusgrader tidigare utan problem. Kameran är inte 1 år gammal så garantin är ju inga problem. Efter en stund inomhus samt av och påtagning av objektiv blev det bra men var det det som hjälpte?
Kan tillägga att kameran nu tycks funka igen men tilltron är ju borta...

Se bildexempel


Tacksam för hjälp inför eventuellt garantiärende.

Mvh
Magnus
 

Bilagor

  • 1_edited-1.jpg
    1_edited-1.jpg
    37.7 KB · Visningar: 270
  • 2.jpg
    2.jpg
    33.4 KB · Visningar: 258
Eller har du bara råkat komma åt exponeringskompensationen? :) Men om den fungerade normal igen när du kom in så kanske det har med temperaturen att göra. Jag har aldrig tidigare hört om några problem med Nikons objektiv vad gäller kyla dock.
 
Vilken bländare hade du på bilderna? Precis som Sgart skriver tror jag att problemet är att objektivet inte bländar ned utan kameran tror att det använder en mindre bländare än det verkligen gör.

Jag har absolut ingen statistik på det hela, men enda gången jag har varit med om samma sak var det med just 35/1,8. Då hjälpte det att pilla lite på spaken till bländaren som sitter i bajonetten. Återvänder problemet kan du ju testa det.

Det är absolut inga problem att fota i -5°, jag har fotat i -50°! Kameran tar ingen skada av kylan och det är för övrigt knappast huset det här beror på utan objektivet.
 
ANNONS